Na kafe s… Jánom Franekom, riaditeľom logistiky a zákazníckeho servisu spoločnosti Heineken Slovensko
Pandémia koronavírusu výrazne oslabila slovenskú ekonomiku a zasiahla celé hospodárstvo. Mnohé výrobné či logistické firmy ledva zvládli minuloročnú jarnú prvú vlnu a už čelili na jeseň druhej vlne pandémie. Ako je na tom v týchto ťažkých časoch spoločnosť Heineken Slovensko a ako vníma logistiku v dnešnej dobe, tak aj o tom sme sa rozprávali pri káve s Jánom Franekom, riaditeľom logistiky a zákazníckeho servisu Heineken Slovensko.
Ako vnímate aktuálnu ekonomickú situáciu a vývoj na trhu?
Aktuálna situácia zasiahla všetky oblasti ekonomiky. Tým, že sa zameriavame aj na predaj tovarov v rámci HORECA sektoru, dopady pociťujeme na dennej báze.
Do akej miery vás zasiahla prvá a teraz aj druhá vlna pandémie koronavírusu?
Ekonomické dopady sú znateľné. K týmto stratám sa žiaľ pripočítavajú aj straty na finálnych produktoch, ktoré nie sú zanedbateľné.
Boli ste pripravení na „druhú vlnu“?
Bezpečnosť našich zamestnancov je na prvom mieste a to nie len v čase pandémie, kedy je otázka bezpečnosti ešte aktuálnejšia z pohľadu kontinuity biznisu. Z pohľadu bezpečnosti sme teda boli na druhú vlnu pripravení a to aj napriek tomu, že udrela väčšou silou.
Aj v prípade vašej spoločnosti pomohla už realizovaná automatizácia logistických prípadne výrobných procesov prekonať krízové obdobie?
Určite áno. Každý proces, ktorý bol centralizovaný alebo automatizovaný mal svoj význam. Najviac využívame vzdialené riadenie systémov a vytváranie scenárov predaja a výroby produktov, čo má priamy vplyv na riadenie nákupu jednotlivých výrobných komodít.
Spomenuli by ste aspoň jednu inováciu, ktorá vašej firme pomáha?
Okrem produktových inovácií, ktoré sú hnacím motorom nášho biznisu, realizujeme inovácie naprieč celým dodávateľským reťazcom. Všetko smeruje k spokojnosti nášho zákazníka, ktorý je v procese inovácii kľúčový.
Ako vidíte ďalší vývoj v tomto roku?
Naša ekonomika je otvorená, a preto vývoj nezáleží len na našich rozhodnutiach. Vydržia len tí, ktorí sa dokážu prispôsobiť situácii a sú „bežcami na dlhé trate“. Spoločnosť Heineken Slovensko pôsobí na slovenskom trhu už dlhé roky. Za tie roky sme sa stali jednotkou na slovenskom pivnom trhu, pivovar a sladovňa v Hurbanove medzičasom oslávili 50. výročie od svojho vzniku, zamestnávame stovky ľudí a našou spoločnou vášňou je pivo. Kvalita, zodpovednosť, nadšenie a úcta sú hodnoty, na ktorých chceme stavať aj ďalšie roky.
Aký má význam logistika v dnešnej dobe?
Logistika vždy mala, má a bude mať dôležité postavenie. Či sa jedná o oblasť zdravotníctva, hospodárstva alebo školstva. Všade je potrebný fyzický pohyb. Bez logistiky sa nezaobíde žiadny pohyb tovarov alebo služieb.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky SK