Súťaž vznikla v roku 2011 v Holandsku z iniciatívy výrobnej spoločnosti Mars a logistického providera Kuehne + Nagel. Projekt Speed Docking, ku ktorému sa pripojila spoločnosť H.J.Heinz, mal za cieľ formou súťaže identifikovať slabé a neefektívne miesta v procese distribúcie a vykládky tovaru od dodávateľa k obchodnému reťazcu.
Výsledky potvrdili prínosy využívania nástrojov pre štandardnú automatickú identifikáciu a zdieľanie dát: logistické etikety GS1 s SSCC kódom a výmeny EDI správ (elektronického dodacieho listu DESADV a príjemky RECADV), rovnako ako nástrojov pre plánovanie dovozových okien. Súťaž tiež motivovala dodávateľa k využívaniu maximálnej kapacity prepravy. V prvom ročníku zvíťazilo DC maloobchodného reťazca Plus.
V roku 2012 sa do súťaže zapojili ďalšie firmy a záštitu projektu poskytla holandská členská organizácia GS1. O rok neskôr sa súťažilo už vo všetkých krajinách Beneluxu za účasti dvadsiatich popredných dodávateľov FMCG (Unilever, Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé a ďalšie) a všetkých maloobchodných reťazcov zastúpených v regióne. Do projektu sa prvýkrát zapojili univerzity.
Prvýkrát na Slovensku a v Česku
Tento rok sa Speed Docking Contest koná aj v Českej republike a na Slovensku (obe krajiny sa spoja v jednej súťaži), vo Švajčiarsku, Poľsku a Írsku. Akciu organizuje Česko-slovenská iniciatíva ECR za podpory združenia GS1 Czech republic a ďalších partnerov. Projektu sa zúčastňujú spoločnosti Nestlé, Unilever, Mondeléz, Mars či Procter & Gamble. Akademickú obec reprezentuje Vysoká škola ekonomická v Prahe.
V súčasnej dobe vrcholí prípravná fáza súťaže. Samotná súťaž bude prebiehať koordinovane vo všetkých krajinách v priebehu apríla a mája. Mediálnymi partnermi súťaže sú časopisy INFO 859 a Systémy Logistiky.