Spoločnosť IVECO Slovakia prostredníctvom svojho autorizovaného dealera AUTO-IMPEX odovzdala flotilu ťahačov Stralis svojmu dlhoročnému zákazníkovi z Nitry.
Koncom uplynulého roka si Nákladná automobilová doprava Nitra prevzala 11 vozidiel z produktového radu Stralis, ktoré sú už vybavené technológiou v zmysle emisnej normy Euro VI c platnej v krajinách Európskej únie od 1. 1. 2017. Vo vozidlovom parku dlhoročného zákazníka značky IVECO tak pribudli aj prvé top modely Stralis XP vo verzii Low Deck na prepravu veľkoobjemových návesov.
Nový Stralis XP pre medzinárodnú diaľkovú dopravu je vybavený inovatívnymi funkciami šetriacimi palivo a novými službami pre maximalizovanie prevádzkyschopnosti a účinné využitie paliva pri všetkých režimoch jazdy. Spoločnosť IVECO inovovala motory, elektrické a elektronické systémy, nová je automatizovaná prevodovka i poháňaná náprava s vylepšeným zavesením a pribudol prediktívny tempomat GPS.
Hospodárny pohonný reťazec
Ťahače Stralis XP, ktoré si prevzala NAD Nitra, majú motor Cursor 11 so zdvihovým objemom 11 118 cm3, emisná trieda Euro VI c. Prepĺňaný radový 6-valec poskytuje maximálny výkon 353 kW pri 1500 –1900 ot./min, najväčší krútiaci moment s hodnotou 2300 Nm má vodič k dispozícii v širokom rozsahu 950 – 1490 ot./min. Motorová brzda Super Engine Brake dosahuje maximálny brzdiaci výkon 372 kW pri otáčkach 2400 min-1.
Efektívnosť vozidla významne zlepšuje nová 12-stupňová automatizovaná prevodovka HI-TRONIX, obmedzovač rýchlosti a krútiaceho momentu EcoSwitch a tiež optimalizovaný prevodový pomer poháňanej nápravy: pre verzie Low Deck sa štandardne dodáva stály prevod 2,47, pri ktorom motor pracuje pri otáčkach nižších až o 7 %, a to je jeden z predpokladov nižšej spotreby paliva. V porovnaní s predchádzajúcou generáciou nový HI-TRONIX skracuje čas preradenia o 10 %. Skonštruovaný na takmer dvojnásobne vyšší počet radení ponúkne životnosť až do 1,6 milióna km a pracuje o 6 dB tichšie.
Extra nízky podvozok s rázvorom 3610 mm má výšku točne 969 mm, obe nápravy sú odpružené pneumaticky 4 vzduchových mechmi. Konštrukčne úplne nová zadná náprava s jednoduchou redukciou zlepšuje geometriu prevodu, trenie a prispieva k úsporám paliva. Zavesenie zadných kolies inžinieri vo vývoji kompletne zrevidovali, aby bolo efektívnejšie z hľadiska hmotnosti i životnosti. Výsledkom je ľahšia konštrukcia zadnej nápravy o 45 kg pri nezmenenej výkonnosti. Vyššia odolnosť kovových dielcov voči korózii prispieva k zníženiu nákladov na údržbu.
Špičková výbava top-modelu
Zákazník si objednal spacie kabíny HI-Way pre diaľkovú dopravu so zadným variabilným odpočinkovým priestorom odpružené 4 vzduchovými jednotkami. Šírka interiéru je 2380 mm a dĺžka 2050 mm, pričom maximálna vnútorná výška 2080 mm garantuje komfortný pohyb v kabíne aj vysokým vodičom.
Z bohatej nadštandardnej výbavy verzie XP spomeňme aspoň 135-litrovú nádrž na AdBlue, klimatizované sedadlo vodiča, automatickú klimatizáciu, multimediálne dotykové autorádio IVECONNECT s navigáciou, hodnotenie štýlu jazdy vodiča (Driving Style Evaluation), systém podpory pozornosti vodiča (Driver Attention Support) a hydraulický intardér ZF. V cene vozidla je tiež školenie hospodárnej jazdy Iveco Driver Training, ale hlavne exkluzívny program Uptime Guarantee (garantovanie prevádzkyschopnosti). Ide o úplne novú službu, ktorou výrobca podporuje zákazníka pri technických problémoch: v prípade poruchy sa vozidlo dostane späť na cestu v najkratšom možnom čase – najneskôr do 24 hodín, alebo Iveco vynahradí prestoj sumou 200 € denne. Opravu zabezpečí najbližšie zo stredísk Iveco Truck Station špecializovaných na ťažké nákladné vozidlá, ktoré sú lokalizované pozdĺž všetkých hlavných európskych dopravných koridorov.