Dobijú čínske elektromobily svet?
Elektromobilita je v Európe už dlhodobo diskutovaná téma. Zatiaľ, čo u nás sa polemizuje o tom, či ide o naozaj ekologickejšiu formu dopravy, Čína sa chopila príležitosti a výrobe elektromobilov dominuje.
Dominik Hapl, analytik Across Private Investments, vysvetľuje, že počet automobilov v Európe na 1 000 obyvateľov je na úrovni 610 kusov. Nárast ich počtu v posledných desiatich rokoch bol v priemere na úrovni 2,2 % ročne. Je to najmä preto, že takmer každý už auto vlastní a trh je pomerne nasýtený. Dochádza len k obmene vozového parku. Rast automobilov je silnejší v krajinách, kde sa postupne zvyšuje životná úroveň.
„Po európskych cestách jazdí 312 miliónov áut. V USA pripadá na 1 000 obyvateľov dokonca až 838 motorových vozidiel, po cestách ich tam jazdí 287 miliónov. Čína eviduje len 196 vozidiel na 1 000 obyvateľov. Pričom rast v posledných 10 rokoch bol na úrovni 15 % ročne. To vytvára obrovský priestor na budúci rozmach.
Dôvodom je stále silnejúca stredná vrstva. Celkový počet vozidiel v Číne je na úrovni 340 mil. kusov. Podľa University of California sa očakáva, že do roku 2022 by sa počet automobilov v Číne mohol zvýšiť na 420 mil. Do roku 2030 by mal dosiahnuť až 500 miliónov kusov. To by predstavovalo rast nových vozidiel o 4,4 % ročne,“ konštatuje Hapl.
Elektrická budúcnosť
Očakáva sa, že medzi rokmi 2019 a 2026 sa globálny trh s elektrickými vozidlami zvýši takmer päťnásobne, aby sa do roku 2026 dosiahol odhadovaný objem 567 mld. USD. To podľa analytika Acrossu predstavuje ročný rast na úrovni okolo 15,6 %. Elektrické vozidlá sa v posledných rokoch stali pre spotrebiteľov oveľa atraktívnejšou voľbou vďaka zvýšenému dojazdu, životnosti batérie, efektívnosti a cenovej dostupnosti. Elektromobily zaujali automobilový trh najmä v štátoch severnej Európy, kde sú vysoké štátne dotácie.
„Predpokladá sa, že v Číne sa predaj elektrických vozidiel zdvojnásobí už v roku 2021. Počet vozidiel by mal dosiahnuť približne 3,7 milióna. Napriek tomu je Čína najväčší používateľ elektrických áut. Po jej cestách ich jazdí viac ako 1,8 milióna. Elektrické vozidlá sa v Číne považujú za budúcnosť, pričom trh a dopyt budú neustále rásť. Očakáva sa, že elektrické vozidlá budú do roku 2025 predstavovať 25 až 50 % celého trhu s osobnými vozidlami v krajine,“ tvrdí Hapl.
Investičná príležitosť
Analytik Acrossu dodáva, že čínske automobilky sa dajú nateraz obchodovať len cez ETF fond umiestnený na burze v Hong Kongu. Global X China Electric Vehicle ETF zahŕňa výrobcu elektromobilov BYD a ďalšie spoločnosti, ktoré sa podieľajú na výrobe polovodičov či na celkovej elektrickej infraštruktúre. Nevýhodou tohto fondu je, že nateraz je obchodovateľný iba v HKD.
Druhou alternatívou je ETF fond s názvom DRIV – Global X Autonoums and Electric Vehicles ETF. Obsahuje všetky svetové spoločnosti, ktoré vyrábajú elektrické autá, podieľajú sa na výrobe polovodičov alebo na vývoji autonómnej jazdy. Zahŕňa spoločnosti Tesla, Apple, Google, Nio, či Nvidia. Čínske firmy však majú podľa analytika v tomto indexe len minoritné zastúpenie 8 %, pretože ich trhová kapitalizácia je oproti americkým konkurentom nateraz nízka.
Treťou alternatívou pre investorov je nakúpiť jednotlivé akcie. „Na amerických burzách sú v USD dostupné tri čínske automobilky, a to Nio, Xpeng a Li Auto. Hovorí sa o ich svetlej budúcnosti, ktorá však môže byť sprevádzaná aj cenovými bublinami pri ich akciách,“ upozorňuje Hapl.