Nový mýtny systém by si mal štát prevádzkovať sám
Minister dopravy Andrej Doležal prvý z tendrov, ktorý bude na hlavnú časť mýtneho systému, chce vyhlásiť na jeseň tohto roka. Mýtny systém by mal stáť do 350 miliónov eur na celé obdobie desiatich rokov. Reálne bude podľa Andreja Doležala možné spustiť nový systém až na jar 2024.
„Kľúčovú časť mýtneho systému, to jadro, chceme kúpiť ako dielo a prevádzkovať si ho sami,“ hovorí minister dopravy. Súčasný mýtny systém by mal podľa neho za desať rokov vybrať 2 miliardy eur, bude to však stáť 1 miliardu eur. Nový mýtny systém by mal byť efektívnejší. „Máme ambíciu za podobné obdobie, za desať rokov, vybrať 2,5 miliardy eur s tým, že by nás to nemalo stáť viac ako 350 miliónov eur.“
Už čoskoro sa pustí niekoľko tendrov, a to na hlavný systém, zákaznícke služby či dohľadový systém. Andrej Doležal však nevylučuje, že súťaží bude v nasledujúcich mesiacoch viac. Dodávateľa na základnú systémovú jednotku chcú mať vysúťaženého do cca 15 mesiacov.
Nový systém by mal mať v sebe aj funkcionalitu European Electronic Toll Service (EETS), mal by tiež priniesť nové pracovné miesta v regiónoch. Zmluva so súčasným prevádzkovateľom mýtneho systému SkyTollom platí do konca roka 2022. „Pravdepodobne nestihneme vysúťažiť nový mýtny systém tak, aby nadväzoval na ukončenie pôvodného mýtneho systému,“ dodal Andrej Doležal. Optimistický scenár spustenia nového mýtneho systému je v septembri 2023, realistický však podľa neho na jar 2024.
Bude sa pracovať s viacerými alternatívami. Minister pripúšťa, že nebude v tom období žiadny mýtny systém, čo však nie je cieľom. Inou alternatívou je dohodnúť sa so SkyTollom, avšak akobupozornil minister dopravy, za jasných podmienok. Možnosťou, ktorú Andrej Doležal pripúšťa, je nasadiť na nevyhnutný čas systém elektronických diaľničných známok aj na nákladnú dopravu. Predĺženie opcie so SkyTollom o päť rokov však nepovažuje za reálne.
Súčasný mýtny systém bude v prevádzke ešte približne dva roky. Aj ten by tak mali čakať ešte určité zmeny. Zahŕňajú zrušenie monitoringu ciest tretej triedy, to znamená spoplatnenie nulovou sadzbou. Tým by sa mal ušetriť 1 milión eur ročne. Zároveň sa rozhodlo pre optimalizáciu niektorých úsekov, čo znamená, že v niektorých prípadoch sa predĺžia monitorované úseky, čo môže priniesť autodopravcom zľavu až cca 4%.
Minister neplánuje valorizovať sadzby mýta najbližšie dva roky ani žiadne celoplošné spoplatnenie ciest druhej triedy. Chce však spoplatniť niektoré obslužné intravilány, kde dochádza k úmyselnému obchádzaniu spoplatnenej diaľničnej siete. Ako príklad uviedol diaľnicu medzi Košicami a Prešovom. Iba v konkrétnych intravilánoch vybraných obcí sa má zaviesť spoplatnenie tak, aby sa nákladná doprava vrátila späť na diaľnice.