Kedy ste postrehli pokles kapacít v námornom exporte?
Trhové zmeny som predpovedal už minulý rok avšak kam až sa situácia dostane bolo takmer nemožné predpovedať. Lodiari boli pod extrémnym tlakom a mimoriadne nízke marže sa prejavovali vo forme zlých finančných výsledkoch. Krach spoločnosti Hanjin bol prvým varovaním z trhu poukazujúcim na to, že žiaden lodiar nie je dosť veľký na to, aby nemohol padnúť.
Už v poslednom kvartáli minulého roka sa lodiarom vplyvom rôznych okolností začalo dariť presadzovať vyššie ceny v importe. S Čínskym novým rokom, ktorý každoročne znamená rušenie plavieb, sa situácia vyhrotila a rapídny pokles kapacít sa prejavil nielen v importe ale aj v exporte – a to omnoho výraznejšie. Momentálne je export nad očakávania silný a preto rapídne zníženie kapacít doľahlo predovšetkým na exportérov. Prvý krát za dlhý čas sú ceny v exporte vyššie ako v importe.
Ako dlho môže táto situácia trvať?
Nepredpokladám, že sa v blízkej dobe čokoľvek zmení k lepšiemu – minimálne nie do mája, kým novo vzniknuté aliancie nenasadia na exportné linky predchádzajúce množstvo kapacít. Dopravcovia majú šancu konečne zarobiť a naplno ju využívajú. Myslím, že jedinou istotou ostáva neistota.
Na ktorých trasách a trhoch sú problémy najvypuklejšie?
Neexistuje exportný trh, na ktorom by sme nezaznamenali zvýšenie sadzieb námornej prepravy. Či hovoríme o transatlantickej trase alebo o trase z Indie do Európy, ceny rastú všade a u všetkých lodiarov. Samozrejme, najväčšie problémy sú na najvyťaženejších trasách. Čím vyšší dopyt, tým vyššie ceny.
Zvlášť by som spomenul situáciu v prístave Koper, z ktorého operuje jediná priama linka 2 M do hlavných prístavov Ďalekého východu. Klienti síce môžu objednať prepravu aj u iného dopravcu ale ich kontajner bude následne prekladaný napríklad na Malte a prekládkové prístavy sú momentálne zahltené oneskorenými zásielkami a operujú s troj- až štvortýždňovými meškaniami.
Súvisí súčasná situácia s konsolidáciou trhu a formovaním nových aliancií námorných dopravcov?
Rozhodne, tieto trhové zmeny majú veľký efekt. Spoločnosť Maersk kúpila Hamburg Süd; Hapag Lloyd získal UASC; spájajú sa japonskí dopravcovia; Cosco sa spojilo s China shipping. Od prvého apríla už budeme hovoriť namiesto štyroch iba o troch veľkých alianciách, s celkom iným zložením subjektov. To povedie k ešte výraznejšej koncentrácii trhu a väčšej sile lodiarov.
Čo to znamená pre zákazníkov?
Úplne zmenenú situáciu a veľké výzvy – a to nielen z dôvodu vyšších cien a výrazných meškaní. Je to začiatok zmeny situácie na trhu. Aj zákazníci, ktorí majú objednané prepravy za dohodnuté ceny budú čeliť meškaniam v ich dodávateľských reťazcov.
Jednoducho, lodiari vplyvom rôznych faktorov získali možnosť určovať ceny za námornú prepravu a sú si vedomí svojho silného postavenia. Netreba sa čudovať, že túto situáciu využívajú na maximalizáciu zisku. Robia iba to, čo každá firma – využívajú klasické inštrumenty trhu, ako je dopyt a ponuka.
Pre množstvo klientov to však bude znamenať veľmi tvrdé precitnutie. Firmy si zvykli na veľmi nízke sadzby a nepredpokladali ich rapídny nárast. Aj keď náznakov, že moment zmeny blíži, nebolo málo, málokto bral tento fakt do úvahy pri plánovaní logistického rozpočtu na rok 2017.
Je situácia celoplošná alebo sú lodiari, ktorí sa držia dohodnutých kontraktov?
Z môjho pohľadu ťažko hovoriť o nejakých výnimkách, situácia sa týka celého trhu. Lodiari jednoducho prestali ponúkať kapacitu slabo zaplateným zásielkam.
Špedičné firmy skutočne nie sú v závideniahodnej situácii, ak majú plniť záväzky plynúce z kontraktov uzavretých začiatkom roka, v celkom inej trhovej situácii. Aké sú ich možnosti?
Možnosti špedičných firiem ako situáciu zvrátiť sú dosť obmedzené. Vynára sa podstatná otázka, do akej miery bude odvetvie schopné preniesť zvýšenie cien na zákazníkov. No ak sa pozrieme na marže v tomto odvetví, je jasné, že každá špedičná firma, ktorá nárast cien absorbuje, bude v krátkom čase čeliť závažným problémom. Preto je mimoriadne dôležité so zákazníkmi otvorene hovoriť a informovať ich o vývoji na trhu.
