Damian Harrington, regionálny riaditeľ výskumu pre východnú Európu Colliers International, povedal: „Naša najnovšia infografika ilustruje, ako sa európske logistické prostredie počas krátkeho obdobia zmenilo. Tieto zmeny sme predpovedali, keď sme začali vydávať sériu správ Budúcnosť európskeho logistického trhu. Svoju úlohu v tomto vývoji zohráva presun globálnych obchodných trás, nová infraštruktúra v Európe, rýchly rozvoj e-commerce, rastúci dopyt na trhu strednej a východnej Európy a zlepšenie efektivity dodávateľského reťazca. A tým to nekončí – vznik a potreba multimodálnej nákladnej kapacity a energeticky účinných dopravných a dodávateľských reťazcov bude pokračovať v transformácii centier a modelov, čo výrazne ovplyvní logistické prostredie a naše mestá v budúcnosti.“
Prehľad hlavných prístavov v Európe vypracovaný spoločnosťou Colliers International ukazuje, že od roku 2010 došlo k výrazným zmenám v obchodovaní, a to z hľadiska objemu TEU kontajnerov. Prístavy obsluhujúce severné Poľsko a Nemecko boli na vrchole piliera, čo pomáha riadiť logistický dopyt v severnom Nemecku a Poľsku a kľúčových trhoch CEE regiónu. Gdaňsk (trojmestie) zaznamenal od roku 2010 zvýšenie objemu obchodu o 133 %, čo ho posúva na rovnakú úroveň s francúzskym Marseille.
Najviac rastúcim prístavom je Piraeus v Aténach, ktorý zaznamenal nárast obchodu o neuveriteľných 276 %, čím sa dostal na úroveň prístavu Felixstowe, hlavného prístavu vo Veľkej Británii. Rast obchodu v Grécku, Turecku, a tiež v Konštante, najväčšom prístave v Rumunsku, posilnil posun v obchodovaní cez Stredomorie až po juhovýchodnú Európu, čo ide ruka v ruke s významným rastom výroby na juhovýchode Európy. Tento rast riadi predovšetkým nízka cena práce a prevádzkové náklady, vysoko kvalifikovaná pracovná sila a rastúce celoeurópske a globálne prepojenie.
Ďalšie hlavné prístavy, ktoré rastú od roku 2010, sú Marseille, Janov a Algecira, demonštrujú posun v obsluhe Európy zo Stredomoria. Tradičné severské námorné prístavy – Le Havre, Antverpy, Zeebrugge a Rotterdam, zaznamenali v rovnakom období stagnáciu alebo pokles objemu TEU. Vo Veľkej Británii zaznamenal najväčší rast Londýn, zatiaľ čo Felixstowe, Southampton a Liverpool vykázali pokles aktivity.
Tim Davies, riaditeľ EMEA Industrial, Colliers International, povedal: „Je zaujímavé vidieť, ako rýchlo sa môžu obchodné modely zmeniť. Teší nás, že sme boli v čele mnohých z týchto kľúčových zmien v celom regióne EMEA. Napríklad vo Veľkej Británii zabezpečujeme v mene spoločnosti DP World poradenské služby prístavu London Gateway, ktorý je jedným z popredných dopravných uzlov v Európe. Hlavnou výhodou tohto prístavu je vysoká technická spôsobilosť a miestna infraštruktúra vrátane multimodálnej kapacity. Náš prieskum naznačuje, že týmto smerom sa do budúcna bude vyvíjať väčšina veľkých moderných európskych prístavov.“
„Rovnako ako sa mení kľúčové faktory, ktoré ovplyvňujú distribučné centrá, sme svedkami vývoja miest z hľadiska dopytu po moderných priemyselných priestoroch. Ten je ťahaný sektorom e-commerce, novými formami mestskej dopravy a technológiami, ktoré ovplyvňujú klientov z kanálov biznis-biznis a biznis-zákazník. To je jedno z najdynamickejších a vzrušujúcich odvetví, do ktorých môžeme byť zapojení. Vďaka práci na inovatívnom riešení s našimi klientmi znovu rozvíjame maloobchodný sektor,“ povedal Tim Davies.