Členovia Monitorovacieho výboru schválili zmeny v Operačnom programe Integrovaná Infraštruktúra. Revízia operačného programu prináša možnosť využiť európske zdroje na doplnkové financovanie výstavby diaľnice D4. O podpise koncesnej zmluvy na verejno-súkromný projekt výstavby D4/R7 rozhodne minister dopravy Roman Brecely na základe posudku svojho expertného tímu.
„Rozhodnutie o revízii Operačného programu Integrovaná Infraštruktúra nepredbieha rozhodnutie expertnej komisie, ktorá posudzuje doterajší priebeh prípravy projektu diaľničného obchvatu Bratislavy D4/R7. Týmto krokom vytvárame priestor na úsporu verejných financií v prípade, že projekt podporený bude,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Roman Brecely.
Zmenu v operačnom programe bude ešte schvaľovať Vláda SR a následne ju bude posudzovať Európska komisia. Stratégia implementácie Prioritnej osi 2 v OPII sa revíziou rozširuje o možnosti financovania aktivít spojených s výstavbou nových úsekov diaľnic na súhrnnej sieti TEN-T. Doteraz bolo možné v rámci tejto oblasti podpory financovať len výstavbu úsekov na základnej TEN-T sieti. Na rozdiel od implementácie projektov na diaľniciach D1 a D3, pri ktorých sú prijímateľovi zdroje OPII poskytované formou nenávratného grantu, financovanie výstavby diaľnice D4 by bolo realizované formou pôžičky cez finančné nástroje v národnom investičnom fonde Slovak Investment Holding. Úspora verejných zdrojov bude vyčíslená v rámci finančného uzatvárania projektu.
Zvýšenie využívania finančných nástrojov bolo pritom jedným z odporúčaní Európskej komisie Slovensku pri tvorbe a schvaľovaní operačných programov na programové obdobie 2014 – 2020. Finančné nástroje majú pre európske investičné a štrukturálne fondy rastúci význam pre ich pákový efekt a schopnosť kombinovať rôzne formy verejných a súkromných investícií na podporu cieľov verejnej politiky.
Ministerstvo dopravy na realizáciu dopravných projektov cez finančné nástroje v rámci OPII vyčlenilo takmer 140 miliónov eur. Z tejto sumy je možné na výstavbu diaľnic a rýchlostných ciest použiť maximálne 51,7 milióna eur, pričom snahou ministerstva je, aby tieto zdroje smerovali aj na financovanie výstavby diaľnice D4.