Od 1. januára nastali zmeny v kategorizácii vozidiel podľa emisných tried i v sadzbách mýta. Systém je nastavený tak, že najvyššie sadzby mýta majú najťažšie a najmenej ekologické nákladné vozidlá. „Takéto nákladné vozidlá sú totiž nielen zdrojom väčšieho znečistenia, ale zároveň najviac poškodzujú cestnú sieť,“ povedal štátny tajomník ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja Viktor Stromček. Ako dodal, rozdiely v jednotlivých sadzbách mýta sa pohybujú v desiatkach percent. Samozrejme, najmenej platia najekologickejšie vozidlá.
Zmeny si vyžiadali aj preregistrovanie vozidiel podľa emisných tried. „V polovici októbra bolo v systéme evidovaných takmer 78-tisíc vozidiel, na ktoré sa vzťahovala preregistrácia. Väčšina z ich prevádzkovateľov tak aj urobila. K dnešnému dňu sa má preregistrovať ešte cca 24-tisíc vozidiel, pričom denne sa ich preregistruje asi 400,“ uviedol Viktor Stromček.
V rámci balíčka zmien mýtneho systému došlo od nového roka aj k rozšíreniu spoplatnenia o šesť úsekov ciest I. triedy a o prejazdy intravilánov na cestách I. triedy. Zvýšil sa počet úsekov ciest II. triedy so zákazom tranzitnej nákladnej dopravy a na cestách III. triedy bol zavedený plošný zákaz tranzitnej nákladnej dopravy s výnimkou obsluhy územia. Autodopravcovia majú po novom povinnosť mať zapnutú mýtnu jednotku aj na cestách nižších kategórií. Štát a samosprávy tak majú lepší prehľad o intenzitách nákladnej dopravy na týchto komunikáciách, čo môže byť podkladom na plánovanie kvalitnej dopravnej infraštruktúry v budúcnosti.
Od začiatku januára sa opätovne sprísnil aj systém pokút, ich zníženie v roku 2011 totiž viedlo k zvýšeniu počtu priestupkov v tejto oblasti. Zo štatistík vyplýva, že najčastejšími porušovateľmi predpisov sú zahraniční autodopravcovia, slovenskí kamionisti sa vlani na počte priestupkov podieľali necelými 25 percentami.
„Všetky tieto naše kroky majú vrátiť kamióny na tie cesty, na ktoré patria. Chceme ochrániť ľudí pred nadmernou záťažou spôsobenou nákladnou dopravou a zároveň získať presné údaje o pohybe kamiónov, aby sme celý systém mohli priebežne zlepšovať. Sme radi, že sme pri rokovaniach s vyššími územnými celkami a autodopravcami našli kompromisné riešenie, ktoré je tak v prospech samotných autodopravcov, ako aj obyvateľov žijúcich pri cestách,“ povedal Viktor Stromček. Zdôraznil, že po prvýkrát má rezort dopravy k dispozícii presné a komplexné údaje, ktorých absencia bola neraz príčinou nepresných či skreslených informácií o nákladnej doprave.