Pri obstarávaní novej techniky sa nakupujúci zaujímajú nielen o predajnú cenu, ale aj o prevádzkové náklady a spotrebu energií. Nedostatok pracovníkov prináša záujem o automatizáciu i bezobslužné vozíky. O trendoch v oblasti manipulačnej techniky sme hovorili s Martinom Urbanom, generálnym riaditeľom spoločnosti Jungheinrich.
Ako sa vyvíja situácia na trhu vnútropodnikovej logistiky na Slovensku? Skúste to zhodnotiť z vášho pohľadu.
Vďaka rastu slovenského hospodárstva a priaznivej ekonomickej situácii zaznamenávame rýchly rast trhu, ktorý nás ako dodávateľa produktov, riešení a služieb pre internú logistiku veľmi teší, na druhej strane spôsobuje našim zákazníkom vrásky na čele, ktoré sú spôsobené najmä nedostatkom pracovnej sily. Súčasný nedostatok ľudí ešte nie je kritický, ale ide o trend, ktorý sa bude v prípade ekonomického rastu iba prehlbovať. Rastúce mzdy skladníkov, či ich nedostatok na trhu práce začínajú už aj firmy na Slovensku riešiť zavádzaním bezobslužných vozíkov a automatizáciou skladov.
Akými míľnikmi prešiel za posledné roky trh s manipulačnou a skladovou technikou? S čím ste sa museli popasovať vo vašej spoločnosti?
V našej brandži sa jednoznačne presadili elektrické vysokozdvižné a nízkozdvižné vozíky. Ich predaj predstavuje až 80 % slovenského trhu. Zariadenia manipulačnej techniky sú, podobne ako autá, doslova prešpikované elektronikou s cieľom dosiahnuť maximálnu bezpečnosť, výkon a efektívnosť. Ide napríklad o asistenčné a stabilizačné systémy umožňujúce plynulý prejazd zákrut, alebo spomalenie vozíka v kritických miestach. V poslednom období zaznamenávame rastúci dopyt po najmodernejších skladových technológiách a inováciách ako napríklad bezobslužné vozíky, automatické sklady, či sofistikované informačné systémy pre riadenie flotily manipulačnej techniky i skladového hospodárstva. Do skupiny inovatívnych logistických produktov patrí aj skladová navigácia, ktorá zabezpečuje poloautomatickú prevádzku manipulačnej techniky.
Aký bol pre vás uplynulý rok a ktoré prioritné úlohy ste museli zvládnuť? Čím žila vaša firma v roku 2017?
Uplynulé obdobie sa nieslo v znamení rýchleho rastu trhu, čo pre nás znamenalo najmä personálne posilňovanie našej spoločnosti. Prijímali a zaškoľovali sme nových ľudí hlavne na servisné oddelenie s cieľom udržať vysokú rýchlosť ale aj kvalitu našich služieb. Výrazne sme posilnili tiež oddelenie logistických systémov, ktoré zastrešuje komplexné skladové riešenia dodávané systémom „na kľúč“. Pre zákazníkov uprednostňujúcich nákup cez internet sme sprevádzkovali e-schop pod názvom Profishop. Za veľký úspech považujeme tiež úspešnú realizáciu projektu dodávky 14 kusov automatických vysokozdvižných vozíkov pre nášho významného zákazníka pôsobiaceho v oblasti výroby. Z našimi minuloročnými finančnými výsledkami sme mimoriadne spokojní, zaznamenali sme rýchlejší rast v porovnaní s trhom, vďaka čomu sme si upevnili vedúce postavenie s trhovým podielom viac ako 30 percent.
Zmenili sa za posledné obdobie nároky zákazníkov vašej firmy a ako ste sa týmto trendom dokázali prispôsobiť?
Zákazníci všeobecne požadujú komplexnejšie a sofistikovanejšie riešenia. Je preto dôležitý know how v oblasti logistiky, špičkovo pripravení odborní pracovníci a široké produktové portfólio zamerané nielen na manipulačnú techniku, ale aj regálové systémy, softvérové riešenia, či automatické zariadenia. Sklad a logistiku chápeme ako celok, pričom kladieme dôraz na prepojenie s výrobou, či obchodom tak, aby tvorili dobre fungujúci systém.
Zvyšuje sa tiež dôraz na rýchlosť a spoľahlivosť servisu. Veľa našich zákazníkov funguje v troj- resp. štvorzmennej prevádzke a každý výpadok techniky im spôsobuje nemalé problémy. Rastie záujem o operatívny lízing s Full-servisom, kde starostlivosť o financovanie, údržbu a opravy techniky preberáme na svoje plecia a zákazníkovi garantujeme dohodnutý stupeň prevádzkyschopnosti techniky, aby sa mohol venovať svojmu hlavnému predmetu podnikania.
Je cena stále najdôležitejším parametrom pri nákupe techniky?
