Kongres OBALKO 8 inspiroval stovky obalových profesionálů online
Ôsmy ročník českého a slovenského obalového kongresu OBALKO, ktorý sa konal v dňoch 27.–28. januára 2021, ponúkol bohatý program. Viac ako 40 rečníkov inšpirovalo českých a slovenských obalových profesionálov v rámci dvoch desiatok prezentácií, prípadových štúdií a panelových diskusií. Prednášajúci prezentovali naživo v Aquapalace Hotel Prague a viac ako 500 obalových profesionálov sa zúčastnilo online prostredníctvom živého prenosu. Časopis Tovar&Predaj je mediálnym partnerom kongresu.
Hlavná téma ôsmeho ročníka: „Zákazník a obal“
Hlavnou témou tohtoročného kongresu bol „Zákazník a obal“. Obal je totiž prvou vecou, ktorú zákazník (spotrebiteľ) vidí pri výbere produktu. Pomáha mu pochopiť, čo je daný produkt, a motivuje ho ku kúpe výrobku. Ale „zákazník“ nie je len spotrebiteľ; má aj B2B význam, je to zároveň aj náš klient. A preto sa na kongrese porozprávame nielen o tom, čo očakáva od obalov spotrebiteľ, ale aj ako medzi sebou komunikujeme v rámci dodávateľsko-odberateľských vzťahov.
Prvý blok spoločného dopoludňajšieho programu bol v zmysle Zákazník ako klient. Namiesto jedného kľúčového rečníka zahája kongres hneď traja zástupcovia hlavných odborov pre obalový trh – automotive, FMCG a retail. Pozvanie na kongres prijali Jana Volfová z firmy Škoda Auto (zástupkyňa odboru automotive), Pavel Komůrka zo spoločnosti Orkla (zástupca FMCG) a Jaroslav Vodáček zo spoločnosti Tesco Stores (zástupca retailu). Dozvedeli sme sa, čo očakávajú od českého a slovenského obalového priemyslu a aké špecifiká má slovenský a český obalový trh v porovnaní s trhmi v iných krajinách.
Spoločnosť GfK sa stala partnerom prieskumu trhu kongresu. Hana Říhová predstavila výsledky unikátneho prieskumu, ktorý agentúra GfK uskutočnila v lete 2020 na spotrebiteľoch po celej Európe, na tému postoja domácností k plastovým obalom, triedeniu a recyklácii. K hlavnej časti programu neodmysliteľne patrila aj panelová diskusia. Na tému Spotrebiteľ a obal bude diskutovalo spoločne s Ladislavom Csengerim z GfK päť kľúčových hráčov na trhu: Pavel Hampejs (Unilever), Gabriela Bechynská (Mondelez), Petr Baudyš (Penny Market), Martin Dulava (Lineart) a Martin Hejl (Thimm Pack’n’Display).
Sekcia Marketing & dizajn – ako obal môže pomôcť zvýšiť predaj
Sekcia Marketing & dizajn bola ako každý rok venovaná obalom (Packaging) ako piatim P v marketingovom mixe podľa hlavných štyroch parametrov: Product (výrobok), Price (cena), Place (miesto) a Promotion (propagácia). Vďaka aktuálnym prípadovým štúdiám sme zistili, ako obal môže pomôcť zvýšiť predaj.
Prvá prezentácia od Andrey Vozníkovej z agentúry Nielsen ukázala na konkrétnych príkladoch značiek z FMCG trhu z iných krajín, aký mal vplyv redesign obalu na celkový predaj. Konkrétny príklad z českého trhu potom ponúkla Gabriela Adámková z maloobchodného reťazca Albert, ktorá spoločne s Martinom Dulavom z agentúry Lineart hovorila o vplyve nového dizajnu obalov na predaj a vnímanie značky Albert.
Nechýbali ani najmodernejšie technológie: Martin Goszler (Fiala&Šebek) a Petr Kaczor (Thimm Pack’n’Display) spoločne predstavili digitálne technológie v službách obaliarov, ktoré ponúkajú jednak úsporu času, ako aj obrovský priestor pre kreativitu. Jiří Havránek zo spoločnosti Colognia Press a Martin Bělík z Dataline Technology v prezentácii Ja chcem ten obal! potom pripomenuli, že obal hrá dôležitú úlohu aj pri online predaji. Na záver workshopu hovorila Pavla Cihlářová z GS1 Czech Republic o novinke GS1 Digital Link – o efektívnej komunikácii so spotrebiteľom.
Sekcia Technológie & transport – k obalom patria efektívne baliace procesy
Technologická a transportná sekcia bula venovaná témam, ako sú robotizácia a automatizácia balenia alebo prepravné balenie. Unikátny pohľad pod pokrievku najväčšieho pivovaru v Českej republike a zároveň jedného z najväčších klientov pre obalový priemysel, ponúkol rozhovor na tému Ako zvládnuť plechovkový boom? od Martiny Vajskebrové zo spoločnosti Plzeňský Prazdroj a Attilom Szábom zo spoločnosti Canpack. Nasledovala prípadová štúdia s názvom Obal, ktorý predá, František Oľha zo slovenskej agentúry Cofin a Tomáš Kugler od dodávateľa tlačových riešení Konica Minolta predstavili digitálne získanie náhradných obalov s pridanou hodnotou.
