KLM: Druhá vlna pandémie zamiešala kartami vo svete logistiky
Keďže štát musel zaviesť opätovne prísne bezpečnostné opatrenia zamerané na zastavenie šírenie ochorenia COVID-19, nebolo možné uskutočniť plánované októbrové stretnutie členov slovenského Klubu logistických manažérov. O svojich skúsenostiach s aktuálnou koronakrízou, ako aj o plánovaných krokoch v čase pandémie sa tak museli podeliť prostredníctvom online konferencie.
Hoci každý z logistických manažérov sa tešil na osobné stretnutie, všetci privítali možnosť aspoň virtuálne sa porozprávať o aktuálnej situácii, ako aj o tom, čo očakávajú v najbližších mesiacoch. „Z môjho pohľadu nič nenahradí osobný kontakt. Je to najprirodzenejší spôsob ako vybudovať dôveru, zvýrazniť spoľahlivosť, sympatiu, odbornosť, ochotu, záujem a vďaku. Nová doba si však žiada nové riešenia. Výhody online kontaktu vidím hlavne v šetrení času ako aj cestovných nákladov,“ podotkol generálny riaditeľ spoločnosti Jungheinrich Martin Urban.
Možnosť komunikovať spolu aspoň online privítal aj Alexander Czako, riaditeľ logistiky a distribúcie Tauris Group. Zároveň podotkol, že na druhú vlnu pandémie sa pripravili aj vďaka zavedeniu veľmi prísnych opatrení. Pritom viaceré už zavedené opatrenia po prvej vlne zostali vo forme v platnosti. „Keďže pôsobíme v potravinárstve, naše opatrenia idú vysoko nad rámec opatrení štátu. Samozrejme, máme pripravené rôzne krízové plány. Všetko závisí od vývoja situácie. Uvedomujeme si našu zodpovednosť voči všetkým obyvateľom a sme pripravení zabezpečovať nepretržitú dodávku potravín aj v tejto neľahkej dobe,“ dodáva Alexander Czako.
Pandémia priniesla pokles dopytov
Keďže spoločnosti už mali svoje skúsenosti s prvou vlnou pandémie, všetci sa pripravili v rámci svojich možností aj na príchod druhej vlny. Aj preto mohol konštatovať Alexander Alstock, commercial director Slovakia zo spoločnosti Stow SR, že v ich firme zatiaľ nemajú žiadne problémy s počtom zamestnancov a fungujú normálne. Pravda, koronakríza zasiahla aj ich. Zaznamenal pokles dopytov a odkladanie rozhodnutí zákazníkov. „Situácia je taká, že momentálne skôr my pomáhame našim zákazníkom ak majú požiadavku na automatizáciu. Čo sa týka online komunikácie, tak tá nikdy nenahradí osobný kontakt, lebo je to iba určitá náhrada, ktorá dúfame, znova nebude potrebná až v takej miere, ako teraz. Osobný kontakt je viac… osobný… viete lepšie pochopiť človeka, s ktorým sa stretnete osobne, lepšie vnímať emócie a všetky tie drobné indikátory, ako napríklad neverbálnu komunikáciu,“ zdôraznil Alexander Alstock s tým, že ostávajú pozitívni a dúfajú, že sa situácia čo najskôr zlepší. „No nato, aby sa život vrátil späť do režimu predkoronového obdobia, bude potrebná účinná vakcína, od ktorej nie sme už až tak ďaleko.“
Optimalizácia procesov v skladoch
„Našťastie sú v našej firme všetci zdraví a nemáme žiadneho COVID pozitívneho a verím, že to tak aj ostane. Keďže sme špecializovaná softwarová IT/Auto-ID firma, všetci z našich ľudí s výnimkou recepcie a skladu vedia pracovať z domu. Preto sme rozdelili zamestnancov do dvoch skupín a striedajú sa v týždenných cykloch v práci a na home office,“ podotýka Michal Fišer, riaditeľ spoločnosti Kodys Slovensko. V ktorej oblasti koronakríza aktuálne najviac zasiahla jeho firmu? Negatívne to bolo v objeme predaja spotrebného materiálu (samolepiacich etikiet a pások do tlačiarní) v období, keď boli zatvorené automobilky a ich subdodávatelia išli na 25% produkcie. Pozitívne to bolo v softwari hlavne vo WMS, kde firmy potrebovali optimalizovať svoje procesy v sklade. „Inovácie nám pomáhajú hlavne v tom, že tieto technológie dodávame a tvoria značnú časť našich tržieb,“ dodáva Michal Fišer.
