Združenie ČESMAD Slovakia, zastupujúce takmer 1000 slovenských dopravných spoločností, považuje prístup vrcholových predstaviteľov Francúzska, Rakúska, Českej republiky a Slovenska k otázke Smernice o vysielaní pracovníkov do zahraničia za negatívny krok voči slovenským podnikateľom. Téma vysielania pracovníkov je v komerčnej cestnej doprave aktuálne kľúčovým problémom a podpora Vlády Slovenskej republiky pri riešení tejto zásadnej smernice je pre združenie a dopravcov veľmi dôležitá. Zatiaľ, čo česká či maďarská vláda v tejto otázke stále stojí za svojimi podnikateľmi v doprave, ambícia slovenskej vlády k vyššej miere integrácie v oblasti mzdovej a sociálnej legislatívy vyvoláva u slovenských dopravcov znepokojenie.
Aktuálny návrh smernice, ktorý sa pripravuje na schvaľovanie, výrazne skomplikuje fungovanie medzinárodnej cestnej dopravy a spôsobí veľké administratívne a ekonomické problémy slovenským dopravcom. Podľa názoru zástupcov združenia by mala byť medzinárodná cestná doprava vyňatá z pôsobnosti tejto smernice. „Sektor medzinárodnej cestnej dopravy je špecifický a je nezmyselné uplatňovať na vodičov tie isté pravidlá o vysielaní pracovníkov ako napríklad na montážnikov alebo stavebných robotníkov, ktorí sa na pracovisku v danej krajine zdržia aj niekoľko mesiacov,“ vysvetľuje Prezident združenia Pavol Jančovič.
ČESMAD Slovakia už od schválenia nemeckého zákona o minimálnej mzde poukazuje na nelogickosť uplatňovania mzdových a sociálnych podmienok jednotlivých štátov na vodičov vykonávajúcich prepravy do alebo z týchto štátov. Uskutočnilo sa už množstvo rokovaní na štátnej aj medzinárodnej úrovni, kde nám bola vyjadrená podpora. „Zástupcovia združenia sa zúčastnili mnohých expertných rokovaní na úrovni predstaviteľov ústrednej štátnej správy SR, ako aj v rámci Medzinárodnej únie cestnej dopravy (IRU). Pripravujeme sa na diskusie v rámci Európskeho parlamentu, ktoré budú v polovici septembra, s cieľom prezentovať našu pozíciu k návrhu Smernice o vysielaní pracovníkov. Intenzívne diskusie a rokovania prebiehajú na odbornej úrovni. Na základe našich analýz a predikcií ďalšieho možného vývoja v oblasti cestnej dopravy, zástupcovia ministerstiev prejavujú záujem rešpektovať naše odporúčania, vyplývajúce z podnikateľskej praxe.“ hovorí generálny tajomník združenia Ivan Rusko.
Slovenskí dopravcovia, nákladní aj autobusoví pozorne sledujú rokovania na medzinárodnej úrovni a majú záujem byť aj naďalej súčasťou legislatívneho procesu. Prijatie Smernice v navrhovanej podobe môže v budúcnosti negatívne ovplyvniť ich podnikanie. Sektor cestnej dopravy je mimoriadne konkurenčným prostredím, kde je enormný tlak na ceny a na nákladovú efektívnosť, osobitne v kontexte medzinárodných tendrov. Pre mnohých dopravcov môžu byť nové podmienky na trhu likvidačné, pretože zvýšené náklady nedokážu pokryť. Mnohí uvažujú nad presunom svojho podnikania, resp. registrácie svojich firiem mimo územia Slovenskej republiky, čo môže mať silne negatívny vplyv na príjmovú časť Štátneho rozpočtu. Riešením tejto situácie môže byť už avizované vyňatie sektoru dopravy spod právnej pôsobnosti Smernice o vysielaní pracovníkov.