Medzinárodná konferencia s názvom DOPRAVA 2019, ktorá sa konala vo štvrtok 25. apríla 2019 v bratislavskom hoteli Carlton, privítala renomovaných slovenských a zahraničných hostí z oblasti cestnej dopravy.
Hovorilo sa najmä o ekológii v spojitosti s dopravou a jej využívaním, inovatívnych riešeniach pre osobnú mobilitu a o jej udržateľnosti, ale diskutovalo sa aj o znižovaní veku vodičov. Hlavnou témou tohtoročnej konferencie bola „Ekologizácia a technologické inovácie ako konkurenčná výhoda v cestnej doprave“.
ČESMAD Slovakia spoločne so Zväzom autobusovej dopravy (ZAD) ako odborní garanti konferencie sa zamerali na najaktuálnejšie trendy a tými sú inovatívne a ekologické riešenia v nákladnej a osobnej cestnej doprave. „Aktuálny ročník najrešpektovanejšieho podujatia v oblasti cestnej dopravy na Slovensku otvoril témy technologických inovácií zameraných na čistú mobilitu, dekarbonizáciu cestnej dopravy, zníženie emisií CO2 pre nákladné vozidlá, alternatívnych palivových riešení a mnohé iné. Osobitne vyzdvihujem fakt, že o svoje skúsenosti sa do Bratislavy prišli podeliť renomovaní európski spíkri z oblasti výskumu a vývoja, automobilového priemyslu, cestnej dopravy, Európskej komisie a mnohých ďalších inštitúcií,“ zhodnotil obsah tohtoročnej konferencie zástupca ČESMAD Slovakia Pavol Hudák.
„Dopravné konferencie musia mať aj reálnu koncovku, a to v podobe konkrétnych riešení. Práve preto sme sa tento rok zamerali na bohatú účasť nielen zástupcov privátneho sektora, ale aj štátu, tvorcov verejných politík či expertov,“ uviedol prezident Zväzu autobusovej dopravy Peter Sádovský.
Inováciám sa dopravcovia v budúcnosti nevyhnú. „Slovenskí cestní dopravcovia sa aj napriek nepriaznivému domácemu legislatívnemu prostrediu silne orientujú na inovácie, tak technologické, ako aj organizačné, čo im umožňuje byť konkurencieschopnými na náročnom európskom trhu,“ pokračoval ďalej Pavol Hudák. Upozorňuje však, že na nákup „ekologickejších vozidiel“ sú nevyhnutné dotácie, pretože zákazníci zatiaľ nie sú ochotní si za ekológiu priplatiť.
Aby bola možná ekologizácia, je potrebná aj kvalitná infraštruktúra. „V súčasnosti majú motoristi a dopravcovia na Slovensku k dispozícii takmer 800 km diaľnic a rýchlostných ciest a viac ako 3 300 km ciest I. triedy. Po vyhodnotení súťaží na zhotoviteľov stavebných prác pre päť ďalších úsekov, bude spolu v realizácii v tomto roku približne 180 km diaľnic a rýchlostných ciest,“ vyhlásila na konferencii Ladislava Cengelová, štátna tajomníčka Ministerstva dopravy a výstavby SR.
Životné prostredie a doprava
Dopad nielen nákladnej, ale aj osobnej cestnej dopravy na životné prostredie je v poslednom čase najdiskutovanejšou témou v tomto odvetví. Ladislava Cengelová tiež uviedla, že koncom roka 2018 boli vyhlásené súťaže na prevádzkovanie viac ako 40 nabíjacích staníc pre elektromobily a vozidlá na CNG a LNG pohon (D1 a D2).
Matthias Maedge z Medzinárodnej únie cestnej dopravy (IRU) pripomenul, ako rýchlo sa mení prostredie v tomto odvetví. Spomenul všetky faktory, ktoré vplývajú na tieto zmeny – od makroenomických faktorov, konsolidácie trhu, urbanizácie, demografie, nových obchodných modelov až po technológie, digitalizáciu a automatizáciu, dekarbonizáciu a v neposlednom rade tiež politickú neistotu. Podľa neho bude pre dopravcov náročne splniť limity, ktoré si dala za cieľ Európska únia v súvislosti s postupným znižovaním emisií.
Tému konferencie o ekologizácii a inováciách v doprave ocenil aj Norbert Kurilla, štátny tajomník Ministerstva životného prostredia SR. Pripomenul, že sú tu nielen národné, ale aj európsky záväzky. Návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady, ktorým sa stanovujú výkonové emisné normy emisií CO2 pre nové ťažké úžitkové vozidlá – znižovanie emisií do roku 2025 o 15 percent a do roku 2030 o 30 percent. Kurilla ďalej spomenul revízny mechanizmus v roku 2022, ktorý bude obsahovať ustanovenia k modulárnemu konceptu dopravy, možnosť regulácie autobusov, autokarov, prof. vozidiel, zavedenie alternatívnych palív a zavedenie tzv. poolingu medzi výrobcami (zdieľanie cieľov), posúdenie účinnosti podporných mechanizmov, infraštruktúry atď.
Aj podľa Sádovského nás čaká znižovanie emisií a rozsiahle investície do environmentálne priateľskej infraštruktúry. „V podpore verejnej dopravy voči autám pomáhajú zákaznícky orientované digitálne technológie, ktoré majú pred sebou ešte obrovské – možno dnes ani netušené – možnosti.“
Konferencia Doprava 2019 potvrdila, že dopravcov čakajú veľké zmeny. A tak technologické inovácie a európska legislatíva ovplyvnia aj podnikanie v oblasti cestnej dopravy.