Európsky parlament schválil nové pravidlá ohľadne vysielania vodičov nákladných vozidiel, časov jazdy či odpočinku vodičov. Zároveň by už nemali byť narúšané hospodárske súťaže v oblasti cestnej nákladnej dopravy. To všetko prispeje k zlepšeniu pracovných podmienok pre vodičov.
Počas hlasovania o reforme v oblasti cestnej dopravy poslanci odmietli všetky nové pozmeňujúce návrhy k smernici a dvom nariadeniam, na ktorých znení sa vyjednávači EP a Rady ministrov EÚ dohodli v decembri 2019. Texty troch právnych aktov odobrili ministri členských štátov EÚ v apríli. EP tak svojim hlasovaním definitívne schválil reformu v oblasti cestnej nákladnej dopravy.
Reforma pomôže zabezpečiť lepšie podmienky oddychu pre vodičov a umožní im tráviť viac času doma. Dopravné spoločnosti budú musieť upraviť ich pracovný čas tak, aby sa vodiči v sektore medzinárodnej nákladnej dopravy mohli pravidelne vracať domov, a to každé tri alebo štyri týždne v závislosti od toho, ako bude rozvrhnutý ich pracovný čas. Povinný týždenný odpočinok nebude možné čerpať v kabíne vozidla. Ak vodič čas odpočinku strávi mimo domova, zamestnávateľ bude povinný uhradiť mu náklady na ubytovanie.
Na zamedzenie podvodom sa budú používať tachografy inštalované do vozidiel. Tie budú zaznamenávať každé prekročenie hraníc. V snahe zabrániť systematickej kabotáži sa zavedie štvordňová prestávka, ktorá musí uplynúť pred tým, ako môže vozidlo vykonávať ďalšiu kabotážnu prepravu v tej istej krajine. V rámci opatrení zameraných proti schránkovým spoločnostiam by podniky cestnej nákladnej dopravy mali byť schopné preukázať, že podstatnú časť svojej prepravy vykonávajú v členskom štáte, v ktorom sú registrované.
Nová európska legislatíva obsahuje aj požiadavku, aby sa nákladné vozidlá vracali do operačného centra podniku každých osem týždňov. Nové pravidlá sa budú vzťahovať aj na ľahké úžitkové vozidlá s hmotnosťou nad 2,5 tony, ktoré budú musieť byť taktiež vybavené tachografom.
Reforma prináša právny rámec, ktorý zamedzí rozdielnym prístupom jednotlivých členských štátov k vodičom spoza ich hraníc a zabezpečiť všetkým vodičom spravodlivú odmenu. Pravidlá týkajúce sa vysielania vodičov sa budú vzťahovať na kabotážnu a medzinárodnú prepravu s výnimkou tranzitnej, bilaterálnej prepravy a bilaterálnej prepravy s dvoma dodatočnými nakládkami alebo vykládkami tovaru.