KLM: Logistickí manažéri očakávajú svetlo na konci tunela
Napriek tomu, že koronakríza pretrváva, situácia vo svete logistiky nie je až taká drastická. Väčšina firiem bola pripravená na príchod druhej vlny pandémie, a hlavne, po prekonaní prvej vlny, už vedeli, čo majú a môžu čakať na trhu. Slovenskí logistickí manažéri aj na poslednom online stretnutí sa zhodli v tom, že z aktuálnej situácie najviac ťažia segment e-commerce a doručovacie spoločnosti.
Samozrejme, nie každá jedna firma zo sveta logistiky prežíva pandemické obdobie rovnako. Viaceré totiž kríza zasiahla silnejšie a chvíľu trvalo, kým sa situácia ako-tak znormalizovala. Niektoré dokonca sa preorientovali na iné, aktuálne výnosnejšie oblasti. Podľa členov slovenského Klubu logistických manažérov (KLM) jednoducho flexibilita je v dnešnej dobe kľúčová, a túto flexibilitu vo veľkej miere umožňuje automatizácia výrobných a logistických procesov. Pravdou totiž je, že tí, ktorí majú za sebou automatizáciu, ľahšie zvládajú súčasnú krízu. Aj preto viaceré spoločnosti napriek neistej situácii nespia a chcú naďalej pokračovať v automatizácii a modernizácii.
O aktuálnej situácii, plánoch a význame logistiky i automatizácie diskutovali koncom februára okrem iného Alexander Alstock (Stow SR), Peter Ballay (Mecom Group), Alexander Czako (Tauris Group), Milan Čech (Sika Slovensko), Michal Fišer (Kodys Slovensko), Jan Franek (Heineken Slovensko), Martin Godora (Labaš), Jozef Holota (Agrana), Ľuboš Imre (Toyota Material Handling Slovensko). Zuzana Kubicová (Allmonta), Richard Lamper (CSAD Invest Logistics), Miroslav Luby (Starlift), Tibor Majzún (cargo-partner SR), Pavol Opatovský (Linde Material Handling Slovensko), Roman Stoličný (Dachser Slovakia), Tomáš Suhányi (Tirex), Zsolt Tóth (DHL Freight Slovakia & Hungary), Péter Vörös (Hopi SK).
Dôležité miesto manipulačnej techniky
Aká je situácia v spoločnosti Toyota Material Handling Slovensko? Podľa jej generálneho riaditeľa Ľuboša Imreho trh s manipulačnou technikou sa po výraznom viac ako 50-percentnom prepade počas prvej vlny pandémie postupne konsolidoval až na úroveň -15 percent voči úrovni spred roka. To podľa neho potvrdzuje dôležité miesto manipulačnej techniky pre logistiku ako takú. „Tá s ohľadom aj na nárast online predaja dosahovala stabilné výkony napriek zúriacej pandémii. Druhá vlna čiastočne obmedzila dostupnosť realizácie zákaziek u niektorých klientov vzhľadom na nárast infikovaných, ako aj ľudí v karanténe. Samozrejme, intenzívne komunikujeme s našimi zákazníkmi ako ich obslúžiť pri dodržaní všetkých bezpečnostných a hygienických nariadení, a to dnes už bez ohľadu na to, o ktorej vlne pandémie hovoríme.“
Ako podotkne Ľuboš Imre, vzhľadom na súčasnú situáciu na Slovensku sa zdá, že optimizmus rýchleho návratu do stavu spred pandémie po prvej vlne je dnes už iba v teoretickej rovine a bude trvať 2 až 3 roky, kým sa jednotlivé sektory skonsolidujú. Pričom oblasť služieb, ktorá bola zasiahnutá najviac, pravdepodobne nadobudne nové kontúry nastavenia, ako aj fungovania. „Ako už bolo spomenuté, logistika sa vezie na vlne nárastu online predaja na úkor kamenných prevádzok, ale v ďalšom období môže byť ovplyvnená prípadným poklesom celkovej spotreby, ako dopad celkovo zhoršujúcej sa situácie v niektorých segmentoch ekonomiky s dosahom na príjmy ich pracovníkov.“
