To, že sa veľkí výrobcovia nákladných áut spojili a spoločne sa dohadovali na cenách techniky je známa vec. Už v roku 2016 Európska komisia udelila rekordnú pokutu vyše 2,9 mld. eur za kartel veľkých výrobcov nákladných automobilov. Išlo o spoločnosti MAN, Volvo/Renault, Daimler, Iveco a DAF.
Pokuta sa netýkala firmy MAN, ktorý vec oznámil. Ďalším spoločnostiam bola čiastka znížená, pretože pri vyšetrovaní spolupracovali. Spoločnosti, ktoré spolu predstavujú približne 90 percent výroby stredných a ťažkých nákladných vozidiel v Európe, sa od roku 1997 dohadovali na cenách vozidiel, ale tiež napríklad koordinovali, kedy budú zavádzať nové technológie kontroly emisií.
V súčasnosti rezonuje nová informácia. Podľa spoločnosti Financialright a advokátskej kancelárie Hausfeld by slovenskí dopravcovia, ktorí preplatili za nákladné automobily od firiem, ktoré sa podieľali v karteli nákladných vozidiel, mohli vymáhať náhradu škody až do výšky 340 miliónov eur. Odhadovaný počet dotknutých nákladných vozidiel, len pre Slovensko, predstavuje okolo 34 000 vozidiel a firmy môžu vymáhať až 10 000 eur za kamión.
Určite ide o zaujímavú možnosť domôcť sa odškodnenia za podvodné správanie výrobcov nákladných áut. Otázkou ale zostáva, nakoľko je takáto možnosť reálna, a ako dlho budú súdne spory trvať.