DOPRAVA: Alternatívne pohony budúcnosťou pre zásobovanie v mestách
Logistické a prepravné firmy sa stále viac zamerajú na zelené alternatívy. Platí to najmä v prípade zásobovania v mestách. Cielia na udržateľnosť a zníženie uhlíkovej stopy vrátane rozširovania svojich flotíl o vozidiel na elektrický, respektíve alternatívny pohon. Situácia ohľadne zbavenia sa vozidiel, ktoré fungujú na klasické naftové pohony, však vôbec nie je taká jednoduchá.
V súčasnosti žije v mestách viac ako polovica svetovej populácie a podľa očakávania odborníkov podiel obyvateľov v mestách v nadchádzajúcich desaťročiach naďalej porastie. Rast počtu ľudí je spojený aj s dopravným preťažením a znečistením ovzdušia emisiami, ktoré sú odrazom aj rastúceho dopytu po e-commerce a zavedenia nových podnikateľských modelov, akým je napríklad zdieľanie
jázd. Preto sa snažia aj firmy pôsobiace v oblasti zásobovania v mestách sa prispôsobiť novým podmienkam a moderným trendom čo sa týka podnikania a ochrany prírody.
OPTIMALIZÁCIA ZÁSIELKY NA PRVOM MIESTE
Ekologický rozmer pri riešení zásobovania obyvateľstva mestách je čoraz viac badateľný aj na Slovensku. Hoci využívanie klasických pohonov v rámci dopravy je jednoduchšie a z istého uhľa pohľadu aj lacnejšie, viaceré spoločnosti si uvedomujú, že aj ony musia niesť spoločenskú zodpovednosť pri ochrane životného prostredia. Aj preto sa snažia minimálne postupne zavádzať do svojich flotíl čím viac dopravné prostriedky, ktoré menej znečisťujú ovzdušie ako dobre známe naftové motory.
Spoločnosť Gefco pri mestských typoch prepráv využíva viaceré druhy techniky, a to od kamiónov cez sóla až po dodávky. Vhodný typ vozidla sa vždy určí v závislosti od požadovaných objemov závozov s dôrazom na ich efektívne využitie. „Vždy sa snažíme optimalizovať zásielky do jednotlivých áut tak, aby sme ich mali úplne vyťažené a eliminovali sme tak posielanie viacerých áut do tej istej oblasti. S ohľadom na životné prostredie je naším cieľom efektívne vyťažovať autá, ktoré máme k dispozícii. Pri výbere vhodného typu auta je dôležitá aj emisná trieda, kde preferujeme Euro VI,“ hovorí Ivana Košianová, cluster procurement manager spoločnosti Gefco.
V poslednom období eviduje Gefco nárast obmedzení v mestách na určité typy dopravných prostriedkov podľa emisnej triedy a takisto aj celkovej hmotnosti. Mestá sa snažia eliminovať pohyb kamiónov v oblasti ich centier a vyžadujú špeciálne povolenia na vstup do určitých oblastí. Príkladom z okolitých krajín je centrum Budapešti.
Ako sa s tým vyrovnáva firma Gefco? Využíva typy pohonov podľa aktuálnej ponuky trhu. Ešte stále sú to však zväčša dieselové motory napriek tomu, že skúšali i vozidlá s alternatívnymi pohonmi ako CNG alebo LNG. Aktuálne sa, vzhľadom na rozvinutejšiu infraštruktúru na Slovensku a na rýchlejšiu návratnosť investície, javí ako perspektívnejšie skôr CNG.
VYBUDOVANIE INFRAŠTRUKTÚRY NEVYHNUTNOSŤOU
Hlavným limitujúcim prvkom čo sa týka spôsobu zásobovania v mestách je (ne)dostatočná infraštruktúra. „Myslíme si, že ak bude vybudovaná dostatočná infraštruktúra a bude nastavená podpora či zvýhodnenie pre dopravcov, ktorí uprednostnia alternatívne typy pohonov s využívaním zemného plynu, budúcnosť v mestách sa bude uberať práve týmto smerom.
Využitie alternatívnych pohonov dnes ešte stále vyžaduje pomerne vysokú počiatočnú investíciu pri ich zabezpečení a dopravcovia nie sú zatiaľ na zmenu adekvátne motivovaní. V rámci cieľov znižovania emisií a s ohľadom na životné prostredie je však otázka času, kedy tieto typy pohonov začnú v mestách pribúdať,“ upozorňuje Ivana Košianová.
Sú alternatívne pohony budúcnosťou pre dopravu a zásobovanie v mestách? V segmente, v ktorom pôsobí aj Gefco v rámci zásobovania, to skôr vidí odborníčka na CNG a LNG pohony. „Elektriku v nákladnej doprave si v dohľadnej budúcnosti nevieme zatiaľ predstaviť. Reálnejšie vidíme CNG ako ekologickú alternatívu ku klasickým palivám. Máme informácie, že nad týmto pohonom uvažujú aj niektorí dopravcovia, s ktorými spolupracujeme.“
VPLYV DOPRAVY NA ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Elektrické pohony vo väčšej miere využíva v slovenských mestách spoločnosť DPD SK. V súčasnosti sú v pohybe už 32 dodávok s elektrickým pohonom. Najviac, až 29 vozidiel, má fi rma od slovenského výrobcu Voltia. Sú postavené na báze vozidiel Nissan eNV200 a svojimi parametrami plne vyhovujú dnešným potrebám mestského doručovania balíkových zásielok. Pri svojej kompaktnej veľkosti disponuje v porovnaní s ostatnými elektromobilmi vo svojej kategórii až dvojnásobným objemom nákladného priestoru, a to 8 m3, 580 kg užitočnej nosnosti a dojazdom až 200 km na jedno nabitie batérie, pričom neprodukuje žiadne emisie CO2. Okrem toho má spoločnosť vo flotile Citroën EPV s nákladným priestorom až 12 m3 a dva Nissany NV200, ktoré slúžia zákazníkom expresnej služby City Servis.
V európskych mestách je čoraz dôležitejšia otázka vplyvu dopravy na životné prostredie. Najmä v mestskom prostredí je každý jeden nový elektromobil prínosom k čistejšiemu vzduchu, ktorý dýchame. Samozrejme, každé vozidlo musí mať vhodné parametre pre konkrétny účel, na ktorý ho plánujú prepravné firmy využívať. Týka sa to najmä veľkosti nákladného priestoru, dojazdu na jedno nabitie,
ale aj možností pri manipulácií s nákladom. „V uliciach bratislavského centra doručujeme zásielky prostredníctvom cyklokuriéra. Ten má k dispozícii špeciálny elektrický cargo bicykel s nosnosťou až 300 kg. Ide o efektívny spôsob, ako doručiť zásielku ku konečnému adresátovi ,“ dodáva Peter Pavuk, generálny riaditeľ DPD SK.
Prinášame vám úryvok z rubriky DOPRAVA z časopisu Systémy Logistiky SK 83/2020. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.
Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie
Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.