Daňové zaťaženie autodopravcov sa má znížiť
Daňové zaťaženie autodopravcov, ktorí podnikajú v kamiónovej a autobusovej doprave, by sa malo znížiť. Ministerstvo financií SR už pripravuje novelu zákona o dani z motorových vozidiel. Chce tak posilniť konkurencieschopnosť autodopravcov. Začatie pripomienkového konania sa predpokladá na október až november.
Predbežná informácia k návrhu bola zverejnená na legislatívno-právnom portáli Slov-lex. Podľa rezortu zmena súčasného nastavenia sadzieb dane je opodstatnená. Zároveň konštatuje, že dlhodobým problémom dane z motorových vozidiel je v porovnaní s inými krajinami Európskej únie relatívne vysoké daňové zaťaženie vozidiel v kamiónovej a autobusovej doprave. Poukazuje taktiež na mýtny systém.
Novela zákona má odstrániť komplikované „párovanie“ vozidiel tvoriacich návesové jazdné súpravy (ťahač a náves) a namiesto toho zaviesť priame priradenie ročnej sadzby dane z novonavrhnutej prílohy k zákonu v závislosti od základu dane, ktorým na tento účel zostáva hmotnosť vozidla a počet náprav. „Okrem zavedenia novej prílohy s ročnými sadzbami pre vozidlá ťahač a náves sa navrhujú zaviesť nové percentuálne zvýhodnenia ročnej sadzby dane pre úžitkové vozidlá zaradené do kategórie M2, M3, N3 a O4 v rozmedzí od 50% do 10%,“ píše sa v informácii.
Zvýhodnenie ročnej sadzby dane sa navrhuje uplatniť počas 156 kalendárnych mesiacov počnúc dátumom prvej evidencie vozidla. Pri vozidlách kategórie L (motorky a štvorkolky) a M1 (osobné vozidlá) sa súčasne navrhuje zvýšenie sadzieb dane s dôrazom na luxusný segment. Vzhľadom na obstarávacie ceny vozidiel kategórie L a M1 sú aktuálne efektívne daňové sadzby regresívne. To podľa rezortu nie je opodstatnené ani z pohľadu marginálnej užitočnosti luxusného vozidla pri vykonávaní podnikateľských činností. Ostatné premenné pri výpočte dane zostávajú nezmenené.
V súčasnosti sa na určenie ročnej sadzby dane využíva iba jedna príloha k zákonu, ktorá samostatne nevyníma vozidlá ťahač a náves. „Systémom párovania vozidiel ťahač a náves do ‚jednej‘ návesovej jazdnej súpravy sa obmedzuje možnosť zaradenia týchto vozidiel vždy do najbližšej nižšej ročnej sadzby dane, než do akej by skutočne vozidlo podľa základu dane patrilo, pričom na zmeny počas zdaňovacieho obdobia sa neprihliada.“