Napriek šíriacemu sa koronavírusu sa v piatok 27. marca stretli členovia slovenského Klubu logistických manažérov. Samozrejme, vzhľadom na bezpečnostné opatrenia, platné na celom Slovensku, stretnutie sa uskutočnilo pomocou videokonferenčnej aplikácie. Témou virtuálnej diskusie bola aktuálna situácia okolo pandémie koronavírusu a jej dopad na slovenskú i svetovú ekonomiku, hospodárstvo, logistiku aj spoločnosť. V nasledujúcich dňoch vám prinesieme zaujímavé pohľady jednotlivých účastníkov virtuálneho stretnutia.
Tibor Majzún, cargo-partner SR, generálny riaditeľ
„V cargo-partner sme prijali prísne hygienické opatrenia, časť zamestnancov prešla na home office. Zaviedli sme povinné nosenie rúšok a snažíme sa minimalizovať kontakt vodičov a našich zamestnancov v sklade. Pre všetkých zamestnancov sme zabezpečili jednorazové rúška, tento piatok má prísť ďalších 10 000 kusov z Číny.
V oblasti dopravy sa dnes situácia mení z minúty na minútu. V leteckej preprave bola zrušená väčšina pasažierskych letov, čo viedlo k strate až 70% nákladnej kapacity. Nákladné lietadlá nemajú dostatočnú kapacitu, aby túto stratu dokázali vykryť a tiež je potrebné rýchlejšie prepraviť množstvo zásielok, ktoré boli pôvodne plánované ako námorná preprava. To všetko spôsobuje prudký nárast cien. Očakávame, že vrchol bude v apríli a potrvá až do mája. V dôsledku chýbajúceho nákladného priestoru sú využívané aj „P2F“ /passenger to freighter/ – „pasažierske na nákladné“, kedy sa veľké pasažierske lietadlá využívajú výlučne na prepravu tovaru. Aj napriek tejto nepriaznivej situácii sa nám vďaka dlhoročným dobrým vzťahom s leteckými spoločnosťami darí pre našich klientov zabezpečovať potrebný servis. Pred týždňom sme napríklad spustili nový týždenný servis z pevninskej Číny cez Hong Kong do Budapešti odkiaľ tovar zvážame autami až k zákazníkovi.
Lodiarske spoločnosti reagovali na znížený dopyt počas vrcholu epidémie v Číne odstávkou viacerých lodí, čo spôsobilo problémy s blank sailingmi. Tie nateraz vieme vykrývať iným servisom, klientom však odporúčame najmä pri exportoch knihovať s väčším predstihom vzhľadom na nedostatok voľných kontajnerov a rastúce ceny.
Spoľahlivou alternatívou k leteckej a námornej preprave z/do Číny je už niekoľko rokov železničná preprava po Hodvábnej ceste, pri vysokých cenách v leteckej preprave a výrazne pomalšej námornej preprave môže byť tento druh prepravy spôsobom, ako udržať fungujúci dodávateľský reťazec. Navyše sa v dôsledku zníženej frekvencie osobných vlakov skrátil aj tranzitný čas a door-to-door FCL servis z Číny do Európy je len 18-22 dní a z Európy do Číny je to 22 – 25 dní.
Vo viacerých odvetviach dochádza k obmedzeniam. Automotive je veľmi citlivá oblasť pre Slovensko. Automobilky sú momentálne zatvorené a rovnako postupne končia aj ich subdodávatelia. Tento reťazec sa narúša čoraz viac. Ohrozené sú aj gastronomické služby či malé obchody. Aj preto sa čaká zo strany štátu na riešenie. My aj napriek kríze máme záujem neznižovať počty zamestnancov. Našim cieľom je šetriť aj na vlastných nákladoch. Je dobré, že štátu záleží na tom, aby ľudia neboli prepustení, ale viacerým firmám iná možnosť bohužiaľ nezostane. Keď si zoberieme do úvahy, že za dva či tri mesiace sa všetko vráti ako tak do normálu, samozrejme, ak nenastane apokalyptický scenár, tak tých ľudí tie firmy opäť budú potrebovať. Účelom tých peňazí, ktoré sú sľúbené od štátu, je zachovať ekonomiku aj spotrebu a aby rôzne oblasti ekonomiky dlho netrpeli. Treba však podotknúť, že táto situácia nie je klasickou ekonomickou krízou. To, čo sa deje, je vyústením toho, čo sa deje okolo koronavírusu. Keď toto cele odznie, som si istý, že nastane opäť reštart. Preto treba nastaviť náklady tak, aby sme zachovali zamestnancov a aby sme potom mohli opäť rýchlo nabehnúť do normálneho režimu.
Momentálne na Slovensku veľká chorobnosť nie je, ale testovanie je zatiaľ tiež nízke. Našťastie ľudia u nás neumierajú. Sme jednou z tých šťastnejších krajín. Vidíme to ale aj v okolitých krajinách, kde táto situácia taktiež nie je až taká katastrofálna. Obávam sa však, že keby sme sa dostali do situácie, aká je v Taliansku a Španielsku, tak by to bolo vo všetkom oveľa horšie. Podľa mňa je preto veľmi dôležité, aby sme to celé v takomto stave nejako vydržali. V opačnom prípade naše zdravotníctvo enormný nárast počtu nakazených ľudí nezvládne. Radšej vydržme tieto opatrenia ešte nejaký ten čas, obmedzenia na stretávania sa. Všetko, čo treba zachovať pre normálny chod štátu i pre občanov, našťastie funguje, to znamená, že človek základné potreby má zabezpečené. Funguje aj internetový obchod, napríklad v súvislosti s elektronikou, hoci pravdou je, že to nie je plnohodnotná náhrada.“