Do akej miery ovplyvňuje pandémia plány firmy? „Ako dodávateľ techniky neustále rozširujeme našu ponuku automatizovaných riešení pod značkou TOYOTA AUTOPILOT, ako aj okruh pôsobnosti s ohľadom na spoločné hľadanie tej správnej optimalizácie logistiky u našich obchodných partnerov a s cieľom naplnenia našej dlhodobej stratégie s názvom „LOGICONOMI“,“ dodáva Ľuboš Imre, podľa ktorého sa zatiaľ zdá, že očkovanie v krajinách, kde sa už zaočkovalo vyššie percento populácie, tak to pomohlo znížiť počet nových prípadov, ako aj úmrtí. „To naznačuje, že očkovanie by mohla byť cesta ako sa vrátiť k normálnemu fungovaniu. Pre jednotlivé vlády však zostáva výzva lepšieho spropagovanie tejto cesty, keďže ochota dať sa zaočkovať je zatiaľ nižšia ako potreba na dosiahnutie kolektívnej imunity, teda zaočkovanie cca 70 % populácie.“
V okamihu uvoľnenia príde rýchly vzostup dopytu
Skupinu Agrana pandémia v oblasti odbytu nepostihla nijakým zásadným spôsobom, výpadky boli skôr lokálneho charakteru a kompenzované inými príležitosťami. Dynamika aj potenciál cieľových trhov boli až doteraz odolné voči dôsledkom pandémie. Pravdepodobne aj vďaka prísnym hygienickým štandardom v prevádzkach spoločnosti, ktoré sú pre oblasť výroby potravín typické, firma zatiaľ pomerne dobre zvládala aj situáciu v oblasti ľudských zdrojov.
„Prognózy si netrúfnem dávať, druhá vlna bola podstatne výraznejšia a pri komunitnom šírení sa bez ohľadu na rozsah a účinnosť opatrení na pracoviskách zamestnávatelia stávajú len štatistami. Takže dúfajme, že sa vývoj zvráti skôr, než sa vyčerpajú naše možnosti,“ dodáva Jozef Holota, process and systems development manager v Agrana Beteiligungs AG, Slovenské cukrovary, Corporate Logistics, a to s tým, že vzhľadom na to, že najťažšie sú postihnuté segmenty a trhy konečnej spotreby a luxusu (pohostinstvo, služby, cestovný ruch, predaj automobilov), osobne verí, že to má za dôsledok akumuláciu kúpnej sily z titulu nedostatku príležitostí. „Preto si myslím, že v okamihu uvoľnenia budeme svedkami veľmi rýchleho vzostupu dopytu, čo je pre ekonomiku i logistiku pozitívna perspektíva. Či sa to však stane skôr, ako negatívne dôsledky útlmu výhľad na tento efekt zrušia, záleží od toho, aký potenciál ešte pandémia má – nad tým je však zbytočné špekulovať – ešte pred pol rokom si len málokto pripúšťal, aký rozmer môže mať druhá vlna.“
Pandémia zásadne neovplyvnila plány na modernizáciu
Podľa Jozefa Holotu podobne ako všeobecný stav skupiny, ani plány na modernizáciu, automatizáciu a digitalizácie pandémia zásadne neovplyvnila. Ako však upozorní, je problematické štartovať projekty v oblasti optimalizácie logistiky, keď dodávateľ kvôli obmedzeniam nemá možnosť urobiť vstupnú analýzu na mieste, získať základné údaje z prvej ruky od zamestnancov na pracovisku. „Zatiaľ v nádeji na úpravu situácie štarty dohodnutých projektov odkladáme, ak ale začnú kolidovať s časovým rámcom čerpania rozpočtov, pôjdeme pravdepodobne cestou kompromisov, návštevy a stretnutia budú nahradené video-hovormi… Aký vplyv to v konečnom dôsledku bude mať na konečnú kvalitu implementácie a jej akceptácie, je ťažké odhadovať.“
Pomôže očkovanie v prekonaní pandémie? Jozef Holota si myslí, že hoci ani očkovanie proti chrípke nie je 100-percentne účinné, napriek tomu je zmysluplné pre určité skupiny obyvateľov a každoročne im pomáha. Ak teda máme akúkoľvek zbraň proti vírusu, potom by sme ju mali podľa neho využiť všade, kde to môže pomôcť. Nie je si však istý, či sa vakcína dá považovať za hlavnú, jedinú či dostatočnú odpoveď na COVID-19. „Príroda nám ukazuje, že má v rukáve ešte veľa trikov, ktorými spochybňuje našu pozíciu kráľov tvorstva, do ktorej sa pasujeme. Skôr ako o krátkodobú epizódu sa teda bude jednať o permanentný proces a úspech v ňom asi nikdy nebude 100-percentný ani trvalý.
