Zaostrené: Pandémia dostala automobilový priemysel do recesie
Slovenské automobilky vyrobili minulý rok vyše 1‚1 milióna áut, čím sme obhájili post svetového lídra v produkcii automobilov v prepočte na jedného obyvateľa. Tento rok sa však úspech nezopakuje. Automobilový priemysel tvrdo zasiahol „neviditeľný nepriateľ“, ktorý dal stopku výrobe vo všetkých fabrikách na Slovensku. Narušené dodávateľské a logistické reťazce navyše bránia, aby si automotive rýchlo nabral druhý dych.
Automobilový priemysel má pred sebou ťažké obdobie, čo pocíti aj slovenská ekonomika. Kľúčové odvetvie nášho priemyslu v minulom roku malo podiel na priemyselnej výrobe takmer 50%, pričom generovalo 13‚9% hrubej produkcie Slovenska. V tomto roku budú tieto čísla horšie. Pandémia koronavírusu nestopla len výrobu, ale ohrozila aj tisíce pracovných miest. Významné odvetvie nášho hospodárstva zabezpečuje 177 tisíc pracovných miest a priamo i nepriamo generuje ďalších 275 tisíc pracovných miest. Ba čo viac, následky krízy pocítili nielen subdodávatelia, ale aj logistické spoločnosti a prenajímatelia skladov.
VOLKSWAGENU POMOHOL AJ ČÍNSKY TRH
Vzhľadom na čoraz nižší počet nakazených ľudí sa ožíva slovenská ekonomika vrátane jej hlavného motora – automobilový priemysel. Všetky štyri slovenské automobilky postupne ohlásili obnovenie výroby vo svojich závodoch. Samozrejme, za prísnych hygienických a bezpečnostných opatrení. Ani v jednej fabrike už nestretnúť zamestnanca bez rúška. Do závodov nevstúpia pracovníci, ktorým pri
vstupe namerajú zvýšenú teplotu. Narušené dodávateľské reťazce, ako aj oslabený trh neumožnili automobilkám, aby vyrábali vozidlá okamžite tempom, ako tomu bolo pred vypuknutím pandémie. Volkswagen Slovakia od konca mája obnovila výrobu, pričom istý čas bude musieť strpieť znížený dopyt na trhoch. K obnoveniu výroby v troch smenách sa dostala až prekonaním kritického obdobia, kedy bolo
najdôležitejšie zachovať zamestnanosť. Aj preto sa spoločnosť pripojila k výzve adresovanej vláde, aby pomohla automobilkám krízu prekonať tzv. kurzarbeitom. Volkswagenu s obnovou výroby pomohol čínsky trh, keďže práve tam zvýšil predaj svojich áut. Horšou správou už je, že prepadol domáci trh – nemecký, a to medziročne až o 60%.
Nemala to ľahké s obnovou výroby ani trnavská automobilka Groupe PSA Slovakia, ktorá je závislá najmä od európskeho trhu, hlavne v južných štátoch EÚ. V Španielsku a Taliansku okrem dlhodobo zatvorených showroomov sa pretrhli aj dodávateľské siete. Aj preto sa dopyt znížil o viac ako 90%. PSA naštartovala postupne výrobu, aj keď na počiatku v jednej pracovnej smene. Výrobný proces naštartovala aj automobilka Kia Motors Slovensko v Žiline, hoci musela kvôli chýbajúcim súčiastkam aj prerušiť prevádzku. Do konca mája fungovala fabrika v dvoch pracovných smenách. Zamestnanci sa vrátili aj do nitrianskej automobilky Jaguar Land Rover, ktorá bola dlhodobo odstavená. „Veľký deň D nastal pre nás 18. mája, kedy sa pustili všetky jednotlivé technológie a začala výroba naplno bežať,“ podotkla Miroslava Remenárová z Jaguar Land Rover.
PRERUŠENÉ LOGISTICKÉ SIETE
Automobilky ukázali veľký apetít znova vyrábať, aj keď ich plány sa môžu zmeniť kvôli prerušeným dodávateľským sieťam. „Treba si uvedomiť, že pominutím výnimočnej situácie nezmizne aj kríza v ekonomike, v automobilovom priemysle nevynímajúc. Zastavenie produkcie automobiliek na Slovensku bolo spôsobené okrem zníženia objednávok, ktoré vyvolalo zatvorenie predajní prakticky na celom svete, výpadkom zamestnancov – spôsobeným karanténami a OČR, a predovšetkým zastavením výroby u dodávateľov a nefunkčnosťou logistických procesov v celej Európe. Všetky štyri automobilky museli zastaviť výrobu, lebo chýbali dodávky zo Španielska, Francúzska, Portugalska, Talianska a podobne. Preto opätovný rozbeh výroby bude závisieť od rýchlosti revitalizácie celého reťazca od dodávateľov dielov až po trh s vozidlami. Z pohľadu Slovenska musíme hovoriť o globálnych sieťach a globálnych trhoch,“ hovorí generálny sekretár Zväzu automobilového priemyslu SR Ján Pribula.
Podľa neho na Slovensku máme špecifický problém v tom, ako budú schopné firmy naštartovať výrobu v prípade, že budú nútené hromadne prepúšťať. Na Slovensku totiž na rozdiel od iných európskych krajín politika pomoci udržania pracovných miest la neskoro a je komplikovaná. Výška pomoci je pre automobilový priemysel nedostatočná a prostriedky do firiem stále nepritekajú. „Slovensko nemá ani systémový nástroj na riešenie takýchto situácií, ktorý ale budú mnohé firmy potrebovať v čase, keď skončí výnimočná situácia. Objemy výroby sa budú dvíhať len pomaly,“ podotýka Ján Pribula.
PREPAD SLOVENSKÉHO EXPORTU
Zdrvujúce čísla o prepade slovenského exportu, ktorý je vo veľkej miere závislý od vývozu automobilov do zahraničia, hovoria jasnou rečou. Pandémia koronavírusu už v marci zasiahla zahraničný obchod. Podľa Ľubomíra Koršňáka, analytika UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, koronavírus zmenil návyky domácností viac ako finančná kríza. „Vo väčšej miere sa negatívne prejavili na číslach slovenských
exportérov, a tak sa bilancia slovenského zahraničného obchodu prepadla do výrazného deficitu, najväčšieho od decembra 2008.“ Zhoršenie zaznamenal aj obrat v zahraničnom obchode. Ide o pokles o viac ako 20%. Vývozy sa v porovnaní s predchádzajúcim mesiacom znížili o 22‚6% a v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka boli nižšie o 19‚2%. Pokles bol najmä v kľúčovej kategórii slovenských
vývozov – pri strojoch a dopravných zariadeniach. Ich vývozy medziročne klesli o 22‚8%.
Prinášame vám úryvok z rubriky Automotive z časopisu Systémy Logistiky SK 83/2020. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.
Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie
Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.