Spoločnosť Panattoni mala v treťom kvartáli vo výstavbe 1,5 milióna m2 industriálnych a logistických budov
Európsky líder priemyselného developmentu Panattoni má za sebou náročný tretí štvrťrok, vyznačujúci sa budovaním priestorov pre e-commerce a výrobu. Na konci septembra mala spoločnosť vo výstavbe 1,5 milióna m2 industriálnej plochy po celej Európe. Panattoni začala výstavbu distribučného centra Amazonu v nemeckom Schortens a rozvojový projekt Wakefield 515 v britskom Yorkshire. V Poľsku začala stavať výrobnú halu pre Danfoss Poland a pokračovala v budovaní továrne na výrobu grilov Weber, priestorov pre e-commerce a projektov na mieru vo svojich parkoch. Veľmi aktívna bola spoločnosť Panattoni aj na Slovensku.
„Rozvoj Panattoni po celej Európe svedčí na jednej strane o odolnosti sektora voči pandémii a na strane druhej o všeobecných ekonomických trendoch. Objem priestoru pre e-commerce významne vzrástol – v rámci nášho developerského portfólia v treťom štvrťroku o 20%. Zvýšilo sa zapojenie do dovozu závislých výrobných spoločností a distribútorov, ktorí v prvej fáze pandémie čelili narušeniu dodávateľského reťazca. Rok 2020 je rokom revolučných zmien, vďaka ktorým sa priemysel stáva najatraktívnejším realitným segmentom,“ uviedol Robert Dobrzycki, CEO spoločnosti Panattoni.
„Je iróniou osudu, že práve v čase, keď je všade na svete veľmi zložité budovať akékoľvek stavby, expandujeme na Slovensku a úspešne nadväzujeme na minuloročný vstup. Do Panattoni Parku Košice Airport sme tento rok priviedli ďalších troch klientov – XXXLutz, Food a Faurecia. Považujem to za dobrú správu pre slovenskú ekonomiku, v ktorej sa bude v nadchádzajúcom období počítať každé preinvestované euro a každé pracovné miesto,“ hovorí Erik Ivaničko, riaditeľ Panattoni pre Slovensko.
V Nemecku okrem výstavby piateho distribučného centra pre Amazon v Jade Weser Parku Panattoni pokračuje v práci na dvoch kľúčových špekulatívnych projektoch ktoré sa nachádzajú na brownfieldoch. Prvý vo Verdene zahŕňa dve budovy s rozlohou spolu 60 000 m2 a druhý v Essene s veľkosťou vyše 20 000 m2. V Ladenburgu stavia pre spoločnosť Neska halu s 54 000 m2 skladovacieho priestoru. Technologicky pokročilú budovu budú obsluhovať poloautomatické vysokozdvižné vozíky projektované na prácu v úzkych uličkách. Strechu ozdobí fotovoltaika.
Čulý pracovný ruch vládne vďaka Panattoni tiež v Holandsku a Španielsku, hoci na týchto trhoch zatiaľ firma pôsobí menej ako rok. V treťom štvrťroku holandská pobočka stavala ultramoderné distribučné centrum (43 000 m2) v zóne Venlo South. Developer tiež pracoval na dôležitom projekte pre Ridderkek na juhu Rotterdamu (40 000 m2). V Španielsku pokračovali práce na dvoch projektoch: industriálnom parku (28 400 m2) pri obci Torija s napojením na diaľnicu A2 Madrid – Barcelona a logistickej zóne (34 000 m2) vo Vitorii, ktorá má strategickú polohu na prepravu medzi Pyrenejským polostrovom a zvyškom Európy. V nadväznosti na predpokladaný rast e-commerce plánuje zintenzívnenie aktivít v oboch krajinách.
Spoločnosť Panattoni je dlhodobo aktívna v Poľsku – vo výstavbe má okrem iného 52 000 m2 pre Globalway v Panattoni Parku Tricity East IV a 67 000 m2 na mieru v Czeladźi, kde buduje priestor na výrobu športovej módy a doplnkov. Ďalej dokončuje technologicky pokročilú továreň (15 000 m2) pre Phoenix Contact e-mobility v Rzeszów-Dworzysko Science and Technology Parku a závod na výrobu grilov pre Weber v Zabrze. Panattoni tiež rozširuje segment city logistiky, nedávno začala výstavbu City Logistics Varšava (11 000 m2) a Logistics Varšava Airport II (9 000 m2).
Štúdia Europe 2020: Ecommerce Región Report očakáva, že elektronický obchod v Európe dosiahne na konci roka 2020 hodnotu 717 miliárd eur. Medziročne teda vzrastie o 12,7%. Plný dopad pandémie koronavírusu sa však prejaví až neskôr. Najrozvinutejšia je v tomto ohľade západná Európa, na ktorú pripadá 70% celoeurópskeho elektronického predaja a ktorá má tiež najväčšie percento ľudí, ktorí nakupujú online (94% vo Veľkej Británii a 84% v Nemecku a Holandsku). Avšak východná Európa práve teraz zaznamenáva najväčší rast, napríklad o 30% percent v Rumunsku a Bulharsku. Trh sa tiež rýchlo rozvíja v Španielsku s rastom o 29%.