Logistickí manažéri dúfajú, že nenastane zvrat, ktorý nás vráti na začiatok boja s pandémiou
Keď sa už zdalo, že najťažšie obdobie po prepuknutí pandémie koronavírusu majú slovenské firmy za sebou, začalo sa hovoriť o „druhej vlne“. Našťastie uvoľnenie bezpečnostných a hygienických opatrení, ako aj nízky počet infikovaných umožnili po mesiacoch augustové stretnutie členov slovenského Klubu logistických manažérov v Bratislave.
Stretnutie slovenských logistických manažérov sa uskutočnilo v priebehu augusta v jednej bratislavskej reštaurácii na Dunaji. Na členoch klubu bolo vidieť úľavu, že sa konečne mohli osobne stretnúť. Zazneli však aj isté obavy z budúcnosti, keďže nikto nedokáže predpovedať, čo so sebou prinesie „druhá vlna“ a ako ovplyvní fungovanie logistických, výrobných či developerských spoločností. V jednom sa ale zhodli všetci: na „druhú vlnu“ sú viac pripravení, a veria, že dôsledky nákazy už nebudú také drastické ako tomu bolo na jar tohto roka. Stretnutia sa zúčastnili aj manažéri spoločnosti Atoz Group – logistics group manažér Petr Neckař a country manažérka pre Slovensko Tatiana Koššová, ako aj šéfredaktor slovenského vydania časopisu Systémy Logistiky Tomáš Szmrecsányi.
Zodpovednosť voči partnerom aj zamestnancom
Možnosť stretnutia členov Klubu logistických manažérov pozitívne vnímal aj Péter Vörös, riaditeľ spoločnosti Hopi SK. Čo sa týka „druhej vlny“, krízový tím jeho firmy opäť zaviedol do platnosti prísne opatrenia, a to nielen hygienické. „Tým, že skladujeme hlavne potraviny, máme zodpovednosť nielen voči našim obchodným partnerom a zamestnancom, ale tiež voči celému Slovensku. Ako viete, zásobujeme obchodné reťazce. Naše interné opatrenia sú teda prísnejšie ako odporúčania hlavného hygienika. Ich dodržiavanie sa neustále kontroluje. S dodržiavaním však nie sú problémy ani na jednej z našich prevádzok.“
Z osobného stretnutia mal radosť aj Tomáš Ostatník, riaditeľ pre business development v Go Asset. Ako podotkol, po dlhom čase naozaj bolo o čom sa porozprávať, a to na rôzne témy, nielen o dôsledkoch pandémie. „Bolo veľmi dobré sa konečne vidieť z tváre do tváre,“ zdôraznil Tomáš Ostatník a dodal: „Keďže sme malá firma, vieme veľmi rýchlo a flexibilne zareagovať na prípadnú ´druhú vlnu´, a to aj zavedením karanténnych opatrení.“ A čo prinesú ďalšie mesiace? Verí, že „druhá vlna“ jeho firmu nezasiahne v takom rozsahu ako na jar. „Očakávam, že rozhodnutia, ktoré sa doteraz odkladali, sa prejavia v zvýšenej business aktivite v štvrtom kvartáli.“
Lepšie pripravení ako na „prvú vlnu“
Stretnutia členov Klubu logistických manažérov za zúčastnil aj Anton Jasenovec, commercial manager Slovakia v spoločnosti FM Logistic. „Vzhľadom k účasti, ktorá bola celkom plodná, som vnímal osobné stretnutie s ostatnými členmi veľmi pozitívne. Vymenili sme si poznatky a informácie o tom, čo sa udialo ako na poli logistiky, ale aj real estate, čiže nové projekty i lokality.“ Ako je FM Logistic pripravený na opätovné šírenie koronavírusu?
„Lepšie ako na ´prvú vlnu´. Tým, že vnútrofiremné nariadenia už boli vypracované aj aplikované, sme pripravení na ´druhú vlnu´ bez pochýb lepšie a pohotovejšie s dostatkom pomôcok a ochranných prostriedkov,“ hovorí Anton Jasenovec a podotkne: „Myslím, že nebude mať taký dopad ako ´prvá vlna´, a tým, že sme si prešli ´prvou vlnou´, budeme vedieť reagovať. Logistiku a dopravu (samozrejme, poväčšine tu potravinovú a FMCG) ´prvá vlna´ nezasiahla v takom rozsahu ako ostatné segmenty, ako napríklad automotive. Dokonca oblasti ako e-commerce a pharma výrazne napredovali a zaznamenali markantné nárasty objemov a tržieb. Akonáhle bude vakcína na koronavírus k dispozícii, verím, že sa situácia značne upokojí.“
Nárast e-commerce a potravinárstva v čase krízy
Manažéri okrem zvládnutia “druhej vlny“ vyslovili nádej, že slovenská ekonomika sa postupne zotaví. Platí to, samozrejme, aj pre rôzne typy logistických firiem, ktoré koronakríza nezasiahla rovnomerne. Prípadne, kým istý segment oslabila, iný zas posilnila, a tak sa „ako tak“ vyrovnali straty. Pravda, najlepšie na tom boli firmy, ktoré sa dokázali flexibilne a rýchle prispôsobiť a tie spoločnosti, ktoré mali za sebou automatizáciu a digitalizáciu logistických, skladovacích či výrobných procesov. Inovácie pomohli zvládnuť nápor nárastu toku tovarov aj v skladoch či priestoroch na balenie tovarov v oblasti e-commerce, farmaceutiky, potravinárstva či drogérie.