Ohľadne častejšej online komunikácie v súčasnosti istú výhodu vidí v tom, že človek nemusí strácať čas cestovaním a dokáže komunikáciu zrýchliť, hlavne čo sa týka zahraničných služobných ciest. „Nevýhoda je, že cez obrazovku počítača ´necítite náladu´ vášho obchodného partnera, nehovoriac už o tom, že nemôžete s ním utužiť viac osobné vzťahy niekde na večeri pri vínku či pivku. A obchod je vždy hlavne o vzťahoch,“ konštatoval Michal Fišer s tým, že úprimne netuší, ako toto celé okolo koronakrízy dopadne. „Nemám krištáľová guľu, aby som vedel predpovedať. Videl som rôzne analýzy od apokalyptických vízií až po tie najoptimistickejšie scenáre, že v lete 2021 bude rast ekonomicky dvojciferný. Verím však, že príchodom 100% účinnej vakcíny sa všetko vráti do normálnych koľají. Spoliehame sa hlavne sami na seba, vyvíjame čo najviac možných marketingových aktivít, aby zákazníci videli, že sme stále tu pre nich a fungujeme bez obmedzení.“
Prínosom je rozšírenie digitalizácie
Vplyvy druhej vlny pandémie zatiaľ zvládajú veľmi dobre aj v spoločnosti Toyota Material Handling Slovensko. Ako podotkol jej konateľ a generálny riaditeľ Ľuboš Imre, aktuálna situácia nijako neobmedzila prevádzku, ani nastavené procesy. A v ktorej oblasti koronakríza aktuálne najviac zasiahla jeho firmu? „Myslím, že o negatívach netreba písať, tie sa hrnú z každej strany. Pozitívne môžeme chápať zvýšenie bezpečnosti v oblasti prevencie a hygieny na pracoviskách. A prínosom pre budúcnosť je aj rozšírenie digitalizácie a online komunikácie naprieč spoločnosťou,“ hovorí Ľuboš Imre.
A čo si myslí o inováciách, ktoré dokážu podnikom lepšie zvládnuť obdobie koronakrízy? „Naša ponuka v oblasti automatizácie môže pomôcť firmám stabilizovať logistiku s ohľadom na postupné znižovanie ľudského faktora, ktorý sa ukazuje ako slabina zabezpečenia logistického reťazca v prípade pandémie. Toyota kontinuálne investuje do rozvoja ponuky automatizácie v oblasti logistiky.“ Čo sa týka online komunikácie, Ľuboš Imre je presvedčený, že masívne nasadenie online komunikácie určite zefektívni biznis cestovanie do budúcna. Má však limity napríklad ohľadom na riešenie komplexnejších projektov. Ak druhá vlna pandémie ešte zosilnie, tak môže spôsobiť opätovný pokles slovenskej a európskej ekonomiky, čo následne ovplyvní aj oblasť nášho podnikania. To by zastavilo naštartovanú konsolidáciu po výpadku počas jarnej vlny pandémie.“
Kríza prináša aj nové príležitosti
Cieľom spoločnosti Jungheinrich je minimalizovať dopad aktuálnej situácie na zamestnancov ako aj zákazníkov, a to hlavne dodržiavaním všetkých odporúčaných preventívnych opatrení. Od začiatku pandémie funguje časť zamestnancov pracujúcich v administratíve v režime práce z domu, aby minimalizovali šírenie nákazy. „Náš krízový tím pravidelne analyzuje celkový vývoj situácie, aby sme vedeli rýchlo a proaktívne konať v prípade potreby. Zatiaľ sme nepocítili väčší výpadok zamestnancov. Schopnosť poskytovania servisných služieb a dodávania tovaru nie je momentálne nijako ohrozená. Našou výhodou je aj skutočnosť, že Centrálny sklad náhradných dielov pre strednú a východnú Európu sa nachádza pri Bratislave, t.j. aj v čase uzatvorených hraníc sme boli schopní pružne reagovať na požiadavky našich zákazníkov,“ hovorí Martin Urban, generálny riaditeľ Jungheinrich.
