Projekt Centrop, ktorý je zameraný na urbanistický rozvoj severo-západnej časti Bratislavy, sa nachádza v katastrálnom území obcí Záhorská Bystrica a Devínska Nová Ves, medzi diaľnicou D2 v smere z Bratislavy do Českej republiky a závodom Volkswagen. Je za ním spoločnosť Centrop, ktorá v súčasnosti čaká na zmenu územného plánu.
„V prvej fáze sa sústreďujeme na územie s rozlohou približne 70 hektárov v bezprostrednej blízkosti závodu Volkswagen. Našim cieľom je pripraviť pozemky pre stavebných developerov. V súčasnosti sú v územnom pláne hlavného mesta vedené ako poľnohospodárska pôda, a preto je potrebné zmeniť ich funkciu. Zároveň sme iniciovali tzv. jednoduché pozemkové úpravy,“ vysvetľuje Ľubica Husárová, projektová manažérka spoločnosti Reform Capital, ktora tento projekt manažuje. Zmena územného plánu je proces, za ktorý je zodpovedné slovenské hlavné mesto SR Bratislava. Automobilka Volkswagen investuje nemalé financie do rozširovania svojich výrobných kapacít i počtu vyrábaných modelov. Bratislavský závod je zároveň jednou z vlajkových lodí celého koncernu. Väčšina dodávateľov je však od neho vzdialená 30 a viac kilometrov. „Vybudovanie nového dodávateľského centra im umožní presťahovať sa bližšie k závodu, čím dôjde k zefektívneniu zásobovania a k zníženiu dopravného rizika a zaťaženia priľahlých ciest,“ konštatuje Ľubica Husárová.
Spoločnosť Centrop vlastní približne polovicu z pozemkov, ktoré sú v obvode jednoduchých pozemkových úprav s celkovou rozlohou vyše 600 hektárov. V uplynulých rokoch tu firma investovala približne 150 miliónov eur. „Pozemky pripravujeme pre budúcich developerov, ktorí sa orientujú na výstavbu konkrétnej funkcie – najskôr to bude logistický park pre automobilku. Je to príležitosť pre rozvoj priemyslu, logistiky ako aj priestor pre umiestnenie vývojového a vedeckého centra. V ďalšom kroku plánujeme vytvoriť územie pre bývanie pre tu zamestnaných ľudí, občiansku vybavenosť, služby, športoviská, parky a ihriská pre rodiny s deťmi,“ dodáva Ľubica Husárová.
Napriek tomu, že tento projekt podporuje i samotný Volkswagen či Zväz automobilového priemyslu SR, stojí už niekoľko rokov na magistráte hlavného mesta Bratislavy. Je to na škodu, pretože tento projekt môže oživiť nevyužité územie blízko automobilky i pomôcť jej zlepšiť logistické toky či pritiahnuť vývojové centrá. Samospráva tak neplní jednu zo svojich hlavných úloh, ktorou by mala byť i podpora podnikania na svojom území.