Predajcom akumulátorov sa týmto krokom komplikuje logistika a narastajú náklady na leteckú prepravu. V tomto roku preto plánujú využívať vo väčšej miere lodnú dopravu, ktorá je päťkrát lacnejší než tá letecká. Dovozcovia batérií sa v tomto roku musia vysporiadať s novými podmienkami pre leteckú dopravu. Podľa informácií českého ministerstva dopravy došlo v rámci posledných zmien ku sprísneniu prepravy lítiových batérií na letoch s cestujúcimi. „Uvedené zmeny boli zavedené za účelom zvýšenia bezpečnosti letov s cestujúcimi. Dôvodom sú výsledky vykonávaných testov. Tie preukazujú, že lítium kovové batérie, ktoré nie sú správne odbavené alebo sú poškodené, chybné alebo nesprávne zabalené, sú náchylné k prehriatiu a samovznieteniu. Ďalej testy preukázali, že aj správne zabalené a odbavené lítium kovové batérie sa môžu taktiež vznietiť následkom zahriatia od iného zdroja,“ vysvetlila Helena Budská z Odboru civilného letectva Ministerstva dopravy ČR.
Podmienky pre prepravu lítiových batérií sa ocitli v hľadáčiku regulátorov leteckej dopravy už pred dvoma rokmi. Podľa IATA totiž batérie nesmú prepravovať ako bežné zásielky, teda general cargo, ale spadajú do kategórie nebezpečného tovaru. Kvôli zmene zaradenia a stále prísnejším pravidlám však predajcovia batérií a elektroniky zápasia s rastom nákladov. Cena leteckej prepravy batérií totiž v roku 2013 vzrástla až o 45 %. „Kvôli stále vyšším nárokom zo strany IATA rastú náklady na leteckú dopravu batérií, a to dokonca o desiatky percent. Akumulátory totiž musia byť kvôli bezpečnosti špeciálne balené. Tieto obaly sú finančne náročné samy o sebe, navyše vyšší objem zásielok zdražuje cenu prepravy. Výdavky na dopravu batérií tak tvoria pätinu z konečnej ceny produktu,“ povedal Radim Tlapák, riaditeľ e-shopu s batériami BatteryShop.cz. „Prehodnocujeme teda našu logistickú stratégiu a vo vyššej miere využívame lodnú dopravu. Doručenie trvá síce o niekoľko týždňov dlhšie, ale pri vyhodnotení prvých tohtoročných zásielok sa ukázalo, že cena je päťkrát lacnejšia, než je to v prípade leteckej prepravy,“ doplnil Radim Tlapák.
Experti navyše upozorňujú, že okrem vyšších finančných výdavkov sa znásobila aj agenda spojená s leteckou prepravou batérií. „Oproti preprave klasického tovaru to pre dovozcu batérií znamená nielen vyššie náklady, ale aj väčšiu administratívnu záťaž. DGR (dangerous goods) zásielky totiž musí sprevádzať špeciálny dokument, ktorý obsahuje špecifikácie výrobku, pokyny alebo obmedzenia na prepravu, skladovanie, údaje o toxicite, prvej pomoci a podobne,“ opísal sťažené podmienky Zdeněk Hamouz zo spoločnosti DSV Air & Sea.
Spoločnosti Emirates a British Airways od 1. apríla zakázali prepravu lítiových batérií. Zákaz platí pre pasažierske lety, ale tiež pre lety cargo. „Tento krok významne komplikuje dovoz akumulátorov a mobilných zariadení s batériami. Riešením je využívanie alternatívnych leteckých spoločností či lodnej dopravy. To však znamená predĺženie doby doručenia tovaru,“ uzatvára Radim Tlapák.