Spoločnosť Henkel a obchodný reťazec Lidl spolu najnovšie komunikujú cez EDI. V elektronických štruktúrovaných správach už si posielajú faktúry, čoskoro k nim pribudnú takisto aj objednávky. Henkel, pod ktorý patrí napríklad prací prášok Persil alebo kozmetika Schwarzkopf, sa tak významne priblížil k tomu, aby 100 percent jeho dokladov s odberateľmi tieklo prostredníctvom EDI. Elektronickú výmenu dokladov začali Henkel a Lidl spoločne riešiť už v roku 2019. Dnes si prostredníctvom EDI posielajú všetky faktúry a na Slovensku takisto objednávky. V Česku pôjde najprv na ostro EDI objednávky v priebehu apríla.
„Lidl bol posledný z našich veľkých odberateľov, s ktorým sme EDI nemali zavedené. Tým, že sa to teraz podarilo, máme zapojené takmer všetkých odberateľov. Zostali nám dve menšie, s ktorými je možnosť využiť službu Orion eFakturace od spoločnosti Grit, kedy pošleme z nášho systému faktúru v EDI formátu a zákazník ju obdrží ako elektronicky podpísané PDF,“ hovorí Eva Malíková, EDI/ECR Project Manager vo firme Henkel. Zapojenie Lidlu do EDI komunikácie považuje za úspech, z ktorého budú ťažiť oba firmy. „Nám pomôžu predovšetkým objednávky, Lidl zase najviac vyťaží z faktúr. My vďaka EDI rýchlejšie spracujeme objednávky, nedochádza k zámene tovaru, čo je výhodou pre zákaznícky servis. V Lidlu zase vďaka EDI faktúram nemusia doklady ručne prepisovať – faktúra sa im automaticky načíta a prepíše do podnikového systému,“ vysvetľuje Malíková.
Samotnú implementáciu považuje za bezproblémovou, k čomu napomohol ako špeciálny portál Lidlu, tak aj podpora zo strany dodávateľa EDI riešenia, českej firmy Grit. „Lidl má pre zavedenie EDI s dodávateľom vlastný portál, nazývajú ju Self EDI Portál. Ten nás po registrácii prehľadne prevedie celým procesom, cez všetky nastavenia a testovania správnosti dokladov až k ostrému štartu. Oceňujú takisto podporu Gritu, ktorý nám pomáhal najmä s technickými detailmi,“ pochvaľuje si Malíková.
Príklad Henkelu môže byť vzorom i pre ostatných dodávateľov Lidlu, ktorí by s reťazcom radi komunikovali pomocí EDI. „Taký dodávateľ sa musí najprv dohodnúť s Lidlom na registrácii do Self EDI Portálu, ale po tejto registrácii už je proces veľmi rýchly. Napríklad otestovanie správnosti dokladov je často otázkou len pár hodín a dôležitý je takisto prehľad, ktorý vďaka portálu nad celým zapojením máte. Ak by taký dodávateľ potreboval pomoc s nastavením, sme, samozrejme, k dispozícii,“ dodáva David Reichel, produktový manažér riešení Orion EDI v spoločnosti Grit.
Elektronizácia výmeny dokladov firme Henkel nečakane pomáha aj s aktuálnou situáciou, kedy sa celý svet vyrovnáva s pandémiou koronavírusu. „Aj keď sme všetci na home office, na tok dokladov to nemá vplyv. Vieme ale o prípadoch, kedy firmy musia na svoju pobočku prijmúť povedzme študentku, ktorá potom s rúškou alebo respirátorom na recepcii vybavuje faktúry,“ konštatuje Malíková.