Osobne si myslí, že každá kríza prináša nové príležitosti, ale aj riziká. Na jednej strane pozoruje pokles dopytu po štandardnej manipulačnej technike, na druhej strane sa trh v brandži – internej logistike viac uberá k automatickým riešeniam ako sú bezobslužné AGV vozíky a plne automatické sklady. Tento trend tu bol už v uplynulých 2-3 rokoch, koronakríza ho však podľa neho zvýraznila. Ďalší trend, ktorý súčasná situácia urýchlila, je predaj štandardných vysokozdvižných vozíkov cez internet. „Hovorí sa, že šťastie praje pripraveným a my sme pripravení boli, pretože sme pred tromi rokmi sprevádzkovali E-shop zameraný na stroje a zariadenia pre logistické, výrobné a obchodné spoločnosti.“
Inovatívne riešenia pre internú logistiku
Trendom súčasnosti je automatizácia, digitalizácia a robotizácia. Tie totiž v značnej miere pomáhajú firmám vo výrobe aj v logistike, a to najmä v dobe koronakrízy. Do akej miery pomohli inovácie spoločnosti Jungheinrich? „Vzhľadom na fakt, že sa naše výrobné závody a centrálny sklad náhradných dielov nachádza v Nemecku, sme už aktuálne na veľmi vysokom stupni automatizácie a robotizácie. Využívame plne-automatické skladové systémy, rovnako aj bezobslužné ´AGV´ vozíky v rámci výrobnej logistiky. Koronakríza urýchlila automatizáciu administratívnych procesov. Vzhľadom na prechod časti pracovníkov na prácu formou home office sme boli nútení zdigitalizovať nielen administratívne, ale aj predajné procesy. Napríklad namiesto predstavenia nových produktov prostredníctvom výstav, konferencií, alebo prezentácii sme ich uviedli na trh prostredníctvom online prezentácii a interaktívnych online veľtrhov. Pri vzájomnej komunikácii, ale aj komunikácií so zákazníkmi nám veľmi pomáha platforma Skype for business, ktorú sme implementovali pred niekoľkými rokmi.“
Jungheinrich ako dodávateľ automatizačných projektov ponúka zákazníkom inovatívne riešenia pre internú logistiku v súlade s najnovšími trendmi systémom „na kľúč“. Popri tom investuje do automatizácie predajných a administratívnych procesov, ale aj do aplikácií zameraných na komunikáciu so zákazníkmi. Tento rok napríklad sprevádzkovali platformu „Call4Servise“, prostredníctvom ktorej si zákazník môže objednať servisný zásah. Vzhľadom na trend IoT Martin Urban predpokladá, že v budúcnosti budú všetky zariadenia manipulačnej techniky komunikovať s nadradeným systémom, ako aj medzi sebou navzájom, preto už dnes dodáva jeho spoločnosť všetky väčšie vozíky vybavené komunikačným modulom, ktorý takéto pripojenie umožňuje.
Čakajú nás turbulentné mesiace
Čo očakávajú logistickí manažéri a šéfovia slovenských firiem od najbližších mesiacov? Všetci sa zhodujú v tom, že spoločnosti i slovenskú ekonomiku čaká niekoľko turbulentných mesiacov. Samozrejme, počítajú aj s meniacimi sa požiadavkami zo strany zákazníkov. Aj preto sú pripravení na isté dočasné obmedzenia, ktoré môžu byť spôsobené zavádzaním protiepidemických opatrení v celej Európe. „Veríme však, že v jarných mesiacoch sa situácia stabilizuje a ekonomika, ako aj naše trhy začnú rásť,“ dodáva Martin Urban.