V druhej prípadovej štúdii workshopu hovorili zástupcovia dvoch odlišných spoločností – Lukáš Formánek z DZ Dražice a Franco Stessens z Franke Group – o tom, ako sa im spoločne s dodávateľom Smurfit Kappa podarilo vyvinúť monomateriálové riešenie ako ideálny spôsob, ako snúbiť udržateľnosť s funkčnosťou a praktickosťou.
Koniec sekcie Technológie a transport patril diskusii. Traja zástupcovia popredných e-shopov z troch sektorov – Tomáš Haškovec z e-shopu s pet segmentom Spokojenypes.cz, zástupca internetovej parfumérie Notino a zástupca e-shopu s módou – sa snažili spoločne so Zdeňkom Suchitrom z firmy Smurfit Kappa nájsť obalový ideál pre e-shopy.
Nová sekcia Udržateľnosť
Tohtoročná novinka v programe – sekcia Udržateľnosť – bola zameraná na koncepciu obehového hospodárstva, šikovný dizajn, ktorý je optimálny pre recykláciu, začlenenie recyklovaných materiálov do nových obalov a minimalizáciu negatívnych dopadov obalov na životné prostredie.
Dve praktické prípadové štúdie zahájili v sekcii Udržateľnosť. Olin Novák, komerčný riaditeľ popredného potravinárskeho e-shopu Rohlik.cz. Predstavil udržateľnosť podľa Rohlíku v prezentácii Lepšie jedlo, lepší svet. Následne v spoločnej prezentácii generálni riaditelia Greiner Packaging Slušovice a Olma – Ivo Benda a Martin Krystián – načrtli svoj pohľad na udržateľnosť obalov a ukázali, čo spolu firmy pre životné prostredie už urobili.
A to zďaleka nie je všetko: jedna z priekopníčok v oblasti posudzovania životného cyklu (LCA) v Českej republike, Marie Tichá, povedala, aké kroky by sa mali podniknúť, aby obaly boli skutočne udržateľné. Sekcia Udržateľnosť sa bude venovať tiež recyklácii. Roberta Suchopy, vedúceho projektu PYREKOL, výskumného centra UniCRE, prezentoval, ako testujú spôsob, ako pomocou chemickej recyklácie (pyrolýzy) premeniť odpadové plasty na vstupnú surovinu na výrobu nových plastov.
Potom Jan Maršák, riaditeľ odboru odpadov Ministerstva životného prostredia ČR, predstavil novú legislatívu odpadového hospodárstva a jej dopad na český obalový trh. Zlatým klincom sekcie Udržateľnosť bola panelová diskusia s názvom Recyklácia bez obalu! Čo sa naozaj stane s obalom po tom, čo ho spotrebiteľ odhodí do farebného kontajnera? O tomto diskutovali Petr Šikýř (EKO-KOM), Hana Zmítková (Tetra Pak), Jan Daňsa (ALPLA Group), Ondřej Oliva (SUEZ Česká republika) a Jaroslav Tymich (Asociace českého papírenského průmyslu).
OBALKO 8 – záznam k sledovaniu online
Jednou z výhod tohto ročníka kongresu OBALKO je, že full-HD záznam celého kongresu je pre registrovaných účastníkov k dispozícii. Navyše organizátori umožňujú dodatočnú registráciu tým, ktorí nestihli sledovať kongres naživo, ale chceli by dodatočne dostať svoju dávku obalovej inšpirácie. Stačí sa zaregistrovať na www.obalko.cz/registrace a organizátori vám pošlú heslo pre sledovanie záznamu kongresu.
OBALKO 9 v októbri – bude už naživo?
Organizátori hneď po skončení kongresu OBALKO 8 vyhlásili termín pre ďalší, tentoraz deviaty ročník českého a slovenského obalového kongresu. OBALKO 9 sa bude konať 14.–15. októbra 2021, a ak epidemiologická situácia už dovolí, tak na tradičnom mieste Aquapalace Hotel Prague s fyzickou účasťou stoviek obalových profesionálov.
Obalový trh ale nebude musieť čakať do októbra, aby získal prostredníctvom projektu obálku ďalšiu inšpiráciu a informácie. Organizačná skupina ATOZ Packaging chystá inovácie projektu, ktoré premenia OBALKO v celoročný projekt. Ďalšie pokračovanie príde už v marci v podobe rozsiahlej tlačenej a elektronické publikácie Ozvěny Obalka. Ak chcete sledovať ďalší vývoj projektu OBALKO, môžete sa registrovať pre emailové spravodajstvo projektu na www.atozregistrace.cz/obalko alebo sledovať webové stránky projektu www.obalko.cz.