Analyzovať skladové priority firiem pôsobiacich v logistike odevov, obuvi a módneho tovaru a zmapovať problémy a technologickú pripravenosť módneho priemyslu v porovnaní s inými odbormi, takéto ciele si stanovil najnovšie logistický prieskum spoločnosti CCV Informačné systémy.
Z výsledkov vyplýva, že najdôležitejšie výzvou je zamedzenie zámen tovaru (69 %) a najväčšie rezervy sú v nepružnosti skladov na sezónne zmenu zásob (53 %) alebo potrebe presnejšieho vychystávania veľkostných setov či farebných mixov (46 %). Potenciál na zlepšenie potom respondenti firiem vidia tiež v nedostatočnom značení v sklade alebo vo využití systémov pre riadenie skladov (WMS). Iba 28 % spoločností má zavedenú adresáciu v sklade na úroveň priehradiek.
Aké problémy v riadení skladov výskumníci objavili?
Za najdôležitejšie označili respondenti prieskumu zamedzenie zámenám a stratám tovar (69 %). Ide o požiadavku spojenú so samotným značením vlastností produktov. Odbor rýchloobrátkového tovaru (FMCG) používa prevažne značenie pomocou šarží, ale v odevnom priemysle sú evidované veľkosti, farby, strih, kategórie kvality a ďalšie parametre sledovania, ktoré sú špecifické pre módny priemysel.
Za dôležité označila väčšina (53 %) tiež možnosť rezervovať tovar v sklade. Vo väzbe na on-line predaj ide o košíkové blokácie zásob, ktoré sú rezervované dočasne na základe objednávky zákazníka. Z väčšej časti majú firmy túto oblasť riešenia v podnikovom informačnom systéme alebo e-shope, ale iba 20 % z nich túto informáciu udržuje v systéme pre riadenie skladu.
Najväčšie rezervy firmy priznávajú v nepružnosti skladov na sezónnu zmenu zásob (53 %), ktorá sa týka predovšetkým obmeny letného a zimného tovaru. 46 % opýtaných sa zhodlo na potrebe presnejšieho vychystávania veľkostných setov či farebných mixov, kedy vrátenie chybného tovaru zo strany zákazníka predstavuje citeľné náklady na manipuláciu a nové prebalenie.
Prieskum odkryl potenciál tiež na zlepšenie u sledovania stavu zásielok v doprave po expedovanie tovaru zo skladu a automatické odovzdávanie číselného označenia zákazky na balíkové služby. 30 % firiem, ktoré túto logistickú informáciu považujú pre obchodovanie za dôležitú, ju nemajú podchytenú.
Z výskumu ďalej vyplýva, že 46 % firiem využíva v niektorom zo skladových procesov mobilné čítačky čiarových kódov pre prácu skladníkov, ale polovica z nich ich využíva iba na evidenciu príjmu a výdaja na sklad, zatiaľ čo u skladových procesov naskladnenia, skladových presunov či vychystávania táto podpora chýba. Logistik potom nemá záznam informácie o tom, kde sa tovar nachádza.