Na kafe s… Michalom Čiernym, generálnym manažérom Matador Automotive Vráble/Sodecia
Pandémia koronavírusu výrazne oslabila slovenskú ekonomiku a zasiahla celé hospodárstvo. Mnohé výrobné či logistické firmy ledva zvládli jarnú prvú vlnu a už musia čeliť jesennej druhej vlne pandémie. Ako je na tom v týchto ťažkých časoch spoločnosť Matador Automotive Vráble/Sodecia a ako vníma logistiku v dnešnej dobe, tak o tom sme sa porozprávali pri káve s jej generálnym manažérom, Michalom Čiernym.
Do akej miery zasiahla vašu firmu, ako aj oblasť, za ktorú zodpovedáte, pandémia koronavírusu?
Ak by som mal hodnotiť prvý kvartál roku 2020, resp. prvého dva a pol mesiaca, bolo to z pohľadu predaja veľmi pozitívne obdobie. Prepad nastal v druhej polovici marca. Výroba sa v podstate zo dňa na deň zastavila. Informácie boli nejasné, a keďže v modernej dobe nastala prvýkrát situácia, že sa na čas zastavila priemyselná výroba a spotreba sa výrazne obmedzila, bolo naozaj náročné sa tomuto stavu prispôsobiť online. Náš primárny fokus bol hlavne v oblasti bezpečnosti našich zamestnancov a na druhej strane sme sa venovali analýze a minimalizácii všetkých nákladov spojených s prevádzkou.
Ste pripravení zvládnuť aj druhú vlnu pandémie koronavírusu?
Spoločnosť Matador Automotive Vráble je silná a stabilná spoločnosť a po vstupe strategického partnera Sodecia sme pripravení prekonať aj tieto výzvy, a to hlavne preto, lebo informácií, ako sa chrániť, je viac ako tomu bolo v prvej vlne. Naše opatrenia na minimalizovanie prípadného šírenia nákazy sú v našej spoločnosti na vysokej úrovni. Vykonávame digitálne meranie teploty a kontrolujeme prítomnosť rúška pred vstupom do areálu, minimalizujeme stretnutia operátorov v spoločných priestoroch, neustále čistíme a dezinfikujeme celý priemyselný areál a administratívne budovy a napokon prebieha aj samotné testovanie našich zamestnancov v prípade, že je tu akékoľvek podozrenie.
Čo je podstatou logistiky z vášho uhľa pohľadu?
Logistika je chrbtová kosť spoločnosti. Zodpovedá za celkový pohyb materiálu a je najvýznamnejším hráčom, ktorý ovplyvňuje cashovú pozíciu podniku.
Ako vyzerá logistika v spoločnosti Matador?
Logistika v našom závode je celok, v ktorom je zahrnuté zabezpečenie nákupu a príjmu, a to od baliaceho až po hutný materiál, skladovanie materiálu v riadených skladoch, činnosti spojené s plánovaním výroby, službou pre výrobu z pohľadu internej logistiky spojené s presunom materiálov v rámci podniku, až po konečnú expedíciu k zákazníkovi a komunikáciu s ním na dennej báze. Zodpovedá za plánovanie výšky zásob, tvorbu rozpočtu a podieľa sa a riadi výšku skladových zásob. Participuje na KEIZEN a 5S projektoch a je integrálnou súčasťou pri tvorbe optimálnych layoutov nových projektov.
Čo všetko v rámci logistiky riešite vlastnými silami a čo pomocou dodávateľov logistických služieb?
Sme sebestační vo všetkých oblastiach – nákup materiálu, plánovanie, skladovanie. Toto všetko je zabezpečené vlastnými zdrojmi. Externé logistické služby využívame pri nájme manipulačnej techniky a doprave.
Do akej miery je dôležitá automatizácia, robotizácia a digitalizácia výrobných aj logistických procesov?
Z pohľadu logistických procesov a automatizácie je to určite automatizácia v skladoch polotovarov a s tým spojené zásobovanie výroby, digitálna vizualizácia liniek a pracovísk vo výrobe. Je to zjednodušenie práce pre manipulantov a výrobných operátorov, jednoduchšie sledovanie a balansovanie s výškou skladových zásob. Z pohľadu príjmových a expedičných skladov sú to automatizované zakladače. V dnešnej dobe je okamžitý stav zásob jeden z predpokladov na efektívne fungovanie a digitalizácia a automatizácia sú základ.
Spomenuli by ste inováciu, ktorá zefektívnila výrobné procesy aj logistiku?
Vytvorenie riadeného skladu v rámci polotovarov – rozrobenej výroby, jeho označenie a vizualizácia. 3D layout prevádzky pre lepšiu vizualizáciu a v niektorých častiach máme implementovaný systém „proximity“ – ide o upozorňovanie operátorov a vodičov VZV na vzájomnú prítomnosť. Z pohľadu budúcnosti rozpracovávame projekt „0 Forklift“ – tzv. bezvozíkovú prevádzku.
Ako to vyzerá s technikou, ktorú využívate pri výrobe aj pri logistike?
Z pohľadu logistiky sú to elektrické vysokozdvižné vozíky rôznych nosností v závislosti od záťaže. Tiež využívanie skladu kardex, ktorý je plnoautomatizovaný a slúži pre spojovací materiál a zvárací materiál.
Ktorá technika u vás najviac uľahčuje výrobné aj logistické procesy?
Za logistiku už spomínaný plnoautomatizovaný kardex, ktorý nám umožňuje skladovanie do výšky, a tým pádom šetrenie metrov štvorcových v skladových priestoroch. Program MES – ONLD2 – nahlasovanie vyrobených kusov vo výrobe, ktorý je prepojený s naším informačných systémom SAP. Je to online informačný systém, ktorý nám dáva informácie o počtoch vyrobených kusov na jednotlivých pracoviskách v čase.
Spomenuli by ste príklad automatizácie, ktorá dokáže pomôcť logistike?
Plnoautomatizovaná manipulačná technika – „vláčik“ a s tým spojené kanbanové dopĺňanie výroby a minimalizovanie polotovarov vo výrobných priestoroch.
Ako bude podľa vás vyzerať logistika za pár rokov?
Za pár rokov tu bude automatizácia, ktorá nahradí ľudský faktor z pohľadu presunu a prísunu materiálov.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky SK