Šíriaci sa koronavírus veľmi komplikuje nielen výrobu, keďže menšie i väčšie závody sa postupne zatvárajú, ale aj logistiku po celom Slovensku. Obmedzenia na hraničných priechodoch, dlhé kolóny na cestách či strach z nákazy vytvárajú enormný psychický nátlak na vodičov nákladných vozidiel, ktoré zabezpečujú prepravu tovaru nielen u nás, ale po celej Európe. Okrem toho na vodičov z povolania nevplýva pozitívne, že ich rodinní príslušníci sú vykazovaní z firiem a úradov. Ako upozorňuje prezident združenia cestných dopravcov Česmad Pavol Jančovič, je nevyhnutné, aby sa výnimka, ktorá je udelená vodičom, vzťahovala aj na ich rodinných príslušníkov.
Nákladná kamiónová doprava je povolená na vnútroštátnych aj medzinárodných trasách s cieľom zabezpečiť zásobovanie obyvateľstva. Vodiči kamiónov však musia byť vybavení ochrannými prostriedkami, ktoré je povinný zabezpečiť ich zamestnávateľ. Ak to je dodržané, vodičov sa netýka povinná 14-dňová karanténa. „Napriek enormnej snahe združenia, aby sme zachovali prevádzku a zásobovanie obchodov, lekární, nemocníc a ďalších inštitúcií, ktoré dnes ešte fungujú, máme obrovské problémy s udržaním vodičov na cestách, pretože dochádza k nesmiernemu psychologickému tlaku na nich,“ upozornil Jančovič.
Vodiči robia všetko pre to, aby ochránili zdravie svoje aj svojich blízkych. Mnohí z nich preto radšej zostávajú vo firmách, aby svoju rodinu ochránili. „Bohužiaľ, stretávame sa s obrovským tlakom mnohých zamestnávateľov práve na rodinných príslušníkov, ktorých vykazujú z firiem a úradov len preto, že majú vodičov manželov, partnerov alebo v rodine, bratov,“ hovorí prezident Česmadu. Zároveň vyzýva kompetentných, aby pre túto skupinu bola udelená špeciálna výnimka, tak ako je pre vodičov. Rovnako tak aj pre ľudí, ktorí so šoférmi prichádzajú do styku, ako sú dispečeri či technici, ktorí sa starajú o vozidlá. S uvedenými problémami sa stretávajú aj vodiči kuriérnych služieb, autobusári či vodiči sanitiek.
(foto TASR)