Online nakupovanie rastie, ľudia sa pri ňom však necítia bezpečne
Pri nakupovaní cez internet sa cíti veľmi bezpečne iba 29 % spotrebiteľov. Až 61 % ľudí pritom využíva online obchody častejšie ako pred pandémiou. Vyplýva to z celosvetového prieskumu spoločnosti ESET, ktorá je globálnym lídrom v oblasti kybernetickej bezpečnosti. Súkromných aj firemných zákazníkov sa pýtala na využívanie finančných technológií (FinTech), ich zabezpečenie v čase pandémie a spotrebiteľské návyky.
Zistenia globálneho prieskumu jednoznačne ukazujú, že veľká časť populácie uprednostňuje počas pandémie nákup cez internet. Kamenné obchody vymenili za internetové stránky najmä zákazníci vo veku od 25 do 34 rokov. Nákupy online vybavuje častejšie ako predtým až 70 % ľudí z tejto vekovej kategórie. Tento trend bude pravdepodobne pokračovať aj po pandémii.
„Z tohto hľadiska je znepokojujúce, že sa iba menej ako tretina zákazníkov cíti veľmi bezpečne pri online nakupovaní. Bez zvýšenia povedomia o ochranných opatreniach budú ľudia vystavovať svoje platobné údaje riziku,“ varuje Ignacio Sbampato, obchodný riaditeľ spoločnosti ESET.
Údaje z prieskumu, na ktorom sa zúčastnilo 10-tisíc respondentov zo Spojeného kráľovstva, Spojených štátov, Austrálie, Japonska a Brazílie, však naznačujú aj pozitívny trend. Viac ako dve tretiny spotrebiteľov si myslia, že by dokázali rozoznať takzvaný phishingový e-mail. Podvodníci sa ním často falošne vydávajú za obchody, ktoré zákazníci pravidelne využívajú.
Prieskum spoločnosti ESET sa zameral aj na používanie finančných aplikácií. Viac ako predajcom dôverujú používatelia službám internetového bankovníctva. Svoje financie si spravuje online až 83% opýtaných, z toho 24 % výhradne prostredníctvom mobilných aplikácií. Veľmi bezpečne sa pritom cíti 39 % zákazníkov.
Mnohí zákazníci používajú viac ako jednu finančnú aplikáciu. Okrem mobilného bankovníctva do tejto kategórie patria napríklad služby online poisťovníctva, crowdfundingové platformy či burzové aplikácie. Spoločným menovateľom týchto technológií sú finančné transakcie. Jednu až tri aplikácie používa 40 % opýtaných. Všetky zariadenia si však bezpečnostným softvérom chráni iba polovica z nich.
Minimálne štyri aplikácie z kategórie FinTech používa viac ako pätina respondentov. Výsledky prieskumu nasvedčujú tomu, že ľudia, ktorí si osvojili množstvo technológií, si dávajú aj väčší pozor. Svoje zariadenia si bezpečnostným softvérom chráni až 63 % používateľov štyroch a viac aplikácií.
„Náš globálny prieskum o používaní finančných technológií nám pomôže zistiť postoje ľudí voči novovznikajúcim aj zaužívaným technológiám. Vieme tak lepšie prispôsobiť našu ponuku pre domácnosti aj firmy. Chceme sa ubezpečiť, že zákazníci sú vždy chránení podľa tých najvyšších kritérií,“ vysvetľuje dôležitosť prieskumu Ignacio Sbampato, obchodný riaditeľ spoločnosti ESET.
Najlepšia možná ochrana technológií, s ktorými zdieľame tie najcitlivejšie finančné dáta, je dôležitá v procese zotavovania sa z následkov pandémie COVID-19. Finančné technológie zohrajú kľúčovú úlohu v osobnom, spoločenskom aj ekonomickom ozdravovaní. Viac ako kedykoľvek predtým je preto dôležité, aby boli aj adekvátne chránené.