OBALY: Recyklácia obalov znižuje náklady a šetrí aj prírodu
Ekológia, minimalizácia odpadu a zníženie uhlíkovej stopy sa stali jednou z hlavných priorít mnohých spoločností vo svete logistiky. Posledné roky sa snažia ešte viac dbať na čo najprísnejší výber obalových materiálov. Do úvahy sa berie možnosť obaly opakovane použiť alebo aspoň následne vhodne ekologicky recyklovať.
Spoločnosť Tesco si pred rokom a pol predsavzala, že do konca roka 2020 naplní svoje záväzky trvalej udržateľnosti naprieč strednou Európou. Zo svojich výrobkov odstránilo už 454 ton ťažko recyklovateľných plastov, a to za krátke obdobie jeden a pol roka. Reťazcu sa darí chrániť zdroje Zeme aj vďaka znižovaniu hmotnosti obalov.
LAHŠIE OBALY, MENEJ PLASTOV
Mnohé výrobky značky Tesca sa predávajú v ľahších obaloch – vďaka tomu sa podarilo ušetriť 64 ton plastov. Dobré čísla sa reťazcu darí dosahovať aj na Slovensku: úspešne eliminoval 86 % ťažko recyklovateľných materiálov. „V roku 2019 sme zostavili zoznam materiálov, ktoré sa bežne používajú v obaloch výrobkov, a rozčlenili sme ich do kategórií podľa recyklovateľnosti a dostupných alternatív. Aby sme zvýšili udržateľnosť našich výrobkov, v spolupráci s dodávateľmi sme odstránili všetky materiály, ktoré sa v rámci konkrétnych lokálnych podmienok považujú za ťažko recyklovateľné. Dosiahli sme významný pokrok v napĺňaní nášho záväzku a budeme pokračovať ďalej aj v roku 2021,“ hovorí Matt Simister, generálny riaditeľ Tesca pre strednú Európu.
Nahradiť sa podarilo Tescu 454 ton plastov, ktoré nie sú vhodné na recykláciu. Toto číslo zahŕňa štyri krajiny strednej Európy, kde Tesco
pôsobí (Česko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko). Ide o krok smerom k dosiahnutiu cieľa reťazca, ktorým je využívanie 100% recyklovateľných obalov vlastnej značky do roku 2025. S pozitívnymi správami prichádza Tesco aj v prípade Slovenska, kde eliminovalo 149 ton nerecyklovateľných či ťažko recyklovateľných materiálov, čo predstavuje 86 % všetkých „červených“ materiálov.
Na úprave obalov výrobkov Tesco spolupracuje s dodávateľmi. Reťazec sa počas 18 mesiacov zameral na využitie vhodných alternatív a úpravu výrobných technológií. Výraznú zmenu si tak môžu zákazníci všimnúť pri balenom ovocí a zelenine. Tesco a jeho dodávatelia nahradili ťažko recyklovateľný polystyrén a PVC bežne recyklovanými materiálmi, ako sú PET, PE a polyetylén. Len táto úprava prináša každoročnú zmenu v podobe odstránenia viac ako 65 ton nerecyklovateľného materiálu. Ďalším príkladom je výmena PVC fólie za LDPE pri energetických nápojoch. Táto úprava priniesla úsporu 5 ton materiálu, ktorý by inak po použití skončil ako odpad. Dôležité zmeny nastali
aj pri mliečnych výrobkoch, pečive a cukrovinkách. Tu bolo nahradených 143 ton ťažko recyklovateľného plastu.
Okrem ľahkej recyklovateľnosti Tesco pracuje na znižovaní hmotnosti obalov na absolútne minimum. Mnohé výrobky vlastnej značky sa
predávajú v ľahších obaloch alebo prechádzajú na novú výrobnú technológiu. Práve tá umožňuje odstrániť, prípadne nahradiť vybrané časti balenia. Zníženie hmotnosti obalov má pozitívny vplyv nielen na spotrebu materiálu, ale ľahšie obaly znamenajú aj menej energie spotrebovanej na prepravu výrobkov, a teda aj menej emisií uhlíka. Vďaka zmene dizajnu výrobkov sa hmotnosť použitých plastov znížila celkovo o viac ako 64 ton.
CIEL JE MINIMALIZÁCIA ODPADU
Spoločnosť Alza.cz sa snaží všetky obaly v maximálnej možnej miere použiť opakovane. Týka sa to aj bežných kartónových krabíc pre distribúciu zákaziek ku koncovým príjemcom. Ukážkou toho, ako o obaloch Alza premýšľa, sú produkty jej privátnej značky Alza Power a Alza Eco, kde firma od počiatku pracovala s myšlienkou čo najekologickejších obalov. Výsledkom je pri produktov Alza Power celopapierová krabička prírodnej farby, ktorá neobsahuje plastové blistry ani chemické lepidlá.
„U privátnej značky ekologickej drogérie Alza Eco sme znížili použitie plastov o 81–89 % vďaka baleniu do Bag-in-Boxov, ktoré okrem iného vynikajú svojou praktickosťou pri dávkovaní. Okrem toho sú takisto plne recyklovateľné a po použití zaberú minimum miesta v kontejneru. Obaly našich pracích práškov, gélov a aviváží sú samy o sebe aj prepravným balením, tzn. nie je treba ich akokoľvek dodatočne baliť,“ vysvetľuje Michal Ondomiši, riaditeľ logistiky v Alza.cz.
Spoločnosť posiela späť do obehu väčšinou krabice, ktoré zostávajú v ich skladoch po spracovaní príjmu tovaru. Pre zásobovanie pobočiek využíva vratné obaly, tzv. KLT prepravky. Vo vratných boxoch predáva dopravcom zásielky do AlzaBoxov. Pre prevozy medzi logistickými centrami využíva rôzne druhy prepravných vozíkov. Nevyužité obaly a materiály od tovaru triedi a recykluje.
„Recyklácia je pre nás zásadná téma. Recyklujeme nielen obalový, ale i výplňový materiál. Na bublinkových obálkach zákazníkom pomocou piktogramov radíme, ako ich správne zlikvidovať. Testujeme aj inovatívne znova použiteľné obaly, napríklad RepeteBox, v ktorom sa dá opakovane doručiť desiatky zásielok. Ideálnym obalom z pohľadu ekológie je žiadny obal. Toho sa dá v niektorých prípadoch dosiahnuť, ale má to svoje limity.“
Prinášame vám úryvok z rubriky OBALY z časopisu Systémy Logistiky SK 85/2020. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.
Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie
Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.