Jedno slovenské príslovie hovorí: „Kto vysoko lieta, nízko padá.“ Úlohou príslovia ako ustáleného slovného spojenia je priniesť životnú skúsenosť a ponaučenie. Táto ľudová múdrosť je dobrou výstrahou tak pre jednotlivcov, ako aj pre ekonomiky.
V období, keď sa objavujú prvé zlé správy, sa môže analógia s týmto príslovím hodiť. Naozaj lietame vysoko a hrozí nám pád? Alebo to bude skôr pristávanie s malými turbulenciami? Dokážu hospodárske politiky plniť svoju úlohu a zmiernia negatívne dôsledky prirodzeného ekonomického spomaľovania alebo práve naopak? Každým týždňom sa objavuje viac a viac otázok, avšak s nejasnými odpoveďami.
Je jasné, že vzostupná fáza ekonomického rastu je za nami. V ďalšej fáze budeme pravdepodobne do určitej miery spomaľovať a firmy pri snahe optimalizovať svoje procesy budú v niektorých prípadoch znižovať aj počty zamestnancov. Pokiaľ však budeme vidieť nárast, prípadne stagnáciu celkovej zamestnanosti, nemôžeme to považovať za recesiu, ale prirodzený proces a ľudskú snahu „nestáť na mieste a spraviť ďalší krok“. No na eskalovanie krízy by sa muselo spoločne v jednom čase spustiť ako lavína viacero problémov.
„Pravidlo“ známeho ekonóma Dornbuscha hovorí, že krízy prichádzajú dlhšie ako by sme čakali, ale keď prídu, udejú sa oveľa rýchlejšie ako sme si predstavovali. Tieto slová dobre vystihujú neurčitosť, a tým aj zložitosť ich predikcie. To, čo sa dá predpovedať o niečo lepšie, sú ekonomické cykly.
Okrem stále možnej stabilizácie situácie a následného obnovenia dôvery je možným pozitívnym rizikom pre Slovensko aj Jaguar Land Rover. Exportná štruktúra súčasnej produkcie hovorí o jej relatívne dobrej diverzifikovanosti. „A ak by ponukový šok tejto automobilky bol dostatočne silný, naša malá ekonomika by sa krátkodobo mohla odchýliť od externého ekonomického cyklu,“ tvrdí Boris Fojtík, analytik z Tatra Banky.
No pokiaľ sa naplnia čierne scenáre a Donald Trump rozhodne o výraznom navýšení ciel pre európske automobily, prípadne ďalšie kroky britskej vlády budú viesť k tvrdému brexitu, naša výhoda sa razom stane naším najväčším problémom.