Manažéri zodpovední za logistiku sa pri obstarávaní novej techniky čoraz viac zaujímajú nielen o predajnú cenu, ale aj o prevádzkové náklady a spotrebu energií. Náklady na energie totiž bežne tvoria až štvrtinu z celkových nákladov spojených s vlastníctvom vozíka, počas doby jeho životnosti (TCO). Preto investujeme vysoké prostriedky do výskumu a vývoja v tejto oblasti. Výsledkom je, že väčšina zariadení Jungheinrich sú efektívnejšie ako jeho priami konkurenti a majú najnižšiu spotrebu vo svojej kategórii. Dôkazom tohto tvrdenia je fakt, že ako jediní na svete pri najnovších typoch vozíkov Jungheinrich garantujeme, že zariadenie bude schopné pracovať na jedno nabitie dve celé pracovné zmeny. Ak by sa nám nepodarilo tento náš záväzok dodržať, tak sme povinní zákazníkovi dodať druhú batériu zadarmo.
Ktoré nové technológie či inovácie zavádzate u vás vo firme, aby ste uspeli pred konkurenciou?
Tento rok pokračujeme v uvádzaní na trh nových zdrojov energie – lítiovo-iónových batérií. Ich cena v poslednom období výraznejšie klesla, preto sa ich používanie stáva čoraz výhodnejším. Na výstave Logimat v Stuttgarte predstavíme Reach truck skonštruovaný pre prevádzku výlučne s lítiovo-iónovou batériou, vďaka čomu bude vozík podstatne kratší, teda na svoju prevádzku bude potrebovať menej priestoru. Lítiovo-iónové batérie predstavujú energetický zdroj budúcnosti pre manipulačnú techniku. Vozíky s takouto batériou dokážu pracovať dlhšie, s nižšou spotrebou, batérie môžu mať menšie rozmery, sú bezúdržbové a majú výhodnejší energetický cyklus, ako klasické oloveno-kyselinové batérie. Jedným z najpodstatnejších faktorov ovplyvňujúcich celkové náklady na batérie, najmä pri intenzívne využívaných flotilách, je počet nabíjacích cyklov. Li-Ion batériu možno dobiť až 3500 krát, čo je trikrát viac, ako pri klasickej batérii. Taktiež umožňujú vyčerpať až 90 % naakumulovanej energie bez toho, aby ste ju poškodili. Rýchlosť dobíjania Li-Ion batérie je trojnásobná, v porovnaní so štandardnou batériou, a umožňuje prerušenie nabíjania bez straty jedného dobíjacieho cyklu. Dobíjanie je tak možné počas obedových prestávok, či výmene zmien. Vďaka tomu možno ušetriť čas spojený s výmenou batérií a znížiť počet používaných batérií až na polovicu.
Kam budú smerovať trendy do budúcnosti ohľadom manipulačnej techniky a na čo kladiete dôraz?
V oblasti priemyslu rezonuje téma Industry 4.0. Týmito myšlienkami a ich uplatnením v internej logistike sa zaoberáme už dávnejšie. U nás v Jungheinrichu používame výraz „Logistika 4.0“. V skratke ide o prepojenie výrobných, skladových a podnikových informačných systémov s manipulačnou a skladovou technikou. Cieľom je vďaka výmene dát a ich spracovaniu zabezpečiť maximálnu efektívnosť a optimálnu prevádzku. Za účelom zabezpečenia tohto prepojenia sme vyvinuli komunikačné rozhranie – Logistický interface. Skladové a logistické systémy sa tým stávajú neoddeliteľnou súčasťou digitálneho podniku. V našej brandži sa tiež bude pracovať so „Smart Dátami“, s cieľom zabezpečiť maximálnu prevádzkyschopnosť techniky. Namiesto toho, aby nás napríklad klient volal na servis nefunkčnej techniky, systém na základe zozbieraných dát dokáže upozorniť na odchýlku prevádzkových parametrov a na nutnosť vykonať servisný zásah ešte skôr, ako sa porucha prejaví. Digitalizácia prispeje aj k zvyšovaniu bezpečnosti prevádzky napríklad tak, že pohyb manipulačnej techniky aj pracovníkov v určitom priestore bude monitorovaný nadradeným systémom, ktorý aktívne zasiahne v prípade hroziacej kolízie.
Aké sú vaše plány na tento rok? Chystáte nejaké zmeny?
V tomto roku očakávame ďalší rast trhu internej logistiky. Našu líderskú pozíciu si chceme naďalej posilňovať. Plánujeme rýchly rast tržieb nielen v segmente manipulačnej a vysokozdvižnej techniky, ale aj v oblasti regálových systémov a komplexných riešení pre internú logistiku. Naši zákazníci sa môžu tešiť na niekoľko mimoriadne inovatívnych produktov, ktoré uvedieme na trh. Našou ambíciou je dodávať spolu s prémiovými zariadeniami aj vysokokvalitné služby. Pre naplnenie tohto cieľa plánujeme vybudovať profesionálny dispečing, tréningové centrum pre servisných technikov a rozšíriť naše administratívne, servisné a skladové priestory, aby sme boli schopní aj kapacitne pokryť zvyšujúce sa požiadavky našich klientov.