Pozitívne skúsenosti s nárastom e-commerce má aj Alexander Jančo, CEO spoločnosti Zásielkovňa. Ako hovorí, jeho firma zvládla aj vďaka prísnym opatreniam „prvú vlnu“ pandémie. Verí, že pomocou získaných skúseností dokážu flexibilnejšie reagovať aj na hrozby vyplývajúce z „druhej vlny“. Posilnenie segmentu e-commerce počas koronakrízy zaznamenala aj konateľka spoločnosti Allmonta, Zuzana Kubicová.
„Ako výrobca potravín sme už pred ´prvou vlnou´ mali vysoké štandardy hygienických opatrení, ktoré boli kvôli epidémii ešte doplnené. Bohatší aj o skúsenosti z ´prvej vlny´ si trúfam povedať, že sme pripravení dobre a v súčasnosti predstaviteľné možné scenáre ´druhej vlny´ nás nemajú ako zaskočiť. Myslím si, že opatrenia už prechádzajú od plošných a univerzálnych ku cieleným a špecifickým, ktoré budú dostatočne účinné a ekonomiku pritom poškodzovať len v nevyhnutnej miere a rozsahu, menej ako tomu bolo pri ´prvej vlne´. Osobne verím a dúfam, že tento trend pretrvá a nenastane žiadny neočakávaný zvrat, ktorý by nás vrátil na začiatok boja s pandémiou,“ konštatoval Jozef Holota, corporate logistics – process and systems development manager spoločnosti Agrana Beteiligungs AG / Slovenské cukrovary. Stretnutie členov KLM považuje za „veľmi príjemné oživenie a prísľub návratu do ´starých dobrých čias´“.
Osobný kontakt nič nenahradí
„Jednalo sa o veľmi príjemné stretnutie, keďže sme predtým zažili mesiace nútenej izolácie. Bolo fajn stretnúť sa s kolegami z branže a porozprávať sa, porovnať vzájomné skúsenosti z tohto veľmi špecifického obdobia. Myslím, že už mnohí pociťovali absenciu osobných stretnutí a takejto bezprostrednej komunikácie, nakoniec tomu nasvedčovala aj účasť,“ hovorí na margo stretnutia logistických manažérov Tibor Majzún, generálny riaditeľ cargo-partner SR. Podobne pozitívne reagoval aj Alexander Alstock, commercial director Slovakia v Stow SR, podľa ktorého „osobný kontakt nič nenahradí.“ Obaja zároveň potvrdili, že ich firmy sú pripravené na „druhú vlnu“ aj vďaka zvládnutiu „prvej vlny“. Alexander Alstock dodáva: „Myslím, že svet už pozná nebezpečenstvá tohto vírusu, preto už k ´druhej vlne´ bude pristupovať inak ako k prvej. Musíme veriť, že ekonomiku výrazne nezasiahne a že sa aj slovenská ekonomika pozbiera a bude znova rásť.“
Prepad ekonomiky sa postupne spomaľuje
„Poučení z ´prvej vlny´, ktorá našťastie nemala nijaké dramatické negatívne dopady na výsledky našej spoločnosti, sme vypracovali súbor opatrené, ktoré okrem iného zahŕňajú zvýšenú hygienu pracovísk, vybavenie potrebnými ochrannými prostriedkami a, samozrejme, aj nastavenie pracovného času a home office. Veríme, že dokážeme v zdraví a dobrej kondícii prekonať aj jesenné a zimné obdobie. Sme pripravení na to, že s koronavírusom budeme musieť fungovať minimálne do jari, pripadne leta budúceho roka. Meniacu sa environmentálnu situáciu neustále sledujeme a naše opatrenia pravidelne vyhodnocujeme a upravujeme,“ prízvukuje Tibor Majzún, ktorého teší, že prepad ekonomiky sa postupne spomaľuje. Dúfa, že v druhom polroku sa podarí udržať európske hospodárstvo vo funkčnom režime. „Toto bude určujúce aj pre slovenské firmy a slovenskú ekonomiku. Napriek tomu, že ´druhú vlnu´ už máme asi tu, dovolím si byť miernym optimistom.“
Neočakáva sa už úplné uzatvorenie krajiny
Možnosť opätovného stretnutia s logistickými manažérmi určite pozitívne vníma aj Luboš Imre, generálny riaditeľ spoločnosti Toyota Material Handling Slovensko. Ako zdôrazňuje, vďaka stretnutia s členmi KLM vznikla možnosť prebrať súčasnú situáciu a vplyv COVID-19 na rôzne časti logistického reťazca na Slovensku.
