Štrajk autodopravcov na hraničných priechodoch zasiahol aj výrobný proces automobilov na Slovensku. Trnavská automobilka Groupe PSA Slovakia napríklad musela vyrábať počas nočnej zmeny v obmedzenom režime, lebo mala nedostatok súčiastok. Približne 50 kamiónov s nimi totiž zostalo pre štrajk Únie autodopravcov Slovenska (UNAS) stáť na hraničných priechodoch z Poľska na Slovensko. Kamióny sa napokon dostali na Slovensko. „V najbližších hodinách kamióny očakávame v Trnave, hneď po vyložení súčiastok bude výroba obnovená v plnom rozsahu,“ informoval hovorca automobilky Peter Švec.
Štrajk autodopravcov môže spôsobiť výpadok výroby aj pre automobilku Volkswagen na Slovensku. Hovorkyňa firmy Lucia Kovarovič Makayová upozornila, že automobilový priemysel sa nachádza v náročnom období, keď ho ovplyvňujú nepriaznivé globálne a lokálne podmienky. Súčasná vypätá situácia tomu neprospieva a je ďalším faktorom, ktorý negatívne ovplyvňuje konkurencieschopnosť Slovenska. „Tento stav spôsobuje komplikácie, ktoré znamenajú dodatočné neplánované náklady, a môže v krátkodobom horizonte viesť k výpadkom výroby v spoločnosti Volkswagen Slovakia a mať tak ďalšie negatívne hospodárske vplyvy,“ dodala. Štrajk síce nemá vplyv na plynulosť výroby v závode Kia Motors Slovakia v Tepličke nad Váhom, firma pozorne sleduje situáciu a pružne reaguje na dopravné obmedzenia.
Spoločnosť U.S. Steel Košice (USSK) považuje blokovanie ciest autodopravcami za nebezpečné a v prípade vzniknutej škody chce žiadať náhradu od organizátorov štrajku. „Ak naše produkty nedorazia podľa objednávky do cieľa hrozí, že sme naše plechy vyrobili, predali, ale načas nedoručili a nakoniec možno stratíme zákazníka. V tom prípade by sme žiadali náhradu vzniknutej škody od organizátorov štrajku,“ povedal pre agentúru SITA hovorca USSK Ján Bača. Ako ďalej dodal, právo na protest by nemalo brániť iným užívať cesty. „Regionálni dopravcovia týmto spôsobom berú ostatných dopravcov a aj výrobcov ako rukojemníkov,“ hovorí Bača.
Nespokojní autodopravcovia po dvoch týždňoch obnovili v utorok štrajk s cieľom splnenia svojich požiadaviek. Trvajú na znížení sadzieb dane z motorových vozidiel o 50 % a na výraznom zvýšení zliav pri platení mýta pre nákladné vozidlá na 18 až 26 percent v závislosti od počtu najazdených kilometrov. ČESMAD naďalej uprednostňuje rokovania s ministerstvom dopravy a rezortom financií. Premiér Peter Pellegrini nerozumie správaniu zástupcov UNAS, ktorí podľa neho nemajú ochotu dosiahnuť kompromis. „Poskytnutie zliav z mýta v objeme 8 miliónov eur a úľavy na dani z motorových vozidiel v objeme 33 miliónov eur je veľmi férová ponuka, ktorá výrazne zlepší postavenie slovenských autodopravcov,“ zdôrazňuje Pellegrini.