Spoločnosti ASKO a Scania oslavujú začatie prevádzky štyroch elektrických nákladných vozidiel s vodíkovým pohonom a vodíkovej čerpacej stanice firmy ASKO v nórskom Trondheime. V rámci elektrifikácie ťažkých úžitkových vozidiel neexistuje univerzálne riešenie, ktoré by vyhovovalo všetkým. Jednou z technologických oblastí, na ktoré sa Scania v spolupráci so svojim zákazníkom ASKO zameriava, sú nákladné vozidlá s elektrickým pohonom na vodíkové články. Toto partnerstvo teraz prechádza do ďalšej fázy v podobe nasadení štyroch nákladných vozidiel do reálnej prevádzky v rámci pilotného projektu, ktorý je jedným z prvých svojho druhu. Tento pilotný projekt bude pre obe spoločnosti základom ďalšieho vzdelávania a rozvoja v tejto oblasti.
„Scania pokračuje v preskúmavaní a využívaní najmodernejších technológií, ktoré podporujú prechod na systém dopravy bez fosílnych palív. Veľkú časť tohto projektu realizujeme spoločne s niektorými z našich najpokrokovejších partnerov, ako je firma ASKO, v rámci vývoja založeného na spolupráci so zákazníkmi,“ hovorí Karin Rådström, vedúci predaja a marketingu v spoločnosti Scania. Tá zaujíma k plánu elektrifikácie rovnaký postoj ako v prípade technológie spaľovacieho motora, ktorý vychádza z multilaterálneho prístupu sa širokou škálou riešení. Spoločnosť skúmala a vyvíjala rôzne druhy hybridných elektrických technológií využívajúcich pohon na biopalivá i plne elektrických vozidiel. V roku 2019 predstavila elektrický akumulátorový autobus. Okrem toho sa tiež zameriava na elektrická vozidlá, ktoré možno nabíjať s využitím elektrifikovaných ciest alebo prostredníctvom palivových článkov, ako je tomu v prípade firmy ASKO.
„Vodík predstavuje pre diaľkovú elektrifikovaná dopravu zaujímavú možnosť a prvé testy ukazujú, že táto technológia funguje spoľahlivo aj v chladnejšom podnebí. Preto budeme pozorne sledovať výkon týchto nákladných vozidiel. Chcel by som tiež oceniť firmu ASKO za rýchle a odvážne kroky na zabezpečenie dodávok vodíka pochádzajúceho z obnoviteľných zdrojov a vytvorenie infraštruktúry pre doplňovanie paliva. Táto firma je hráčom, ktorý sa skutočne nebojí podnikať kroky vedúce k urýchleniu prechodu smerom k udržateľnej doprave,“ dodáva Rådström.
Práca v Scanii je založená na modulárnom prístupe. V štyroch nákladných vozidlách nasadených do prevádzky firmou ASKO je spaľovací motor v rámci hnacieho ústrojenstva nahradený elektromotorom, ktorému k pohonu slúži elektrina získavaná z vodíkových článkov a z dobíjacích akumulátorov. Zvyšok hnacieho ústrojenstva sa skladá z rovnakých štandardných súčastí používaných v hybridných nákladných vozidlách a autobusoch, ktoré spoločnosť Scania už dodáva.