E-SHOPY: Digitalizácia v e-commerce pomáha lepšie riadiť procesy
Internetové obchody môžu vďaka vhodným doplnkom automatizovať významnú časť všetkých nutných úkonov a ušetriť tak mnoho času. Môže sa jednať o automatické párovanie platieb, generovanie zálohových faktúr ci dodacích listov, ale aj o modernizáciu skladového hospodárstva v podobe digitalizácie ci dokonca už aj robotizácie procesov.
Klasickým príkladom automatizácie v e-commerce je automatické predávanie „štítkov“ priamo do systémov prepravcov. S tým sa spojí aj efektívnejšie vychystávanie skladov a znižovanie chybovosti. Logistika v e-commerce je špecifická tým, že na skladoch internetových obchodov býva veľké množstvo malých zásielok, hoci aj bežných vecí dennej potreby. V takých prípadoch je podľa odborníkov z oblasti logistiky automatizácia prakticky nevyhnutná.
VŠADEPRÍTOMNÁ DIGITALIZÁCIA
Digitalizácia si nachádza cestu do stále viac oblastí života, či už ide o nákupy, sledovanie filmov alebo počúvanie hudby. Ale takisto treba o prácu na diaľku a presúvanie biznisových aktivít do online prostredia. Platí to najmä v dobe, ktorú poznačila pandémia koronavírusu. Čo sa týka logistiky pre e-commerce, e-shopy zväčša využívajú napojenie na rôzne prepravné služby. Ako podotýka Miroslav Uďan, CEO spoločnosti Shoptet, existujú služby, ktoré umožňujú koordinovať zásielky pre dopravcov z jedného miesta vo vlastnom e-shope. „Rovnako je možné voliť si rôzne spôsoby dopravy či platieb u špecifických produktov, alebo rozlišovať rôzne spôsoby dopravy pre B2B zásielky na jednej strane a pre zásielky koncovým zákazníkom na strane druhej. Práve toto zjednodušenie sú podstatou digitalizácie a automatizácie.“
Pre spoločnosť Alza.cz je automatizácia logistických procesov samozrejmosťou. Dá sa automatizovať tak obyčajný skladový proces vykonávaný ľudskou silou, ako aj efektívne naladiť technológiu uľahčujúcu ľudskú prácu. Spoločnosť je otvorená všetkým riešeniam, ktoré ju ako celok posunú ďalej. „Skúšame, hľadáme a objavujeme stále niečo nového. Toto bude v nasledujúcich rokoch kľúčovou pre celú logistiku. Digitalizácia je totiž nevyhnutná. Pomáha lepšie riadiť a nastavovať procesy. Takisto prispieva k zefektívneniu riadenia výkonu a zvyšuje flexibilitu celého logistického procesu. A v neposlednom rade takisto uľahčuje a skvalitňuje skladové činnosti,“ zdôrazňuje Lukáš Baudyš, jeden z riaditeľov logistiky v Alza.cz, s tým, že robotizácia je v e-commerce končinách len na štarte. „Pozorne však aj túto oblasť sledujeme a vyberáme si, čo by pre náš model logistiky bolo prínosné. Táto oblasť sa bude určite rozvíjať.“
IT SYSTÉMY NA MIERU
Po príchode Jana Kličku ako riaditeľa logistiky do firmy Bonami sa stala automatizácia jeho hlavnou pracovnou náplňou. Spoločne s interným WMS tímom navrhli a vyvinuli nové IT systémy na mieru, zjednodušili proces pickovania, naučili skladníkov myslieť novým spôsobom, teda byť orientovaný na zákazníka a jeho spokojnosť. Vedúcim oddelení nastavili KPIs, ktoré sa automaticky napočítavajú
a núti človeka pracovať kvalitnejšie a rýchlejšie.
„Takisto väčšina administratívnej práce sa dá presunúť do elektronickej podoby čiže nahradiť softwarom a procesne nastaviť tak, aby zamestnanec len dohliadal na hladký priebeh. Pomocou digitalizácie tak zároveň nastavujeme ekologickejší paperless process. Okrem administratívnej podpory sa dá zautomatizovať aj presun tovaru, od manipulačnej techniky cez robotické systémy, dopravníkové trate s automatickým rozhodovaním, autonómne vozíky. Už niekoľko rokov sa používajú automatické zakladače na prepravky alebo palety. V rámci strednej a východnej Európy je však toto riešenie limitované návratnosťou, pretože v krátkodobom výhľadu stále vychádza lacnejšie ľudská sila,“ upozorňuje Jan Klička a dodáva: „Pre našu oblasť je robotizácia v priemyslových odvetviach vzhľadom k cene stále menej dostupnejšie, ako by sme v dobe, kedy je nejaký robot v každej domácnosti, čakali. V niektorých prevádzkach už ale bežne fungujú robotické zakladače a ukazuje sa, že sme na ceste k automatickému procesu pickovania. Môžeme sa stretnúť s pickovaním zo skladovej do zákazníckej prepravky pomocou robotickej ruky (piece-picking alebo pick-to-tote) alebo napríklad s pohyblivými regálmi, ktoré sa vďaka pojazdným robotom sami presúvajú až k pickerovi.“
POKROCILÝ AUTONÓMNY HARDWAR
Pokiaľ sa hovorí o automatizácii logistiky v e-commerce, musíme sa na to pozerať podľa Tomáša Kormaňáka, produktového manažéra LokiA WMS vo firme GRiT, z pohľadu dvoch rovín – softwaru a hardwaru. Čo sa týka softwaru, tak sa dá automatizovať veľa procesov, či už spracovanie objednávky, jej odbavenie v sklade alebo komunikáciu so zákazníkom a s dopravcom. U hardwaru sa možnosti automatizácie čím ďalej zväčšujú a hlavne pri internej logistike sa dá automatizovať pomocou dopravníkových pásov či autonómnych vozíkov…
Prinášame vám úryvok z rubriky E-SHOPY z časopisu Systémy Logistiky SK 85/2020. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.
Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie
Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.