Napriek šíriacemu sa koronavírusu sa v piatok 27. marca stretli členovia slovenského Klubu logistických manažérov. Samozrejme, vzhľadom na bezpečnostné opatrenia, platné na celom Slovensku, stretnutie sa uskutočnilo pomocou videokonferenčnej aplikácie. Témou virtuálnej diskusie bola aktuálna situácia okolo pandémie koronavírusu a jej dopad na slovenskú i svetovú ekonomiku, hospodárstvo, logistiku aj spoločnosť. V nasledujúcich dňoch vám prinesieme zaujímavé pohľady jednotlivých účastníkov virtuálneho stretnutia.
Tomáš Ostatník, Go Asset Development, director business development
V aktuálnej situácii okolo koronavírusu je to teraz, čo sa týka businnes developmentu, veľmi slabé. Navyše začíname pociťovať, že dopravcovia nám dávajú vyššie cenové ponuky aké boli pred krízou. Platí však, že namiesto toho, aby sklady ponúkali na dlhodobé nájmy, tak momentálne developeri ponúkajú už aj krátkodobé nájmy. Ak aj developeri majú voľné sklady, snažia sa ich prenajať na akúkoľvek dobu, čiže hoci aj na krátkodobé.
Čo sa týka zmien na Slovensku i vo svete, evidujeme nárast záujmu o sklady, najmä kvôli nárastu e-commerce. Ľudia totiž čoraz viac nakupujú cez internet. Takže sklady typu Amazon či Alza sa budú iste zväčšovať. Na margo súčasnej krízy očakávam reakciu v súvislosti fabrík, ktoré momentálne vyrábajú v Číne. Tie sa budú podľa nás presúvať niekde bližšie k Európe alebo dokonca aj do Európy. Aj z toho dôvodu očakávame nárast záujmu na trhu o priemyselné nehnuteľnosti. Po tretie, pravdepodobne začne rásť záujem o väčšie skladové zásoby, čo bude znamenať dopyt väčších výmerách skladov. Po štvrté, zrejme budeme vidieť viac skladov vo väčších mestách, a teda nárast skladov mestskej logistiky, hlavne kvôli tomu, že si ľudia aj vdaka súčasnej situácii ľudia zvyknú mať svoje nákupy rýchlejšie cez internet.
Ako sa bude situácia vyvíjať, tak v princípe všetko bude závisieť aj od záchranných balíčkov zo strany štátu. Ja osobne to vnímam tak, že prvé, čo sa bude na Slovensku zachraňovať, tak to budú automobilky kvôli mnoho tisíckam pracovných miest. Do tohto odvetvia pôjde veľa kapitálu, len, samozrejme, otázka je, kto bude v budúcnosti autá nakupovať a ako sa podporí odbyt. Či ten dopyt v Európe bude naozaj taký, aby to automotive podržalo, uvidíme. Peňazí sa dá dosť virtuálne vytlačiť cez ECB v dnešnej dobe. Je tu preto skôr obava z hyperinflácie, lebo nanovo vytlačené peniaze budú napumpované do ekonomík vrátane strategických podnikov. Je teda namieste otázka, či bude, alebo nebude veľká inflácia. Pomoc je dôležitá, ale otázny je aj ten kľúč, na základe ktorého sa má pomoc prerozdeliť.
Logistika z môjho uhľa pohľadu nie je až tak extrémne zasiahnutá, lebo niektoré spoločnosti v logistike dokonca dnes ešte viac zarobia. Samozrejme, sú aj oblasti logistiky, kde už vidieť problémy. Lenže ak si zoberieme napríklad takú gastronómiu, tak tie firmy zo dňa na deň skončili. A tak isto je tomu aj v oblasti turizmu. Tieto sektory zamestnávajú taktiež veľmi veľa ľudí a práve tieto boli veľmi citeľne zasiahnuté, takmer až na 100 percent. Neskôr prestali vyrábať dokonca aj automobilky. Situácia je vážna. Pracovníci z automobilového priestoru, z oblasti gastronómie i pracovníci maloobchodov sedia doma a nemajú žiaden príjem. Čoskoro nebudú mať ani rezervy a začnú byť problémy s platením nájomného, hypoték. To isté sa deje aj v komerčnej sfére, kde firmy zrazu nemôžu vyrábať a opätovne kontaktujú svojich prenajímateľov ohľadom odpustenia alebo zníženia nájmu. Takisto banky aktuálne nerobia nič iné, len odkladajú splátky firmám. Vláda by mala nasledujúce dva mesiace preto dať firmám šancu v podobe akéhosi plánu, že splátky sa budú odkladať bez poplatkov. Treba myslieť aj na tých, ktorí sú v nájmoch, lebo hrozí konflikt medzi prenajímateľmi a nájomcami. Najviac sa obávam, aby nedošlo k násilnostiam a nepokojom, lebo keď ľudia nebudú mať nič, tak môže narásť kriminalita. Samozrejme, bola by to extrémna situácia. Všetko záleží od toho, ako toto celé bude dlho pokračovať. Dnes ešte ľudia majú isté rezervy aj úspory, ale po čase sa spotrebujú aj tie. A čo potom?