Nedávne stretnutie slovenského Klubu logistických manažérov sa zaoberalo aktuálnou situáciou firiem a ich cestou z koronakrízy, a tiež s tým, ako sú jednotlivé spoločnosti pripravené na prípadnú druhú vlnu pandémie. Manažéri potvrdili, že prvá vlna bola veľkou neznámou, na ktorú bolo potrebné veľmi rýchlo reagovať.
Stretnutia Klubu logistických manažérov sa zúčastnili Alexander Alstock (STOW SR), Peter Ballay (MECOM GROUP), Alexander Czakó (Tauris), Ján Franek (Heineken Slovensko), Pavol Jančovič (TOPNAD), Anton Jasenovec (FM SLOVENSKÁ), Branislav Jendek (108 Agency), Martin Urban (Jungheinrich) a Peter Vörös (HOPI SK). „Na začiatku nikto nevedel, čo robiť, aké budú opatrenia, čo nás čaká, nakoľko je situácia vážna. Teraz sme, myslím, lepšie pripravení, ľudia majú aj ochranné pomôcky. Myslím si, že prípadná ďalšia vlna by už nemusela byť tak dramatická,“ hovorí Alexander Alstock, commercial director a konateľ spoločnosti STOW SR.
Ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku
Anton Jasenovec, business development manager spoločnosti FM SLOVENSKÁ, doplnil: „Hovorí sa, že ťažko na cvičisku, ľahko na bojisku. Prvú vlnu by som definoval ako cvičisko. Všetci sme si prešli ťažkým obdobím. Museli sme reagovať na zmeny, vysporiadať sa so zatvorenými hranicami a nariadeniami štátu. Firmy sa v rámci svojich štruktúr museli prispôsobovať. Myslím si, že keby prišla nejaká druhá vlna, budú firmy lepšie pripravené. Prípadnú druhú vlnu, myslím si, zvládneme všetci lepšie, samozrejme, ak sa nevyskytne zase niečo nové, na čo by sme neboli pripravení.“
Peter Vörös, konateľ spoločnosti HOPI SK, je tiež presvedčený, že firmy prípadnú druhú vlnu zvládnu lepšie. „Myslím si, že slovenská ekonomika ešte nemá presne spočítané, koľko nás kríza stála, pretože stále sme ešte na ceste z nej. Ďalšou otázkou je, ako sa budú z hľadiska nakupovania správať ľudia. My sme závislí na spotrebe v FMCG. Môže sa stať, že na tom z hľadiska peňazí nebude dobre štát ani ľudia,“ dopĺňa Peter Vörös.
A ako byť pripravený na prípadnú druhú vlnu pandémie v doprave? Pavol Jančovič, predseda predstavenstva spoločnosti TOPNAD, hovorí, že pripravený môže byť len ten, kto má nejaký vankúš. „Neverím, že by tí, ktorí boli postihnutí, mohli zvládnuť situáciu bez nejakého vankúša. Cestná doprava ho, samozrejme, nemala. Obávam sa, že to bude zlé z hľadiska cash flow v doprave. Mali by sme byť na to pripravení. Či už kríza skončí po prvej, druhej, alebo tretej vlne, väčšina spoločností, myslím si, vyjde veľmi oslabená, pričom značná časť z nich aj zanikne. Smeruje sa to k výraznému oslabeniu cestnej dopravy na slovenskom trhu,“ povedal Pavol Jančovič.
Zákazníci hľadajú aj optimalizáciu v rámci logistiky
Branislav Jendek, managing director spoločnosti 108 Agency, podotýka: „Ak príde druhá vlna, sme na ňu pripravení. Myslím si, že aj keby prišla, tak reakcia celého sveta bude už iná. Som presvedčený, že bude oveľa viac reflektovať aj ekonomické potreby spoločnosti.“ Peter Ballay, supply chain director firmy MECOM GROUP, tvrdí, že na eventuálnu druhú vlnu budú firmy lepšie pripravené než na prvú. Týka sa to napríklad hygienických opatrení. „Kríza mala vplyv aj na vzťahy so zákazníkmi. Zákazníci sami hľadali cesty, ako k sebe tovar dostať, súčasne hľadajú aj optimalizáciu v rámci logistiky. Nemyslím si, že by nás prípadná druhá vlna nejako dramaticky obmedzila. Jediné, čo nás môže obmedziť, je nedostatok ľudí. Keby sme nemali dostatok ľudí, nebudeme môcť vyrábať,“ konštatuje Peter Ballay. Zároveň dodal, že ďalší vývoj ekonomiky bude záležať aj na kúpyschopnosti obyvateľov.
Čaká nás náročné obdobie
Peter Vörös ďalej uviedol: „Čaká nás náročné obdobie. Možno sme už na konci prvej vlny pandémie, čo sa týka zdravotníctva, ale ekonomická pandémia nám dá ešte trochu práce.“