„Začnem rečou klasika: očakávaj to najlepšie, no buď pripravený na najhoršie. Naša ekonomika je otvorená, čo znamená, že sme závislí na iných krajinách. Považujem za správne zachovať „zdravú“ zamestnanosť a udržať dostatočnú spotrebu a dopyt po službách. Pretože ak sa toto pozastaví, budeme čeliť vážnejším dôsledkom,“ povedal Jan Franek, CS & Logistics Director spoločnosti Heineken Slovensko. Zároveň upozorní, že treba byť aj interne kritický na rozsah biznisu, procesy alebo štruktúru, popritom sa však nesmie zabúdať na budúcnosť a nové príležitosti. „Osobne som optimista. V kontexte dnešných dní by sme sa ako ľudstvo mali zomknúť a navzájom sa rešpektovať. Našim najväčším ´majetkom´ je predsa naše zdravie.“
Investície do modernizácie výroby
Automatizácia a digitalizácia je potreba každej spoločnosti bez ohľadu na odvetvie, kde daná spoločnosť pôsobí. Myslí si to Jan Franek z Heineken Slovensko, podľa ktorého viacero spoločností bolo oslabených už v čase pred koronakrízou. „Pokiaľ si chce spoločnosť naďalej udržať konkurencieschopnosť, mala by sa sústrediť na výraznejšiu reštrukturalizáciu. V spoločnosti Heineken Slovensko pravidelne investujeme do modernizácie výroby. Len na prelome uplynulého roka sme investovali do výrobnej linky alebo momentálne investujeme do digitalizácie všetkých interných skladovacích procesov v hurbanovskom pivovare,“ hovorí Jan Franek s tým, že ich posunulo vpred to, že v rekordne krátkom čase bol spustený portál Drinkies (www.drinkies.sk) v rámci B2C, kde si spotrebitelia môžu nakúpiť produkty z ich portfólia, ale aj iné produkty.
Zimné obdobie neprinesie zásadné zlepšenie
Podľa generálneho riaditeľa spoločnosti cargo-partner SR Tibora Majzúna pri námorných prepravách sa po obmedzeniach prepravy mnohé kontajnerové zásielky zasekli v prístavoch a sledovanie stavu a lokalizácie zásielok sa stalo náročnejším. „Naša funkcia inteligentného trackingu kontajnerov sa v tomto ohľade ukázala ako veľmi užitočná. Tento nástroj poskytuje automatizované aktualizácie na základe údajov získaných prostredníctvom GPS, od lodiarov, prístavov a terminálov. Zákazníci tak môžu sledovať svoje kontajnery v reálnom čase, 24/7 a dostávať spoľahlivé informácie o míľnikoch, ako napríklad ´vykládka v prístave´ alebo ´vrátiť prázdny kontajner´. Čo pomáha predchádzať neočakávaným a zbytočným nákladom, ako sú poplatky za zdržanie a zadržanie kontajnera,“ konštatoval Tibor Majzún s tým, že funkcia inetligentného tracking kontajnerov je prístupné z ľubovoľného prehliadača alebo ako mobilná aplikácia pri námorných aj železničných prepravách.
Osobne sa obáva, že aktuálne, kedy sa nachádzame v druhej vlne pandémie koronavírusu, nemôžeme očakávať zásadné zlepšenie situácie v zimnom období. Z toho vyplýva, že aj pre zamestnancov cargo-partner SR potrvá kombinácia home office so striedaním pracovných tímov vo firemných priestoroch. A to najväčšou pravdepodobnosťou minimálne do jarných mesiacov budúceho roka. „Ak sa podarí udržať fungovanie ekonomiky a výroby v súčasnom rozsahu a vyhneme sa tvrdému lock downu, verím, že rok 2020 bude pre nás z ekonomického hľadiska úspešný a nastavené procesy a systém fungovania nám umožnia úspešné pokračovať aj v budúcom roku. Neplánujeme žiadnu redukciu kapacít ani personálu.“