Pocítili už túto situáciu zákazníci DB Schenker na Slovensku?
Našich zákazníkov informujeme veľmi otvorene a už minulý rok som ich upozorňoval na obozretnosť pri plánovaní rozpočtu na prepravu, z dôvodu vysokého rizika nárastu cien. Preto sme momentálne v dobrej situácii. Naši zákazníci vedia, že našim radám môžu dôverovať, že vieme, čo sa na trhu deje. Navyše, stojíme si za tým, čo predávame a to je niečo, čo sa nám teraz vypláca. Byť spoľahlivým partnerom sa vypláca, na trhu sme totiž závislí jeden od druhého.
A čo klienti, ktorí dopytujú ceny pri každej preprave?
V uplynulých dvoch rokoch sa stalo trendom dopytovať cenu pri každej jednej preprave a rušiť dlhodobé kontrakty. Teraz sa však situácia zmenila. Dopytujúci zákazníci sú v porovnaní s firmami, ktoré majú dlhodobé kontrakty spojené s určitým prepravným objemom, v značnej nevýhode.
Výkyvy, ktoré na trhu námornej prepravy sledujeme boli sčasti spôsobené práve odklonom od dlhodobých zmlúv k dopytovaniu na báze jednotlivých prepráv. Dopravcovia nemali žiadnu istotu, zvyšovalo sa množstvo práce potrebnej na vybavenie dopytov na strane dopravcov i špedícií – ale tieto faktory neboli brané do úvahy. Zákazníci si zvolili krátkodobú maximalizáciu úspor namiesto dlhodobo racionálneho prístupu. Niektoré firmy z toho profitovali, no teraz problémom čelí celý trh.
Aká je vaša rada klientom v súčasnej situácii?
Poradil by som to isté, čo som radil už minulý rok – zmeniť prístup k plánovaniu od krátkodobého na stredno- alebo dlhodobé. Ak zákazníci nemajú dostatočnú časovú rezervu, sú vo veľmi zlej pozícii a zrejme budú musieť hľadať iné prepravné riešenia, ktoré môžu byť výrazne drahšie. Zákazníci by mali začať plánovať svoje prepravy v oveľa väčšom časovom predstihu. Zadávať objednávky skôr, informovať špeditéra či lodiara o plánovaných objemoch. Čím skôr informáciu máme, tým väčšia je šanca, že sa tovar dostane na palubu lode včas. Ak máme hľadať miesto na lodi na poslednú chvíľu, zákazníka to v konečnom dôsledku vyjde veľmi draho.
Je alternatívou letecká alebo železničná preprava?
Pre niektorých zákazníkov určite. Situácia v námornej preprave sa však už prejavuje aj na cenách a kapacitách v leteckej preprave a je len otázkou času, kedy zasiahne aj železničnú prepravu. Železnica je určite jednou z možných alternatív, keďže prepravné časy sú lepšie ako v námornej preprave a ceny sú výrazne nižšie ako v leteckej preprave. Zásadným problémom je obmedzená kapacita železníc, a túto nie je možné len tak jednoducho navýšiť. Aj tu teda platí, kto prv príde, ten prv berie.
Naši zákazníci sú však zvyknutí s nami diskutovať o rôznych možnostiach prepravy a vďaka nášmu portfóliu služieb im vieme pri problémoch v námornej preprave poskytnúť aj iné riešenia.
Ako vyzerá situácia v importe?
Ceny sú stále vysoké, ale rušenie plavieb nemalo na import taký veľký dopad ako na export a na importnom trhu preto v súčasnosti nezažívame výrazné turbulencie. Myslím, že v najbližšom období sa na cenách v importe nič zásadné nezmení.
Môže mať súčasný stav v námornej preprave aj nejaké pozitívne efekty? Ťažko povedať. Takéto chaotické a náročné časy som ešte nezažil. Súčasná situácia bude mať veľký dopad na celú ekonomiku a na ceny na medzinárodných trhoch. Extrémne výkyvy sú znakom nezrelého trhu a bude zaujímavé pozorovať, či naozaj príde k pozitívnemu vývoju. Ak by sa lodiarom, špeditérom a zákazníkom podarilo nájsť zlatú strednú cestu, čo sa týka cien, mohlo by to prispieť k vyššej predvídateľnosti trhu, možnosti plánovať kapacity a znížila by sa neistota na strane špeditérov i lodiarov. Ak by k tomu prišlo, je možné, že by sa trh námornej prepravy opäť vrátil do pokojných vôd, v ktorých bol pred niekoľkými rokmi.
Pre DB Schenker je podstatné ukázať zákazníkom, že im aj v týchto problematických časoch vieme byť oporou – vzhľadom na našu transparentnosť v cenovej politike, celosvetovú sieť a rozsiahle skúsenosti v námornej preprave i ostatných prepravných módoch.