„V prvom rade sme v rámci ´prvej vlny´ nastavili zvýšené opatrenia v oblasti hygieny a bezpečnosti práce, aby sme mohli na trhu ďalej bezpečne pôsobiť ako jeden k dôležitých dodávateľov pre logistické reťazce. Zároveň dnes máme stanovené ako interne postupovať v spolupráci s oficiálnymi orgánmi v prípade potreby v súvislosti s možnými prípadmi nakazenia zamestnancov vírusom COVID-19,“ konštatuje Ľuboš Imre, podľa ktorého následky „druhej vlny“ budú veľmi záležať na jej rozsahu a sile. „Čo už ale neočakávame, ´po vyjadreniach vlády a hygienikov v súvislosti s druhou vlnou´, je uzatváranie krajiny ako v prípade ´prvej vlny´. To by mohlo stabilizovať výkon jednotlivých sektorov priemyslu s ich postupným návratom k predkrízovým číslam počas nasledujúcich 2- až 3 rokov.“
Návrat na úroveň 2019 bude trvať roky
Stretnutie členov KLM označil za vynikajúce aj Tomáš Suhányi, konateľ firmy Tirex. Jeho spoločnosť má tiež pripravené alternatívy zastupiteľnosti, ako aj členenie firmy, home office, vzdialené prístupy v kancelárii a zmennosť skladu. Hoci je už ekonomika podľa neho zasiahnutá, politici EÚ si už spočítali škody spôsobené „lockdownom“. Takže verí, že už si nedovolia spáchať niečo podobné. „Tento rok bude ekonomika stagnovať či mierne klesať, podobne sa dá očakávať, že budú aj investície klesať a nezamestnanosť rásť. Pomalý odraz od dna cyklu po páde +10% už začal, ale návrat na úroveň 2019 bude trvať roky.“
Aj spoločnosť Branislava Jendeka, managing directora 108 Agency, je pripravená na „druhú vlnu“. Vo firme používajú všetky ochranné prostriedky a majú zadefinované určité pravidlá, ktoré všetci zamestnanci dodržiavajú. „Neustále prízvukujeme našim ľuďom, že je to reálna hrozba a nech dodržiavajú pravidlá,“ zdôrazňuje Branislav Jendek s presvedčením, že na „druhú vlnu“ sa bude reagovať inak a určite nepríde celkový shut down. „Máme viacej vedeckých informácií o nákaze, zdravotníctvo by snáď malo byť zásobené všetkým potrebným vybavením. Takisto sa nastavili procesy ako reagovať za konkrétnych okolností. Momentálne stále vidíme neutíchajúcu aktivitu najmä zo strany e-commerce segmentu a určité oživenie vidíme aj v automotive segmente, ktorý je pre Slovensko kľúčový.“
Osobný kontakt je veľmi dôležitý
Ako vníma aktuálnu situáciu Pavol Jančovič, CEO spoločnosti Topnad? Samotné stretnutie, ako všetci, veľmi pozitívne. „Jednak prišla zmena v opatreniach, naviac nielen v súkromí, ale aj v pracovných vzťahoch je osobný kontakt veľmi dôležitý. Čo sa týka pandémie, každý z nás má vlastnú skúsenosť. My sa snažíme poučiť najmä zo zahraničných mimoriadne zlých skúseností, nakoľko na Slovensku bol priebeh mimoriadne dobrý. Zvlášť na oddelení dopravy okrem bežných rúšok, rukavíc, dezinfekcií sú to časté dezinfekcie kabín vozidiel a minimalizovanie osobných kontaktov, nakoľko najmä veľký pohyb a množstvo rôznych kontaktov doma po trase i v zahraničí, sú vysokopravdepodobné riziká,“ prízvukuje Pavol Jančovič s tým, že od ďalšieho vývoja v nasledujúcich mesiacoch neočakáva nič pozitívne. „Podpora ekonomiky na Slovensku bola a stále je doslova mizerná a preto akékoľvek aj malé zhoršenie situácie bude mať ešte ďaleko silnejšie dôsledky nielen na zamestnávateľov, ale aj zamestnancov vrátane živnostníkov. Až na pár odvetví vo výrobe, obchode i v službách je už dnes postihnutý skoro každý.“
Pripravuje sa ďalšie jednanie
Dobrou správou každopádne je, že už teraz sú plánované ďalšie stretnutia slovenského Klubu logistických manažérov. „Som rád, že najvyšší manažéri logistiky na Slovensku majú vďaka Klubu logistických manažérov platformu, prostredníctvom ktorého môžu zdieľať svoje cenné skúsenosti. Na stretnutiach je takisto dostatok priestoru pre networking, čo môže byť aj príležitosťou pre rozvoj businessu,“ podotkol Petr Neckař.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky
Foto: Tomáš Szmrecsányi