Diaľnica po dobudovaní odľahčí existujúcim vyťaženým úsekom, predovšetkým na cestách I/11 a I/18. Odklonením dopravy mimo mesto Žilina dôjde k lepšej plynulosti a zvýšenie rýchlosti prejazdu v smere sever – juh pre medzinárodnú i vnútroštátnu dopravu a k zvýšeniu ekonomického potenciálu regiónu Kysúc. V neposlednom rade bude mať nová diaľnica vplyv na zníženie hluku a emisií v obývaných častiach.
V úseku Žilina, Strážov – Žilina, Brodno vznikne smerovo rozdelený 2,2 km dlhý tunel Považský Chlmec. Súčasťou projektu sú aj tri mostné objekty v celkovej dĺžke 3,87 km, z toho jedna náročná 1,4 km dlhá estakáda cez Hričovskú priehradu (dĺžka mostov sa počíta pre oba smery). Nový úsek sa na cestnú sieť napojí cez dve mimoúrovňové križovatky Strážov a Brodno.
Stavbári okrem iného vykonajú preložky ciest a inžinierskych sietí, kanalizácie, úpravu potokov a rekultiváciu krajiny. Súčasťou diaľnice bude tiež telekomunikačné zariadenia, ako hlásky tiesňového volania, meteostanice, televízne kamery, variabilné dopravné značky, sčítače dopravy, hlásiče námrazy či merače výšky nadmerných vozidiel.