SKLADOVANIE: Výber vozíkov je riadený účelom, topológiou a zariadením skladu
V skladoch sa využíva veľmi široká škála vozíkov. Či sú v pohybe častejšie klasické alebo elektrické čelné, paletové, regálové, vychystávacie, vidlicové, nízkozdvižné, vysokozdvižné vozíky, elektrické ťahače alebo ťahačové prívesné vozíky, to závisí najmä od toho, v akom sklade alebo pri akej výrobe sa majú využívať.
Klasické koncepty vozíkov určených do skladov majú v dnešnej dobe ešte stále svoje opodstatnenie, a to v mnohých oblastiach, kde je potrebné ľudské rozhodovanie a súčinnosť ľudského operátora. Preto zrejme pretrvajú v podobnej forme, ako ich poznáme dnes až do doby, kedy aj samotný človek bude môcť byť v procese skladovej logistiky nahradený robotom.
ŠIROKÁ KOMBINÁCIA VLASTNOSTÍ
Rozpätie použitej techniky v skladoch Agrana Beteiligungs AG / Slovenské Cukrovary je široké. K dispozícii majú temné sklady s automatizovanými zakladačmi, hlboké regále obsluhované shuttle satelitmi. Najväčšiu skupinu tvoria čelné vozíky s voľným zdvihom umožňujúcim nakládku vozidiel a manipuláciu s paletami v sklade do výšky 3‚5 až 4 metrov. „ Výber vozíkov je riadený ich účelom, topológiou a zariadením skladu. Na Slovensku používame len čelné vysokozdvižné vozíky s nosnosťou do 2 ton, keďže ich hlavnou funkciou je premiestňovanie a expedícia tovaru na ucelených paletách v sklade bez výškových regálov,“ upresňuje Jozef Holota, corporate logistics|process & systems development manager s tým, že využívanie vozíkov sú jediným reálnym a racionálnym riešením pre presun hotových výrobkov od výrobných liniek do skladu a pre expedíciu.
Každý druh vozíkov je vyvinutý pre určitý účel a poskytuje určitú kombináciu vlastností, ktorá je vhodná do konkrétnych podmienok. „Vo svojej praxi som sa stretol prakticky so všetkými bežnými druhmi vozíkov – od transportných paletových pre jednu alebo dve palety za sebou/nad sebou, cez najbežnejšie čelné s nosnosťou od 500 kg do 25 ton, reach trucky so zdvihom do 12 metrov, systémové (pikovacie) vozíky navádzané indukciou s prepínaním režimov v úzkych uličkách, automatizovaných aj manuálnych zakladačov s koľajovými dráhami… Pri správnom výbere je každý druh vozíka tým najlepším pre určitú konkrétnu úlohu a v určitom kontexte. Pri niektorých je výhodou flexibilita, univerzálnosť, pri niektorých rýchlosť a výkon, pri iných odolnosť, rozmery, šírka uličky, polomer otáčania, kapacita, návratnosť investície, škálovateľnosť, zastupiteľnosť.“
CELNÉ VOZÍKY V PIVOVARNÍCTVE
V spoločnosti Heineken Slovensko Distribúcia využívajú vysokozdvižné, nízkozdvižné paletové vozíky, ako aj retraky. Niektoré vozíky majú upravené na pivovarnícky typ, čo znamená, že dokážu zobrať buď jednu, dve alebo štyri palety so sudmi naraz. Sú efektívnejšie pri vykladaní tovaru, proces sa vďaka nim zrýchľuje. Distribučné sklady prechádzajú postupnou modernizáciou. V sklade v Martine, ktorý bol otvorený v marci tohto roka, využívajú elektrické vozíky.
„V našom odvetví sú nevyhnutné čelné vozíky na manipuláciu paliet, bez nich by nebolo možné vyložiť žiadny kamión. Vychystávacie vozíky sú zase praktické v tom, že urýchľujú prácu pri príprave zásielok pre konečného zákazníka,“ hovorí Ján Franek, riaditeľ logistiky a člen predstavenstva Heineken Slovensko a dodáva: „Spomenul by som proces na prípravu tovarov (máme okolo 2200 druhov výrobkov), kde sme dlhšie využívali ručné paletové vozíky, no posledné roky modernizujeme a využívame vychystávacie vozíky. Urýchlilo nám to procesy v skladoch a vieme tak za rovnaký čas zvládnuť väčší objem práce.“
Ako vidí Ján Franek budúcnosť? Všetko záleží od oblasti priemyslu, typu skladov a ďalších faktorov. Aj vníma, že preferované sú elektrické vozíky, pričom tie plynové idú do úzadia. Dôvodom sú bezpečnosť a ochrana zdravia pri práci a udržateľný prístup k životnému prostrediu. „V tejto súvislosti sa čoraz viac hovorí o robotizácii, ktorá je schopná predísť rôznym nebezpečným situáciám a je ekologickejšia. V našom prostredí je dôležitá aj flexibilita vozíkov, čiže využitie vozíkov pre viacero úkonov ako len pre nakladanie a vykladanie kamiónov,“ konštatuje Ján Franek s tým, že v období dvoch rokov plánujú obnoviť celý vozíkový park. Radi by mali k dispozícii len elektrické vozíky v skladoch a úplne sa odklonili od plynových. „Taktiež všetky vysokozdvižné vozíky budú napojené na tzv. správcu flotily so všetkými potrebnými informáciami pre efektívne a bezpečné riadenie flotily.“
MODERNIZÁCIA V SKLADOCH
Automatizácia vo svete vozíkov je neodvratným trendom s veľkým potenciálom. Jozef Holota očakáva, že v súvislosti s fenoménom Amazonu – ktorý je stále na prudkom vzostupe, určuje tempo a nastolil smer k masívnym investíciám v oblasti automatizácie a robotizácie v logistike – sa tvár skladovania významne zmení. „Najnovším trendom sú robotické vozíky, nielen samotnou schopnosťou plnoautomatickej prevádzky, ale aj novými možnosťami riadenia operatívnej prevádzky skladu. Za zaujímavý a výnimočný fenomén považujem drony, ktoré v poloautomatickom alebo automatickom režime dokážu vykonávať skladové inventúry. Aj keď sa nejedná o vozíky v pravom slova zmysle, preberajú na seba časť pracovnej agendy, ktorá bola riešená za pomoci vozíkov a musela byť zohľadňovaná pri projekcii ich vlastností.“
Automatizácia je aj podľa Jána Franeka logický krok pre zvyšovanie rýchlosti, presnosti ako aj optimalizácii nákladov. Je to komplexná záležitosť, pretože ku samotnému vozíku treba prehodnotiť usporiadanie skladu, prípadne iné investície do regálových riešení, dopravníkov ako aj pracovný postup. „Som veľký fanúšik takýchto riešení, pretože slúžia k odstraňovaniu strát, znižovaniu pracnosti a zlepšuje sa celková ergonómia priestoru. Z pohľadu našej práce dlhodobo využívame štandardné vozíky, ktoré sú pre našu prácu maximálne vyhovujúce. Pri výbere vozíkov sa zameriavame na bezpečnosť pracovníkov, ekologický aspekt a ’online sadu dát’ alebo bezdrôtový prenos dát pre efektívne riadenie flotily.“
Prinášame vám úryvok z rubriky SKLADOVANIE z časopisu Systémy Logistiky SK 84/2020. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.
Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie
Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.