Na kafe s… Martinom Urbanom, generálnym riaditeľom a konateľom Jungheinrich
Pandémia koronavírusu výrazne oslabila slovenskú ekonomiku a zasiahla celé hospodárstvo. Mnohé výrobné či logistické firmy ledva zvládli jarnú prvú vlnu a už čelia druhej vlne pandémie. Ako je na tom v týchto ťažkých časoch spoločnosť Jungheinrich a ako vníma logistiku v dnešnej dobe, tak o tom sme sa rozprávali pri káve s jej generálnym riaditeľom a konateľom Martinom Urbanom.
Do akej miery ovplyvnila pandémia koronavírusu vašu spoločnosť?
Na jednej strane pozorujeme pokles dopytu po štandardnej manipulačnej technike, na druhej strane sa trh v našej brandži – internej logistike uberá viac k automatickým riešeniam ako sú bezobslužné AGV vozíky a plne automatické sklady. Ďalší trend, ktorý súčasná situácia urýchlila, je predaj štandardných vysokozdvižných vozíkov cez internet. Hovorí sa, že šťastie praje pripraveným a my sme pripravení boli, pretože sme pred 3 rokmi sprevádzkovali E-shop Profishop zameraný na tovar a zariadenia pre logistické, výrobné a obchodné spoločnosti.
Zvládate aj druhú vlnu pandémie?
Na druhú vlnu pandémie sme lepšie pripravení ako na prvú. Už približne vieme, čo nás čaká a máme zavedené procesy a plány ako minimalizovať riziko nákazy, či dokonca prerušenia prevádzky. V prvom rade sa snažíme chrániť našich zamestnancov a zabezpečovať služby našim zákazníkom. Okrem dodržiavania všetkých odporúčaných preventívnych opatrení pracuje viac ako polovica kolegýň a kolegov z oblasti administratívy formou home office. Odborní poradcovia pokračujú v navštevovaní zákazníkov, alebo sú s nimi v kontakte prostredníctvom moderných komunikačných nástrojov typu Skype, vždy podľa preferencie zákazníka. Schopnosť poskytovania servisných služieb a dodávania tovaru nie je momentálne nijako ohrozená. Našou výhodou je aj skutočnosť, že centrálny sklad náhradných dielov pre strednú a východnú Európu sa nachádza pri Bratislave, t.j. aj v čase uzatvorených hraníc sme boli schopní pružne reagovať na požiadavky našich zákazníkov.
Aká je podstata logistiky z vášho uhla pohľadu?
Základná definícia logistiky hovorí, že cieľom logistiky je zabezpečiť, aby bol dodaný správny tovar v správnom čase na správne miesto v správnej kvalite a v správnom množstve. To všetko pri vynaložení primeraných nákladov. Táto podstata sa nemení, v súčasnosti však ide nielen o zabezpečenie dopravných a skladovacích činností, ale aj o riadenie materiálových, informačných a finančných tokov tak, aby boli uspokojené požiadavky zákazníka.
Ktoré typy vozíkov sú v dnešnej dobe najpraktickejšie?
Z hľadiska ochrany životného prostredia a znižovaní emisií CO2 sa v oblasti manipulačnej techniky jednoznačne presadzujú elektrické vozíky. Ich ekologická stopa, v porovnaní s vozíkmi so spaľovacím motorom, je omnoho menšia ak berieme do úvahy celý životný cyklus vrátane výroby. Ďalšou výhodou elektricky poháňanej techniky je možnosť dovybaviť ich automatizačným modulom a dodať ich ako poloautomatické, alebo bezobslužné zariadenia typu „AGV“. Prevádzky vybavené automatizovanou technikou nie sú ohrozené výpadkami personálu. Teší nás tiež zvýšený záujem o vozíky s lítiovo – iónovou technológiou, ktorých prevádzka, najmä vo viaczmennom režime, je oveľa efektívnejšia.
Do akej miery je automatizácia, robotizácia a digitalizácia v logistických procesoch dôležitá?
Myslíme si, že miera dôležitosti týchto prvkov neustále rastie. Tak ako sa už dlhšiu dobu automatizuje v samotnej výrobnej sfére v súlade s trendami Industry 4.0, podobne sa tento trend rozširuje aj na všetky súvisiace logistické procesy. U nás v Jungheinrichu používame výraz „Logistika 4.0“. Iba takýmto spôsobom je možné zabezpečiť integritu celého riešenia. Obzvlášť v súčasnosti, keď dochádza k veľkým výkyvom na strane dopytu, teda výrobné a distribučné spoločnosti siahajú ku krátkodobejšiemu plánovania a musia pružnejšie reagovať na zmeny v objemoch výroby, nie je teda možné v dostatočnom predstihu pripraviť personálne kapacity v oblasti logistiky.
