E-SHOPY: Prichádza éra automatizácie a robotizácie logistiky v e-commerce
Podstatou logistiky v e-commerce je v čom najkratšom čase doručiť objednávku k zákazníkovi podľa jeho potrieb a predstáv a zároveň za čo najlepších ekonomických podmienok pre obe strany. Aby mohli byt tieto ciele splnené, viaceré úkony by mali byt automatizované. Úspešné sú totiž e-shopy, ktoré majú za sebou modernizáciu logistických procesov.
Počet zákazníkov e-shopov od jari stúpa a firmy pôsobiace v oblasti e-commerce majú čo robiť, aby zvládli čoraz vyšší nápor nakupujúcich. E-commerce má výhodu, že oproti kamenným obchodom môže fungovať neustále, v podstate za akékoľvek situácie. A v situáciách, aká bola a aj je pandémia, sa výrazne zvýšil podiel ľudí, ktorí ju začali využívať naplno. Dobrým príkladom je nárast online nákupov potravín. Nápor, vrátane prírastku nových e-shopov, viaceré firmy zvládli bez komplikácií a sú si isté, že sú pripravené aj na druhú vlnu pandémie.
LOGISTIKA JEDNOZNACNE ALFOU A OMEGOU
Vyšší počet nakupujúcich pocítili aj vo fi rme Alza.cz, v ktorej je logistika jedným z najväčších oddelení. Do kompetencie sekcie logistiky spadá skladovanie, teda logistické a distribučné centrá a sklady v regionálnych centrálach. Dôležitou súčasťou je doprava, ktorá zahrnuje tak zásobovanie pobočkovej siete a zásobovanie siete Alzaboxov, ako aj preposielanie objednávok pomocou klasických balíkových
operátorov. „Našou súčasťou je aj oddelenie projektov, ktoré plánuje najvhodnejšie druhy technológií a identifikuje kapacity a priestory potrebné pre ich uskladnenie. Zaoberáme sa aj s procesmi, kedy kolegovia hľadajú ideálny proces pre každú jednotlivú skladovú operáciu, a to za prispenie automatizácie v podobe technológie, alebo ľudskej sily,“ vysvetľuje Lukáš Baudyš, jeden z riaditeľov logistiky v Alza.cz.
Do akej miery zasiahla prvá vlna pandémie koronavírusu firmu? Jej činnosť a podnikanie zásadne neobmedzila. Ukázalo sa, že je dôležité byť pripravený aj mimo bežnú vianočnú sezónu. „Po každej sezóne vyhodnocujeme v širšom kruhu vedenia logistiky, čo sa nám podarilo a čo nie. To, čo sa nepodarilo, ihneď po skončení sezóny zlepšujeme. Všetko máme zapísané, zadané a rozpracované tak, aby sa rovnaká chyba neopakovala. Toto isté sme urobili aj teraz v covid sezóne. Preto sem presvedčení, že na prípadné druhé ’kolo’ sme pripravení a určite ho zvládneme,“ dodáva riaditeľ logistiky Alza.cz s tým, že budúcnosťou e-commerce je ďalšie rozširovanie automatizácie a robotizácie. Je
presvedčený, že bude sa stále viac klásť dôraz na ekológiu a ekonomiku logistiky. „Bude sa zväčšovať zdieľaný priestor v e-commerce svete, a to ako v oblasti predaja (market place), tak aj v oblasti dopravných služieb.“
DORUCOVANIE UŽ AJ NADROZMERNÉHO TOVARU
Lepšia logistika zabezpečuje pre e-shopy aj rýchlejšie a flexibilnejšie reagovanie na požiadavky trhu. Aj preto sa darilo Alza.sk rozšíriť na Slovensku prepravnú službu AlzaExpres. Pomocou vlastnej flotily nákladných automobilov doručuje aj nadrozmerné produkty ako napríklad chladničky, práčky, kosačky. V pilotnej fáze zvážali vozne tovar väčšinou v bratislavskom a v trnavskom kraji. Firma pri svojej doprave garantuje nielen spoľahlivé doručenie, ale ponúka aj doplnkové služby ako vynesenie tovaru do bytu, inštaláciu či odvoz starého spotrebiča.
Flotila AlzaExpres operuje na Slovensku už od roku 2017 a donedávna sa s ňou mohli stretávať zákazníci v Bratislave, a to pri doručovaní tovaru bežných rozmerov.
Vďaka rozšíreniu počtu vozidiel aj oblasťou pre závoz si teraz môžu túto dopravu zvoliť aj ľudia v okresoch Pezinok, Senec, Trnava, Bratislava, Galanta a Hlohovec pri objednávke veľkých domácich spotrebičov, televízorov alebo záhradnej techniky. „Rozšírením služby AlzaExpres chceme zákazníkom ponúknuť ďalšie možnosti doručenia XXL produktov, ktoré pre nás na Slovensku doteraz zabezpečovali
iba externí dopravcovia. Vďaka vlastným vozidlám môžeme garantovať doručovaciu službu s najvyššími štandardmi, pri ktorej máme maximálnu kontrolu nad všetkými procesmi,“ konštatuje Tomáš Anděl, riaditeľ prevádzky Alza.sk.
VŠETKY PROCESY MUSIA BYT POD KONTROLOU
Čoraz výraznejšie vidieť na Slovensku pôsobenie spoločnosti Bonami, pre ktorú tvorí logistika podstatu obchodu. Bez nej nemôže úspešne fungovať e-commerce, ktorý má fyzickú časť, teda e-shopy, alebo iné webové riešenia dodávajúce fyzický produkt. „Logistika je úzko spätá aj s vývojom IT riešení. Fyzická časť (skladové riešenia, zamestnanci, technika) je len 50% úspechu projektu, druhú polovicu tvorí vývoj a nastavenie IT procesov podporujúcich business,“ zdôrazňuje Jan Klička, riaditeľ logistiky v Bonami, podľa ktorého najdôležitejšie pre logistiku v e-commerce je „meranie“. „Treba mať všetky procesy pod kontrolou a neustálym dohľadom. Všetko začína pri výkone skladníka alebo vodiča. Meriame koľko balíkov a aký tovar sa zabalí, koľko tovaru sa uskladní alebo roztriedi za určitý čas. Na základe toho určíme normu, aby sme vedeli, aký je bežný výkon a podľa toho potom určovali počet ľudí na silnejšie alebo slabšie mesiace,“ hovorí Jan Klička.
V Bonami najviac bojujú s dodávateľským balením. Produkty, ktoré prídu do skladu, sú zabalené len na prepravu smerom k firme, ale bezpečný transport smerom k zákazníkovi už ošetrený nie je. „Kvalitu balenia teda musíme zabezpečiť my – produkt kontrolujeme už pri prijatí do skladu pre zaistenie bezpečnej manipulácie a pre bezproblémovú cestu tovaru cez depa dopravcov vynakladáme ešte mnohom väčšie úsilie. To má veľký dopad nielen na nutnosť využitia pracovnej sily, ale hlavne obalového materiálu a celý priebeh cesty produktu od
výrobcu cez distribútora a e-shop až ku koncovému zákazníkovi je zbytočne nákladný a neekologický,“ dodáva odborník na intralogistiku a logistiku smerom k zákazníkovi.
Prinášame vám úryvok z rubriky E-SHOPY z časopisu Systémy Logistiky SK 84/2020. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.
Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie
Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.