Zvýšený dopyt poháňa nielen potreba zabezpečiť dodávky tovaru do kamenných obchodov, ale tiež nárast internetových nákupov, ktorým sa úplne mení spôsob, akým sa tovar dostáva k zákazníkovi. Výskum JLL predpokladá, že trend narastajúcich on-line predajov bude pokračovať a počas nasledujúcich piatich rokov sa objem takto predaného tovaru zdvojnásobí. Tým pádom sa má tiež zväčšiť dopyt po veľkých skladových halách, špeciálnych distribučných centrách a menších výdajných miest.
Internetový predaj bude podľa JLL v roku 2016 predstavovať viac ako 10 % maloobchodného obratu v Európe. To zodpovedá aj 3 mil. m2 nových špecializovaných centier určených špeciálne pre internetový obchod z celkových 25 mil. m2 nových skladových plôch, ktoré by do tej doby mali vzniknúť. Návyky zákazníkov sa menia a s nimi sa musí zmeniť aj logistika tovaru objednaného cez internet či mobilný telefón, ktorý má byť doručený až k dverám zákazníka.
On-line obchod zmení logistiku na nepoznanie
„Zatiaľ čo tradičný maloobchod je stále hlavnou hnacou silou dopytu po obchodnej infraštruktúre, nárast predajov cez internet od základov mení veľkosť a štruktúru distribučných centier aj ich rozmiestnenie,“ hovorí Paul Betts, vedúci oddelenia industriálnych nehnuteľností Jones Lang LaSalle pre región EMEA. „Mnohí obchodníci už odrástli svojej súčasnej zásobovacej sieti a teraz je potrebné prísť s novým konceptom obsluhy multi-kanálového predaja. Ich stratégia sa musí odvíjať od typu produktov, objemu internetových predajov a rýchlosti, s akou tieto veličiny narastajú.“
Jedným zo spôsobov obsluhy internetového zákazníka sú veľké distribučné centrá, po ktorých je podľa JLL stále väčší dopyt. Príkladom za všetky je veľký komplex internetového predajcu Zalando v Erfurte v Nemecku s plochou 128 000 m2. Také centrá, aj napriek stále častejšiemu zavádzaniu veľmi efektívnych robotických pomocníkov v skladoch, vyžadujú veľký počet zamestnancov a tiež veľkú rozlohu pozemkov, preto bude hľadanie vhodných lokalít jednou z veľkých výziev pre developerov.