Vymenovali by ste zopár inovácií v rámci automatizácie, robotizácie či digitalizácie, ktoré aj Jungheinrichu priniesli určité benefity?
V roku 2020 sme napríklad sprevádzkovali platformu „Call4Servise“, prostredníctvom ktorej si zákazník môže objednávať servisné zásahy, prípadne garančné prehliadky podobným spôsobom, ako si napríklad objednávate ubytovanie v hoteloch.
Už 3 roky prevádzkujeme E-shop Profishop zameraný na stroje, zariadenia a vybavenie pre logistické, výrobné a obchodné spoločnosti.
Aktuálne sme vo fáze testovania projektu zameraného na internetové pripojenie manipulačnej techniky v súlade s trendmi IoT, kde si budú v blízkej budúcnosti naše vozíky vybavené komunikačným modulom vymieňať údaje nielen medzi sebou navzájom, ale aj s riadiacim systémom v správe zákazníka, či s našou databázou. Takto budeme schopní prevádzku manipulačnej techniky posunúť na ďalšiu – oveľa vyššiu úroveň. Napríklad budeme vedieť identifikovať hroziacu poruchu techniky, realizovať servisný zásah „na diaľku“, alebo zamedziť kolízii vozíkov.
Na ktorú technológiu ste najviac hrdý?
Lítiovo – iónová technológia posúva možnosti manipulačnej techniky. Ako priekopníkom využitia tejto technológie sa nám podarilo integrovať Li-Ion technológiu do niekoľkých typov vozíkov, včítane vozíkov typu reach truck. Nejedná sa teda iba o nahradenie klasickej batérie Li-Ion batériou, ale samotná konštrukcia vozíka sa tvorí s úmyslom využiť všetky výhody novej technológie. Vozíky s takouto technológiou majú menšie rozmery (t.j.sú obratnejšie), dokážu pracovať dlhšie, s nižšou spotrebou, batérie sú bezúdržbové a majú výhodnejší energetický cyklus ako klasické oloveno-kyselinové batérie.
Veľmi hrdí sme aj našu rozširujúcu sa ponuku z oblasti automatizácie, napríklad náš automatický zakladač prepravných boxov nastavil nové benchmarky v oblasti rýchlosti a efektívnosti.
Uviedli by ste stručne konkrétny príklad automatizácie, ktorá pomohla nejakej firme v logistike?
V minulom roku sme zrealizovali systémom „na kľuč“ výstavbu dvoch plne automatických paletových skladov pre spoločnosť Continental Automotive Systems Slovakia vo Zvolene. Spolu sa jedná o takmer 20 000 paletových miest s využitím 8-mich automatických žeriavových zakladačov. Zákazníkovi priniesla táto inštalácia dostatočný skladový priestor aj pre budúce expanzie na limitovanom pozemku. Ďalším príkladom úspešnej spolupráce v oblasti automatizácie je spoločnosť Ikea Components, ktorá využíva už niekoľko rokov 24 automatických vysokozdvižných vozíkov Jungheinrich AGV na prepravu tovaru medzi skladmi a výrobou.
Čo myslíte, ako bude vyzerať logistika z hľadiska techniky o pár rokov?
Logistiku čakajú v najbližších rokoch veľké zmeny. V prvom rade pôjde o zmenu princípov riadenia nielen výroby, ale aj materiálových tokov a logistiky v súlade s trendmi Industry 4.0.
V skratke ide o prepojenie výrobných, skladových a podnikových informačných systémov s manipulačnou a skladovou technikou. Cieľom je vďaka výmene dát a ich spracovaniu zabezpečiť maximálnu efektívnosť a optimálnu prevádzku. Simulácia a optimalizácia logistických procesov budú samozrejmosťou. K tomu budú nevyhnutné technologické zmeny v zariadeniach manipulačnej techniky, ktoré budú štandardne vybavené komunikačnými modulmi umožňujúcimi vzájomné prepojenie ako aj komunikáciu s nadradenými systémami.
Vďaka masívnemu nasadeniu informačných systémov riadenia skladu (WMS) a ich prepojiteľnosti s ďalšími informačnými systémami a aplikáciami na strane zákazníka ako aj dodávateľa, budú mať oprávnené osoby okamžitý prehľad o polohe tovaru, potrebách a stave zásob. Vďaka tomu zanikne množstvo administratívnych pozícii.
Myslím si, že dôjde aj k zmenám v organizácii práce. Súčasní operátori pracujúci v rôznych sekciách logistiky ako aj výroby budú presunutí k práci s vyššou pridanou hodnotou a ich pôvodnú pracovnú náplň, teda samotné manipulačné a transportné úkony budú vykonávať rôzne automatizované/robotické systémy. Úlohou operátorov bude monitorovanie a dohliadanie nad automatizovanými činnosťami a vykonávanie prípadných zmien a zásahov.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky SK