Súčasťou schváleného balíčka je aj autodopravcami navrhovaný systém zliav pri najazdení určitého počtu kilometrov, alebo zmena sadzieb mýta v prospech najekologickejších vozidiel. „Som rád, že sa nám dohodou všetkých zúčastnených strán podarilo vyriešiť problém, ktorý dlhé roky ľudom znepríjemňoval život a ničil ich majetok,“ povedal minister dopravy Ján Počiatek.
Od nového roka sa rozšíri sieť spoplatnených ciest I. triedy o 225 km. Ide o cesty na strednom, severnom a východnom Slovensku, ktoré časť autodopravcov používala na obchádzanie spoplatnených mýtnych úsekov. Cieľom tohto kroku je nasmerovať tranzitnú nákladnú dopravu na cesty, ktoré sú na to určené. Rovnako sa zavádza aj plošný zákaz prejazdu kamiónov po cestách tretej triedy okrem dopravnej obsluhy. Spolu s osadením zákazových značiek na 140 križovatkách na cestách druhej triedy tak ide o opatrenie, ktoré vyženie kamióny z najviac preťažených ciest nižších kategórií, ktoré na to neboli technicky a konštrukčne prispôsobené. Na tomto rozsahu sa dohodli vyššie územné celky so zástupcami autodopravcov.
Ďalším opatrením, ktoré má v budúcnosti zlepšiť dopravnú situáciu, je monitoring všetkých ciest II. a III. triedy. Zavedením mýta s nulovou sadzbou na cestách II. a III. triedy štát získa detailný prehľad o tom, kadiaľ kamióny jazdia, kto v danom území vykonáva dopravnú obsluhu alebo iba obchádza mýtny systém. Dôjde aj k podstatnému zvýšeniu pokút za porušovanie pravidiel v oblasti mýta ako aj v oblasti porušovania zákazov vjazdu. Rovnako sa v týchto oblastiach zavádza objektívna zodpovednosť za porušovanie právnych predpisov a dopravných značiek.
Veľkou zmenou prešli aj mýtne sadzby. Od nového roka začne štát novým nastavením sadzieb viac podporovať najekologickejšie kamióny. Na diaľniciach a rýchlostných cestách klesnú sadzby pre tieto vozidlá o štyri percentá a na cestách I. triedy o dve percentá. Naopak, tí, ktorí majú starší a menej ekologický vozový park, si priplatia. Zvyšuje sa aj mýto za cestách I. triedy, ktoré sú paralelné s diaľnicami a rýchlostnými cestami. Cieľom je, aby autodopravcovia preferovali diaľničnú sieť a nesnažili sa ju obchádzať po cestách I. triedy vedúcich aj cez intravilány miest a obcí.
Ministerstvo dopravcom vyhovelo aj v zavedení zľavy pri určitom počte najazdených kilometrov. Množstevné zľavy budú mať výhodnejšie nastavané podmienky pre nákladné vozidlá s nosnosťou od 3,5 do 12 ton, pretože spôsobujú menšie opotrebenie ciest.