Súčasná situácia vyžaduje vyššiu úroveň automatizácie
Ako upozornil Zsolt Tóth, managing director DHL Freight Slovakia & Hungary, nižšie objemy cítiť aj v logistike, ale na strane druhej najväčšie piliere našej ekonomiky sú pevné. Objemy, hoci pomalšie, ale začali rásť. „Počas pandémie si zamestnanci vážia robotu a ocenia stabilitu spoločnosti. V tejto dobe je veľký úspech, keď firma neprepúšťa kvôli nižším objemom. Môžem konštatovať, že sa nám to podarilo v roku 2020. Našich zamestnancov podporujeme, a to či už s vitamínovými balíkmi, alebo s rúškami, a teraz po novom aj s respirátormi. Aby sme obmedzili šírenie koronavírusu na najkritickejších miestach našej organizácie, každý týždeň organizujeme testovanie zamestnancov,“ hovorí Zsolt Tóth s tým, že celkový rozvoj je ťažko predpovedateľný. Pravdou je podľa neho, že neustále sa meniace prostredie je obrovskou výzvou a v krízovom management funguje jeho firma už rok. Napriek všetkým negatívam je však optimista a verí, že v priebehu tohto roka sa veci pohnú správnym smerom a že aj naša ekonomika začne rásť.
„Naše plány sú strategické a určite majú dlhší časový horizont ako súčasná pandémia. Skôr by som povedal, že pandémia urýchli implementáciu našich rozvojových aktivít. Práve súčasná situácia vyžaduje vyššiu úroveň automatizácie a digitalizácie. V tomto období je to veľká výhoda, priam nevyhnutnosť. Investovať do rozvoja v súčasnosti je nevyhnutné,“ zdôraznil Zsolt Tóth a dodáva: „Verím, že očkovanie je tá správna cesta, ako sa dostať z pandémie von. Mnohé opatrenia môžu spomaliť šírenie nákazy, ale vyriešiť sa to dá s včasným a systematickým očkovaním.“
Cítiť mierny nárast dopytov
Spoločnosť Stow SR cíti mierne zlepšenie a nárast dopytov voči začiatku roka. Alexander Alstock, commercial director v Stow SR, dúfa, že tento trend bude pokračovať a postupne sa vrátime do predkoronového obdobia. „Keďže sme malá pobočka, všetci sme na home office okrem prípadov, kedy chodíme za zákazníkmi, samozrejme, ktorí to umožnia. Vlny pandémie už v podstate nadväzujú na seba, čiže stále fungujeme pod ´korona´ opatreniami. A čo očakávam od ekonomiky v tomto roku? Veríme, že nárast,“ dodáva Alexander Alstock, ktorý je presvedčený, že očkovanie voči ochoreniu COVID-19 určite pomôže a aj sám by sa dal zaočkovať hneď, ako to bude možné. „Očkovanie je však pomalé a stále je zaočkovaných málo ľudí nato, aby sme mohli byť v bezpečí a ´úplne otvoriť´. Mali by sme si v tomto brať príklad z krajín, ako je napríklad Izrael, kde je zaočkovaná veľká časť populácie a všetko sa postupne otvára,“ konštatuje Alexander Alstock.
