Napriek šíriacemu sa koronavírusu sa v piatok 27. marca stretli členovia slovenského Klubu logistických manažérov. Samozrejme, vzhľadom na bezpečnostné opatrenia, platné na celom Slovensku, stretnutie sa uskutočnilo pomocou videokonferenčnej aplikácie. Témou virtuálnej diskusie bola aktuálna situácia okolo pandémie koronavírusu a jej dopad na slovenskú i svetovú ekonomiku, hospodárstvo, logistiku aj spoločnosť. V nasledujúcich dňoch vám prinesieme zaujímavé pohľady jednotlivých účastníkov virtuálneho stretnutia.
Alexander Alstock, commercial director Slovakia, Stow SR
„V súvislosti so šíriacim sa koronavírusom sme veľmi skoro zaviedli niekoľko opatrení. Naši zamestnanci fungujú na home office. Máme však pravidelné porady cez internet. Zisťujem však, že dokonca pracujeme viac. Ak by aktuálna krízová situácia trvala dlhšie, uvažujeme nad tým, že by sme využili na preklenutie istého obdobia aj staré dovolenky. Tých mám aj ja pomerne veľa. Všetkým našim montérom sme navyše komplet poskytli ochranné pomôcky a aj dali im do smerníc, aby nosili rúška aj rukavice. Všade dodržujeme vysoké hygienické štandardy, aby sme zabránili šíreniu koronavírusu. Aj vďaka našim opatreniam nemáme aktuálne problémy s nedostatkom pracovníkov, ktorí sa od prvého okamžiku chránia. Môžem konštatovať, že naše nové bezpečnostné štandardy zavedené sa ukázali byť ako veľmi účinné.
Otváranie všetkých obchodov by nebolo aktuálne dobrým nápadom. Treba brať príklad z krajín, ktoré to zvládli s epidémiou koronavírusu, ako napríklad Taiwan či Singapur, ktoré mali pomerne málo nakazených a potom dokázali rýchlo naštartovať svoje ekonomiky. Tieto krajiny rýchlo uzavreli hranice a veľmi veľa testovali. Aj vďaka zatvoreným hraniciam a testovaniu dostali pandémiu pod kontrolu a postupne otvárali svoje obchody a podnikania tak, aby ľudia mohli začať normálne fungovať.
Je namieste otázka, či skutočne nie je Slovensko až príliš orientované na automobilky. Nezaškodilo by sa pozrieť aj na iné možnosti podnikania, ktoré by podporili našu sebestačnosť v rôznych oblastiach. Aby sme ako krajina mohli fungovať aj v kritických situáciách. Bolo by dobré, keby viaceré podniky dokázali prejsť na výrobu aj iných produktov. Samozrejme, súčasná situácia si vyžaduje aj vysokú mieru zodpovednosti jednotlivých ľudí. Lebo aj od toho závisí, ako dlho toto celé bude trvať. Keď sa niekto správa zodpovedne, tak sa to dá lepšie zvládať. Sme takí silní, ako silný je náš najslabší článok.
Čo sa týka našich partnerov, nemáme zatiaľ žiadne zlé či negatívne skúsenosti. Jeden náš zákazník z oblasti retailu zatvoril všetky svoje obchody v obchodných centrách – 95 percent obratu má z retailu. S nimi sa rozprávame a komunikujeme, ako čo urobiť, aby prežili. Dôležité je, aby si udržali zamestnancov, s ktorými po skončení krízy sa môžu vrátiť do normálu. Treba s partnermi diskutovať a nie k nim pristupovať ultimatívne. Tak ako sme zvyknutí, komunikujeme a diskutujeme o všetkom s každým našim klientom. V tomto čase, kedy nás všetkých i naše podnikania ohrozuje koronavírus, je to veľmi dôležité.“
Text: Tomáš Szmrecsányi
Foto: Alexander Alstock