Spoločnosť GLP zaznamenala rekordný počet prenájmov a rozvoja logistických nehnuteľností
Spoločnosť GLP oznámila rekordný objem prenajatých plôch a developerskej činnosti pre logistický sektor v roku 2020. Globálne už spoločnosť podpísala viac než 22,7 miliónov metrov štvorcových nových a obnovených nájomných zmlúv, čo znamená medziročný nárast o 57 percent. Spoločnosť tiež zahájila v roku 2020 nové developerské projekty v hodnote 5,3 miliardy dolárov s celkovou plochou 5,6 milióna metrov štvorcových, čo predstavuje medziročný nárast o 75 percent.
Segment e-commerce je aj naďalej výraznou hnacou silou dopytu v sektore logistických nehnuteľností, pretože miera využívania internetu na hlavných globálnych trhoch naďalej rastie. V súčasnosti predstavujú partneri GLP zameraní na elektronický obchod približne 40 percent globálneho portfólia spoločnosti, čo je markantný nárast v porovnaní s 20 – 25 percentami pred piatimi rokmi.
Pandémia urýchlila prechod k online nakupovaniu a digitálnym riešeniam najmenej o dva až tri roky a očakávame, že tieto zmeny budú mať trvalé účinky, aj keď sa svetová ekonomika začne zotavovať. Nové podmienky vyžadujú nielen navýšenie skladového priestoru, ale tiež správnu technológiu, dáta a pracovnú silu, aby výsledkom bola zvýšená efektivita v širšom dodávateľskom reťazci.
V Európe vzrástli prenájmy medziročne o 69 percent, pričom sa v roku 2020 podpísali zmluvy na približne 1 milión štvorcových metrov s novými aj stávajúcimi zákazníkmi. Išlo o spoločnosti ako Alza.cz (napríklad na Slovensku podpis nájomnej zmluvy v logistickom parku v Senci, kde si Alza už po štvrtýkrát rozšírila plochu a park je tým plne prenajatý), Amazon, DHL, Leclerc, ID Logistics, Royal Mail, XPO Logistics alebo SF Express, globálnym klientom, ktorý bol vôbec prvým nájomcom v Európe.
GLP Europe navyše zaznamenala svoj najrušnejší rok, čo sa týka novej výstavby – v tomto období bol zahájený rozvoj nehnuteľností v hodnote 813 miliónov dolárov, čo predstavuje medziročný nárast o 113 percent. Zároveň tím rozširuje svoje stávajúce aktíva a uzatvára akvizíciu portfólia logistických nehnuteľností v strednej a východnej Európe, čo strategicky rozširuje európsku pôsobnosť spoločnosti už do 12 krajín.
V Číne podpísala spoločnosť GLP v roku 2020 zmluvy na celkom 18,7 milióna metrov štvorcových prenajatých plôch, čo je o 53 percent viac než v roku 2019. Dopyt po e-commerce v Číne zostáva veľmi silný – v posledných mesiacoch roku 2020 tím podpísal nájomné zmluvy so šiestimi najväčšími hráčmi online obchodovania na 370 000 metrov štvorcových priestoru.
Lokálny tím tiež zahájil výstavbu nových projektov v hodnote 1,8 miliardy dolárov na 25 trhoch, vrátane prielomu v podobe inteligentného distribučného centra s rozlohou 130 000 metrov štvorcových pre jedného z najväčších výrobcov športových potrieb na svete.
V Japonsku zakončila spoločnosť GLP rok s 1,6 miliónom metrov štvorcových nových a obnovených prenájmov, čo je približne o 60 percent viac než v roku 2019 a zároveň ide o vôbec najvyšší objem v krajine. Zvlášť aktívne boli spoločnosti spojené s internetovým obchodom, podporované zvýšeným dopytom spotrebiteľov po online nakupovaní.
GLP je lídrom na miestnom trhu a má najväčší developerský program v Japonsku. V priebehu roku sme zahájili novú výstavbu v hodnote 2,4 miliardy dolárov, a to predovšetkým v Tokiu a Osake.
Brazília zaznamenala štvrtý rok za sebou rekordnú leasingovú činnosť a uzavrela rok 2020 s celkovým objemom prenájmu 1,1 milióna metrov štvorcových, čo je dvojnásobok roku 2019. Šesťdesiatpäť percent nových zmlúv bolo uzatvorených na operácie spojené s e-commerce, čo opäť pramení z rastúceho dopytu hlavného trhu aj menších hráčov v zemi.
Okrem toho sme sa zamerali na 650 000 metrov štvorcových novej výstavby – vôbec najväčší objem v Brazílii – aby sme uspokojili rastúci dopyt po moderných logistických zariadeniach v krajine. Všetka nová výstavba sa nachádza v São Paule a Riu de Janeiro, hlavných spotrebiteľských trhoch Brazílie.
V Indii podpísal tím IndoSpace nájomné zmluvy na 519 000 metrov štvorcových, čo predstavuje medziročný nárast o 36 percent. Rast ťahal vysoký dopyt zo strany e-commerce a nadnárodných spoločností zo sektoru priemyslu. Odvetvím, ktoré najviac prispelo k rastu IndoSpace, bol online obchod, ktorý predstavoval približne 35 percent prenájmov podpísaných v roku 2020, čo je medziročný nárast o približne 6 percent.
Medzi stálych zákazníkov patrí Amazon, Aptiv alebo LF Logistics a Reliance. Medzi nové značky portfólia IndoSpace sa zaradila Kool-Ex (popredná farmaceutická spoločnosť pôsobiaca v cold chain logistike), Alstom, FirstCry (najväčší ázijský online obchod s detským tovarom) a Vikram Solar (druhá najväčšia indická spoločnosť zaoberajúca sa solárnou energiou).