Prepravná firma DPD na Slovensku predstavila webovú aplikáciu, ktorej hlavným cieľom je urýchliť odoslanie zásielok a jednoduché vrátenie tovaru do internetových obchodov. Využiť ju môžu súkromné osoby a malé firmy, a to bez toho, že by museli uzatvoriť s DPD SK zmluvu. Aplikáciu vyvinula technologická spoločnost BOOTIQ, a to vrátane cenovej kalkulačky, ktorá umožní spočítať cenu za zaslanie balíku. V poslednom prieskume E-Shopper Barometer od DPD až 9% respondentov uviedlo, že museli svoju poslednú zásielku vrátiť, pričom len 45% z nich považuje proces za jednoduchý, čo je hlboko pod európskou normou na úrovni 60%.
Čo všetko prináša nová aplikácia? Uľahčuje proces vystavovania faktúr a zaisťuje správnosť dokumentov. Okrem toho zaznamenáva dáta o každej zásielke, poskytuje nefiremným odosielateľom jednoduchý a profesionálny nástroj, prepojuje zákazníka a dopravca a maximálne uľahčuje komunikáciu i prácu kuriérom. „Vďaka našej aplikácii prinášame jednoduchý a profesionálny nástroj aj pro nefiremných odosielateľov. Zákazník má právo vrátiť tovar bez udania dôvodu do dvoch týždňov od objednávky. Podľa prieskumu sa však veľa ľuďom zdá jeho vrátenie príliš komplikované, a tak radšej v e-shopoch vôbec nenakupujú. Naša aplikácia rieši i túto bariéru, celý proces trvá len pár minút,“ hovorí Peter Pavuk, generálny riaditeľ spoločnosti DPD SK.
Podľa prieskumu E-Shopper Barometer, ktorý DPD každoročne uskutočňuje na vzorke 23 255 respondentov z 21 európskych krajín, nemajú zákazníci s vrátením tovaru dobré skúsenosti. Na Slovensku odpovedalo 1 001 respondentov a iba 45% z nich tento proces považuje za jednoduchý. Poslednú zásielku muselo vrátiť 9% Slovákov. Najviac vráteného tovaru je v segmente oblečenie, kde zákazníci vracajú až 23% objednávok. Na vrátenie zásielky platí lehota do 14 dní bez udania dôvodu. Internetoví predajcovia často v rámci konkurenčného boja túto lehotu predlžujú.
Z prieskumu tiež vyplynulo, že bežní zákazníci nakupujúci online predstavujú stály a silný zdroj príjmov segmentu e-commerce a sú zdrojom až 85% príjmov na európskom trhu. Navyše 86% z nich chce doručiť tovaru až ku dverám, ostatní volia odberné miesta a poštovné pobočky. Zvyšuje sa aj počet zákazníkov, 57% z nich je ochotný si priplatiť za prémiové služby, ktoré im zjednoduší život.