Rozdiely v ponuke a dopyte v námornej doprave zvyšujú ceny
Rozdiely v ponuke a dopyte v námornej doprave naďalej zvyšujú ceny na celom svete. Vďaka obmedzeným kapacitám, zvýšeným sadzbám a digitalizácii prepravných spoločností je trh zložitejší a nestabilnejší ako kedykoľvek predtým. Ako upozorňuje Rolf Mertins, head of Global Ocean Freight Dachser Air & Sea Logistics, síce bol trh námornej dopravy charakterizovaný vysokou volatilitou, ale pandémia situáciu zhoršila. Kým v minulosti vždy mohli plánovať nákupy prepravného priestoru na základe skúseností a údajov z predchádzajúceho roka, príchodom pandémie koronavírusu museli tieto predpoklady doslova hodiť cez palubu.
Ako zdôrazňuje Rolf Mertins, v poslednom štvrťroku 2020 sa produkcia v Ázii vrátila na pôvodnú úroveň a dopyt po preprave kontajnerov prudko vzrástol. Prepravná kapacita však bola hlboko pod úrovňou predchádzajúceho roka. Okrem nedostatku prázdnych kontajnerov vo výrobných závodoch v Ázii zostali v dôsledku lockdownu obmedzené plavebné poriadky a tým aj prepravná kapacita. Nedostatok kontajnerov ovplyvňujeú prepravy do USA i zásielky do Európy, pretože návrat prázdnych kontajnerov trvá dlhšie než v období pred pandémiou. Príčinou sú obmedzenia v prístavných termináloch, nedostatok vodičov nákladných vozidiel a meškanie pri vykládke lodí, pretože infikované posádky lodí sú opakovane umiestňované do karantény a lode musia následne zakotviť.
„Predpokladáme, že táto situácia bude trvať pravdepodobne aj po celý prvý štvrťrok roku 2021. Situáciu ešte prehĺbili oslavy čínskeho Nového roka vo februári. Najmä sadzby budú mať tendenciu ešte ďalej rásť, alebo určite neklesať, pretože podľa predpovedí sa objem zásielok zníži až na konci februára 2021. Akonáhle bude odstránený značný počet nevybavených zákaziek, by sa problém s lodným priestorom, a dúfajme tiež s dostupnosťou kontajnerov, mohol trochu zmierniť,“ vysvetľuje Rolf Mertins s tým, že dostupná kapacita ani štruktúra sadzieb na predpandemických úrovniach nie je v dohľadnej budúcnosti zrejmá. Európske prepravné spoločnosti pracujú na digitalizácii svojich procesov a budú musieť procesy obstarávania a rezervácií prispôsobiť novému vývoju trhu.
„Služby LCL sú v podstate druhom námornej zbernej služby a spoľahlivým a transparentným riešením pre našich zákazníkov. To platí najmä v časoch krízy, ako je súčasná pandémia, kedy prerušenie výroby alebo lockdown v cieľových krajinách znamená, že pre prepravu nie je dostatok tovaru k naplneniu kontajnera. Kľúčovými charakteristikami služieb LCL sú týždenné odjazdy a rýchle prepravné časy, a to ich robí dôležitým prvkom pri udržiavaní chodu medzinárodných dopravných reťazcov. Znamená to, že služby LCL sú menej náchylné ku krízam a sú vhodnou alternatívou dopravy pre všetky priemyselné odvetvia, dokonca aj v porovnaní s leteckou nákladnou dopravou, ak sa môžu plánovať s dostatočným predstihom. Preto budeme aj v budúcnosti naše portfólio LCL služieb naďalej dynamicky prispôsobovať a rozširovať o ďalšie linky,“ dodáva Rolf Mertins,