Miroslav Michalko: Zákazníci už za ceny ako pred brexitom balíky do Británie nepošlú
Aktuálne majú odosielatelia povinnosť vyplniť colnú deklaráciu o obsahu zásielky a jej pôvode. Nulové clo u tovaru zaslaného z EÚ nie je zárukou, že clo nemôže byť dodatočne vymerané po preskúmaní a odhalení obsahu zásielky, ktorý je pôvodom mimo EÚ. Pri zásielkach v hodnote nad 135,00 libier bude adresátovi vo Veľkej Británii vymerané DPH vo výške 20 %. Firmy predávajúce drobný tovar v hodnote do 135 libier sa po novom musia samé registrovať a odvádzať DPH vo Veľkej Británii.
Uzavretá brexitová dohoda od nového roka sťažila podmienky pre doručovanie balíkov do Anglicka, Walesu a Škótska. Podľa spoločnosti Zaslať.sk, internetového portálu a online poskytovateľa balíkovej prepravy, dopravcovia museli prispôsobiť podmienky doručovania tomu, aby boli rovnaké ako pre ostatné tretie krajiny. Zásielky teraz prechádzajú colným konaním a môžu obsahovať len povolené tovary. Cena najlacnejšej možnej prepravy pritom stúpla až o 10 euro.
„Aktuálne je z našich partnerov pre bežného zákazníka schopný prepravu zásielok do Veľkej Británie zabezpečiť spoločnosť TNT. Tí majú skúsenosti s colnými konaniami pri zasielaní do iných krajín. Cena takejto služby je vyššia, ale jedná sa o expresnú dopravu, kedy je balík doručený i do dvoch pracovných dní. Zákazníci už jednoducho za ceny ako pred brexitom balíky do Británie nepošlú,“ uvádza Miroslav Michalko, riaditeľ spoločnosti Zaslať.sk.
Pre ďalších českých dopravcov, ktorí bežne neoperujú mimo EÚ predstavuje colná povinnosť významnú komplikáciu. „Znamená to pre nich zriadenie úplne nových oddelení, ktoré budú riešiť colné náležitosti. Už teraz je jasné, že u niektorých dopravcov z ponuky zasielanie balíkov do Británie pre bežných zákazníkov úplne zmizne. Kvôli nejasnostiam v celej dohode medzi Európskou úniou a Britániou jednoducho Spojené kráľovstvo zo svojich destinácií preškrtnú,“ dopĺňa Michalko.
K zásielkam je po novom nutné priložiť colnú deklaráciu či komerčné / pro-forma faktúry. „Vyplňovanie dokumentov sa snažíme zákazníkom uľahčiť prostredníctvom nášho objednávkového formulára. Informácie sú potom automaticky prevedené do faktúry, ktorú si zákazník v niekoľkých kópiách vytlačí a podľa inštrukcií pripojí k zásielke,“ hovorí Michalko.
Colné úrady môžu chcieť kontrolovať fyzickú dokumentáciu alebo samotný obsah zásielky. Odosielateľ si teda musí pred vyplnením preštudovať zoznam tovaru vylúčeného z prepravy. Všetky odosielané položky je nutné poctivo zapísať do faktúry. Za presnosť informácií, vrátane hodnoty tovaru, je zodpovedný odosielateľ. Colné úrady vyžadujú presný popis tovaru, aby mohli vykonať kontrolu ešte predtým, ako zásielka opustí krajinu pôvodu.
V opačnom prípade môže byť cesta balíčkov prerušená. „Popis tovaru musí zahŕňať kompletné a dostačujúce informácie o jeho povahe. Malo by tam byť uvedené o aký tovar sa jedná, ako sa používa a z čoho je vyrobený. Popis musí colným autoritám umožniť identifikovať zakázané alebo obmedzené výrobky a tiež vykonať vyhodnotenie bezpečnostného rizika,“ dopĺňa Michalko.
Niektoré výrobky môžu teraz podliehať obmedzeniam pre prepravu. Iný tovar potom špeciálnej kontrole alebo licenčným požiadavkám. „Od začiatku januára napríklad platia nové mechanizmy kontrolujúce dodržiavanie súladu so zákonmi o potravinách a krmivách, o vedľajších živočíšnych produktoch a súlad so zákonmi o zdraví zvierat a rastlín,“ uvádza Michalko.
Clo je síce momentálne nastavené ako nulové, napriek tomu colné konanie prebieha a po kontrole môže byť doúčtované. „Záleží naozaj na konkrétnom úradníkovi, ktorý zásielku kontroluje. Obe strany brexitovej dohody hovoria, že sa dohodli. Ale realita vyzerá inak. Bojujeme s neistotou na strane britských úradov. Nulové clo neznamená, že sa nič nemení, vznikol colný proces, ktorý môže priniesť colné náklady, hlavne pre tovar vyrobený mimo EÚ,“ uvádza Michalko.
Podľa neho je pravdepodobné, že v oblasti colných procesov bude musieť dôjsť k úprave zmlúv. „Typicky ide napríklad o oblečenie. Napríklad ak budem zo Slovenska odosielať tričká, pokojne aj obnosené, ale ich pôvod je v Ázii, kde boli pôvodne ušité, to ako sa bude postupovať v tomto prípade, nie je jasné,“ dopĺňa riaditeľ Zaslať.sk.
Podľa Michalka nie je s colným konaním spojené iba vyplnenie informácií v objednávke, ale predstavuje aj značné komplikácie pri preprave pre dopravcu. „Zvýšenie ceny súvisí so zmenou ceny samotnej dopravy, ktorá je teraz rovnaká ako do iných tretích krajín. Je zaťažená administratívou, pre ktorú je nutné od základu vybudovať nové oddelenia v prepravných spoločnostiach, alebo rozšíriť existujúce tímy. Aj to so sebou nesie náklady. Avizované zvýšenie v cenníku je teda od 10 euro u tých najmenších a najľahších zásielok.“
U dopravcov FedEx a UPS, ktorí dopravu zaisťujú spoľahlivo aj teraz, môže zásielku predražiť veľké balenie. Cena je stanovená s ohľadom na váhu, ale aj rozmery krabice. „Ľahká ale veľká zásielka môže byť nakoniec drahšia, než ťažká zásielka v malej krabici,“ dopĺňa Michalko.
Súčasne je nutné po novom počítať s 20% sadzbou DPH vo Veľkej Británii, ktorá sa vzťahuje na všetky zásielky vyššej hodnoty, ako je 135,00 libier. Sadzba DPH bude účtovaná adresátovi zásielok. Ešte výrazne komplikovanejšie je to pre firmy predávajúce drobný tovar do 135,00 libier, ktoré sa po novom musia samé registrovať a odvádzať DPH vo Veľkej Británii. Nekomerčné balíky medzi súkromnými osobami do 39,00 libier (cca 18 kg) sú od platby DPH zbavené.
Spoločnosť Zaslať.sk je internetový portál a online vyhľadávač dopravcov, ktorý ponúka veľa možností doručovania zásielok pre firmy aj pre koncových zákazníkov. Zaslať.sk tak zaisťuje nielen zníženie nákladov na dopravu, ale aj kratšie dodacie lehoty. V jednoduchom formulári na webe internetovej prepravnej služby ľahko navolíte vaše požiadavky a zásielka bude doručená od dverí odosielateľa k dverám adresáta, a to nielen v SR, ale aj do mnohých krajín celého sveta. Spoločnosť pôsobí na Slovensku, v Česku, ale tiež napríklad v Južnej Afrike.