Na kafe s… Marekom Mikušom, generálnym riaditeľom spoločnosti Sika
Pandémia koronavírusu výrazne oslabila slovenskú ekonomiku a zasiahla celé hospodárstvo. Mnohé výrobné či logistické firmy ledva zvládli jarnú prvú vlnu a už čelia druhej vlne pandémie. Ako je na tom v týchto ťažkých časoch spoločnosť Sika a ako vníma logistiku v dnešnej dobe, tak o tom sme sa rozprávali pri káve s jej generálnym riaditeľom Marekom Mikušom.
Ako vnímate aktuálnu ekonomickú situáciu a vývoj na trhu?
Aktuálna situácia priniesla veľa vecí a nikto nedokáže odhadnúť, ako dopadnú. V podobnej situácii sme nikdy neboli, preto je ťažké predpokladať a predvídať. Vzhľadom na vysokú fragmentáciu v našom výrobnom programe, ktorý korešponduje s našimi cieľovými skupinami klientov, sa ukazuje toto v aktuálnej situácii ako výhodou. V priemysle, alebo stavebníctve, kde Sika vyrába a predáva svoje produkty, sledujeme, že náš obchod ide tam, kde neboli tvrdé uzavretia ekonomiky. U nás nebol taký veľký výkyv ako napríklad zažil letecký priemysel, alebo turizmus, ktorému spôsobila súčasná situácia enormné straty, alebo až ukončenie podnikania.
Do akej miery vás zasiahla prvá a teraz aj druhá vlna pandémie koronavírusu?
Najprv to bol strach z nepoznaného a obava o zdravie nás všetkých počas prvej vlny, kde sa mi zdá, že Slovensko ako také nemalo ani prvú vlnu, keďže zareagovalo veľmi radikálne – uzavretím ekonomiky. Naša pripravenosť spočívala v možnosti okamžitej práce vzdialeným prístupom do firmy, prostredníctvom zabezpečeného pripojenia našich pracovníkov, ktorí sú v kontakte so zákazníkmi alebo partnermi. Komunikujú, či už v zmysle obchodno-technickej podpory, alebo aj v zmysle objednávania a dodávok tovaru. Mohol by som zhodnotiť, že dôvera našich klientov v naše produkty a náš dodávateľský servis nám určite pomohla k tomu, aby nás situácia veľmi nezasiahla. Pociťovali sme najmä to, že nemôžeme byť až tak blízko ku klientovi a kontakt sa presunul do virtuálneho prostredia telefónov a internetu. Ak by som mal zhodnotiť ekonomický dopad – ten sa začal objavovať až neskôr.
Boli ste pripravení na „druhú vlnu“?
Pokračovali sme v začatom, veľa sa o tom hovorilo, a teda: Áno, boli sme pripravení, najmä prácou z domu a prípravou „A a B“ plánov v zmysle ochrany zdravia a čo robiť v prípade infekcie. Snažili sme sa byť jeden až dva týždne pred opatreniami, ktoré zavádzala vláda, pripravení a našou úlohou bolo zabezpečiť kontinuitu výdajov tovaru a celkového servisu našim klientom. Doteraz neevidujem žiadne zlyhanie, alebo stratu obchodov, ktoré by som prisúdil druhej vlne alebo koronavírusu. Samozrejme, stresové situácie nevieme úplne vyhodnotiť, cítime však veľkú zodpovednosť k tomu, čo sme prisľúbili klientovi, aby sme nezastavili jeho výrobu alebo stavebné práce.
Aj v prípade vašej spoločnosti pomohla už realizovaná automatizácia logistických procesov prekonať krízové obdobie?
V tejto oblasti máme skôr čo doháňať. Iste som si spomenul počas krízového obdobia na to, ako iné sesterské Sika firmy v iných štátoch už pred rokmi začali s e-shop objednávaním tovaru. V takýchto prípadoch išla objednávka priamo do SAP-u, ktorý máme v našej firme. Cítil som, že v tej chvíli by sa nám hodilo niečo automatizované a preto plánujem túto myšlienku rozvíjať.
Čo si myslíte o dôležitosti automatizácie, digitalizácie a robotizácie logistických a výrobných procesov práve v čase koronakrízy?
Neviem si zatiaľ úplne prerátať, ako sa vieme porovnávať napríklad s výrobou vozidla, kde je podiel automatizácie, podľa toho, čo som počul, až 90 %. Iste by bolo skvelé mať všetko odolné voči chybám, ktoré spôsobíme my ľudia, avšak, prostredie, kde sa naše materiály aplikujú, je vonkajšie prostredie na stavbách, alebo v interiéri, kde sa nekúri. Veľa z týchto aktivít sa tak skoro nenahradia ničím automatizovateľným.
Ako vidíte ďalší vývoj vašej spoločnosti aj slovenskej ekonomiky v nasledujúcom roku?
Aktuálna situácia sa nás všetkých dotkla, niektorých viac, alebo menej, niektorí máme šťastie, niektorí máme smolu, či už to je v ponímaní zdravia, alebo práce. Určite budú ľudia obozretnejší v prípade míňania svojich peňazí, a ak sa nás táto kríza nedotkla hneď, možno to bude v podobe slabšieho dopytu neskôr. Môžeme to z časti preklenúť našou aktivitou alebo efektivitou. O našej firme si myslím, že svojím modelom podnikania sa radí medzi silné na trhu, a takéto firmy prežijú vždy lepšie. Každá kríza spôsobuje aj posun do iného levelu v rôznych smeroch.
Aký má význam logistika v dnešnej dobe?
Myslím si, že logistika je „achylovou pätou“ každého podnikania. V skratke je to vyvrcholenie poznania, dôvery a spoľahnutia sa na značku, ktorú kupujem. To, ako sme zvládli logistiku včera, neznamená garanciu toho, ako ju zvládneme zajtra. Je to o neustálom zlepšovaní sa.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky SK