Ekonomická diplomacia aj v prospech inovácií nielen počas koronakrízy
Dlhodobým cieľom ekonomickej diplomacie je prezentovať unikátne a inovatívne riešenia zo Slovenska. Ako ďalej podotkla štátna tajomníčka Ministerstva zahraničných vecí a európskych záležitostí SR Ingrid Brocková, zviditeľnením príbehov slovenských šampiónov v oblasti inovácií chce rezort diplomacie prispieť k budovaniu „našej značky vo svete“. To platí aj počas pandémie koronavírusu, preto ministerstvo prichádza s viacerými interaktívnymi komunikačnými a prezentačnými podujatiami.
Ingrid Brocková spolu s vedcom Pavlom Čekanom zo spoločnosti MultiplexDX a Mariánom Bočekom zo spoločnosti IPM prezentovala aktivity ekonomickej diplomacie v réžii ministerstva zahraničných vecí. „Už v počiatku koronakrízy náš rezort asistoval pri sprostredkovaní zdravotníckeho materiálu cez siete našich zastupiteľských úradov v zahraničí. Podporili sme tiež vývoz slovenských inovatívnych riešení v boji proti pandémii koronavírusu,“ podotkla štátna tajomníčka.
Špeciálne spomenula napríklad náhradné pľúcne ventilátory Q Vent od mladých slovenských vedcov z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského, ktoré smerovali do Brazílie či diagnostické testy spoločnosti MultiplexDX zaslané do Kene. „Slovenská diplomacia bola tiež pri historicky prvom transfere technológie od slovenskej spoločnosti Chirana Medical zo Starej Turej do Spojených štátov amerických,“ dodala I. Brocková.
Slovenská republika v krízových časoch nezabúda ani na podporu partnerských krajín. Celkový objem pomoci vo výške takmer 11 miliónov eur bol poskytnutý, okrem iných štátov, napríklad aj Taliansku či Ukrajine. Adresná finančná pomoc určená pre zdravotnícke zariadenia bola zaslaná Srbsku, Čiernej Hore, Gruzínsku a Moldavsku. Slovenská diplomacia sa tiež zapojila do viacerých medzinárodných iniciatív a podpory medzinárodných organizácií.
Už čoskoro bude MZVEZ SR organizovať vôbec prvé Exportné fórum. Pôjde o strategickú platformu výmeny názorov na to, čo je potrebné zmeniť a na čo sa treba sústrediť v exportnej politike Slovenska. Ďalším z cieľov slovenskej ekonomickej diplomacie je viac komunikovať s partnermi v regiónoch a kultivovať dialóg s prítomnými zahraničnými investormi.