Servisné služby v plnom rozsahu
Linde Material Handling Slovenská republika v súčasnosti zaznamenáva určitý prepad trhu oproti predchádzajúcemu obdobiu. Je to spôsobené neistotou a odkladaním investičných rozhodnutí v mnohých spoločnostiach. Fungovanie spoločnosti to však neovplyvnilo a aj naďalej poskytuje svojim zákazníkom hlavne servisné služby v plnom rozsahu. Ako podotkol Pavol Opatovský, generálny riaditeľ spoločnosti, krátko po vypuknutí pandémie zaviedli interný krízový manažment, zvýšili preventívne opatrenia, zamestnancov pravidelne testujú a zatiaľ sa im darí udržať situáciu pod kontrolou.
„Doteraz sme u našich zákazníkov nezaznamenali vážnejšie dopady na ich činnosť, preto sme optimisti a očakávame v tomto roku postupné oživenie ekonomiky a logistických tokov materiálu. Naša spoločnosť už pred niekoľkými rokmi prišla s ponukou robotických vozíkov a automatizovaných skladových systémov a máme už niekoľko úspešných inštalácií u zákazníkov. Súčasná pandemická situácia naše aktivity v tejto oblasti nijako neovplyvnila. Výrazne sme posilnili aj náš tím špecialistov, takže sme dobre pripravení naplniť všetky potreby trhu v oblasti automatizácie a digitalizácie prevádzky manipulačnej techniky. V tomto smere aktívne oslovujeme trh hlavne prostredníctvom elektronických médií a pre záujemcov máme pripravené aj živé ukážky v našom showroome, prípadne vieme pripraviť testovaciu prevádzku priamo u zákazníka,“ dodal Pavol Opatovský s tým, že očkovanie proti COVID-19 považuje jednoznačne za východisko zo súčasnej kritickej situácie. „Budeme radi, ak sa na Slovensku podarí v čo najkratšom čase zaočkovať čo najväčšie množstvo obyvateľstva.“
Výpadky vykrývané rotovaním ľudí medzi pobočkami
„Koronakríza pretrváva, takže plán momentálne máme len jeden. Prežiť ju v čo najlepšej kondícii a bez ujmy pre nás a našich klientov. Našťastie sa nám darilo aj prvú a snáď aj druhu vlnu prejsť v tomto duchu. Najväčší problém je v neistote, koľko ľudí a ktorý deň a na ako dlho nám vypadne bez toho, aby sme si to dokázali akokoľvek nasimulovať. Zatiaľ sa nám výpadky darilo vykrývať rotovaním ľudí medzi našimi pobočkami, avšak je to náročné, pretože ľudia z iných prevádzok nie sú dostatočne zaučení na prácu na inej pobočke. Ale aj vďaka extrémnemu nasadeniu našich ľudí a tiež pochopeniu zo strany klientov, to zvládame,“ opisuje aktuálnu situáciu vo svojej firme Richard Lamper, executive manager v CSAD Invest Logistics.
Ako zdôrazňuje, pokiaľ bude naďalej v kondícii automobilový priemysel, na ktorom je Slovensko závisle, tak neočakáva nejaké obrovské prepady ekonomiky. Horšie je na tom podľa neho retail a gastro, avšak tieto prepady zase kompenzuje zvýšený podiel v potravinárskom segmente. „Takže sa to tak nejak navzájom sanuje, aj keď je to veľmi zložitá a neprehľadná situácia. Všetko sa ukáže až po určitom čase,“ podotkol Richard Lamper. Ako priznáva, všetky čo i len trochu odvážnejšie plány zastavili a idú v režime udržať súčasný stav bez ujmy. V tomto duchu bude cely tento rok a možno aj budúci. „Očkovanie je jediná cesta z tejto svetovej pohromy, takže vnímame to tak, že čím skôr sa začne očkovať hromadne, tým lepšie pre ľudí a ekonomiku.“
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky